מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים היפים בירושלים

סבתא שלי האהובה ואני
סבתא עם נוף בירושלים
סיפור חייה של עליזה בירושלים

שמי עליזה לבית מושיק- לוי. נולדתי בירושלים בבית חולים שערי צדק. יש לי עוד ארבעה אחים ואחיות, אני הבת האמצעית במשפחה. בילדותי גרתי בשכונת נחלאות. למדתי בבית הספר השכונתי שנקרא אושיסקין, בשכונת רחביה שהייתה סמוכה לשכונתנו. בשבתות נהגנו לטייל בסביבה הקרובה, בשיח באדר ובגן סאקר. בשכונתנו גרו משפחות ממוצא טורקי, סורי וכורדי. המשפחות בישלו אוכל טעים ומסורתי, והשכנות חלקו ביניהן מתכונים. בנחלאות היה בית כנסת של העדה האורפלית שהיינו הולכים לשם.

בקיץ אהבנו לנסוע לנופשים בנתניה, כי זו עיר שיש בה ים. לאבא שלי הייתה חנות פלאפל בשכונת מאה שערים. החנות היתה ממוקמת בסמטה מרכזית ברחוב מאה שערים, והרבה דתיים היו באים לאכול את הפלאפל הטעים שהוא היה מכין. כשהיינו ילדים היינו עובדים בחנות, בוררים חומוס ועוזרים לו למכור מנות פלאפל. בקיץ הוא היה פותח את החנות ובחורף הוא היה מחלק נפט. הוא היה מסתובב עם פעמון שקורא לכל מי צריך נפט לצאת החוצה ולקנות.

כשבגרתי התגייסתי לצבא. אחרי הטירונות שובצתי בימ"ח בבית זית (קרוב לירושלים). מיד אחרי ששובצתי בימ"ח פרצה מלחמת יום הכיפורים. במהלך המלחמה סיפקנו שירות לחטיבה הירושלמית שלחמה. היה עלינו לספק להם אוכל, בגדים, אוהלים ונשק.

בגרות

לאחר שחרורי מהצבא התחתנתי בחתונה מפוארת באולם אפיריון בירושלים. התחלתי לעבוד במשרד החינוך ברחוב דוד המלך בירושלים. לאחר כשנה וחצי נולדה בתי הבכורה טל, שהיא אימא של נכדתי ליה. רכשנו דירה בשכונת נווה יעקב. במהלך השנים הראשונות של בתי טל היא הייתה במעון נעמת של משרד החינוך, המעון היה ממוקם ברחוב הנביאים סמוך לכביש מס' 1, בהמשך נהרס המעון וכיום יש שם שכונה חרדית. לאחר כחמש שנים נולד בני השני תומר, שהוא אח של טל. גידול הילדים היה המשימה העיקרית שלי, השקעתי את מרצי בעבודה והתקדמתי עד לתפקיד בכיר במשרד החינוך כמנהלת ענף.

מימין: בילדותי, משמאל: בעת שירותי הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

עליזה: נהנתי מאוד להשתתף במפגשים עם נכדתי האהובה, היה לנו זמן איכות משתוף בו למדנו זו על זו. תוכנית חשובה ומעצימה.

מילון

ימ"ח
יחידת מחסני חירום

אוּרְפָלִים
אוּרְפָלִים הם היהודים יוצאי העיר אורפה (Urfa) שבדרום-מזרח אנטוליה. בתקופות מסוימות נקראה העיר בשם היווני אֶדֶסָה (Edessa). על פי כמה מסורות, אורפה היא אור כשדים שבמקרא, למרות שיש ארכאולוגים הקובעים את מיקום אור כשדים בעיראק של ימינו. היהודים יוצאי העיירות הקרובות סוארק (Suruc) - סוארקלים, וג'רמיק (או צ'רמיק) (Cermik) - ג'רמוקלים (גם: צ'רמוקלים), מכונים גם הם אוּרְפָלִים. זאת בגלל הקרבה הגאוגרפית הרבה בין הקהילות, וכן בגלל קשרי החיתון הרבים בין שלוש הקהילות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים בירושלים היו נעימים וטובים. גרנו בשכנות טובה לצד אנשים מקסימים“

הקשר הרב דורי