מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בקיבוץ האון בצל איומי הסורים

אני וסבא
סבא חורש בזמן הירי של הסורים
תקרית הירי שהובילה לפרוץ מלחמת ששת הימים

רקע להתרחשות הסיפור
בשנים 1965-1967בשנות ה-20 לחיי, הייתי חבר בקיבוץ האון השוכן על חופה המזרחי של הכינרת למרגלות רמת הגולן. תושבי האון, (כמו גם ישובים אחרים באזור) סבלו מהתנכלויות הסורים פעמים רבות כשיצאו לעבד את השדות הסמוכים למדרונות הרמה.
 
חלקות (שדות) מסוימות, (להבדיל מחלקות אחרות) היו רגישות יותר מצד הסורים אשר היו מוצבים במרומי הגולן מעל חלקות אלה, וכל ניסיון לעבד את החלקות הללו גרר מצד הסורים ירי לעבר הטרקטורים שעיבדו את השטחים. העיבודים של החלקות הבעייתיות בוצעו על ידי חברי הקיבוץ בהתנדבות בידיעה ברורה שהסורים עלולים לירות בהם.
עבודות העיבוד של החלקות הבעייתיות בוצעו בעקשנות ובהתמדה על ידי החקלאים כדי לשמור על האדמות ולהפגין ריבונות ובעלות על השטחים, למרות התנכלויות הסורים שניסו לקבוע עובדות ולהציב גבולות כראות עיניהם. 
באחד הימים חבר שעיבד את אחת החלקות ניפגע מרסיס כתוצאה מירי הסורים ונאלץ לנטוש את הטרקטור בלב החלקה ולהתפנות לטיפול רפואי. כלל היה בידינו, שאין משאירים טרקטורים נטושים בשטחים. 

אני, התנדבתי להוציא את הטרקטור מן השטח. התקדמתי לעבר הטרקטור בזחילה ובדילוגים, וכשהגעתי אליו (טרקטור זחל מדגם d4, טרקטור נפוץ מאד בימים ההם, לעיבודי קרקע עמוקים) ותוך שהסורים ממשיכים לירות נהגתי את הטרקטור מן הצד בעזרת ידיות ההיגוי כשהטרקטור מהווה לי מסתור חלקי מן הירי עד שיצא מקו האש. 

תקרית הירי שהובילה לפרוץ מלחמת ששת הימים

באחת הפעמים בה התנדבתי לבצע עבודת כיסוח באחת החלקות המועדות לירי, (כפי שמופיע בתמונה שצולמה על ידי עיתונאים שהיו באקראי בשטח) ירו הסורים ונאלצתי להתפנות מן השטח. 
בחודש מאי 1967, כשעיבדתי בהתנדבות את חלקה מספר -53 שהייתה בעייתית במיוחד (מצד הסורים), שוב ירו הסורים לעבר הטרקטור-d4 . עקב רעש הטרקטור והדיסקוס שנגרר מאחוריו, לא שמעתי את קולות הירי ורק משראיתי את פגיעות הקליעים מסביב לטרקטור נאלצתי להפסיק את העבודה ושוב, לנהוג את הטרקטור  אל מחוץ לחלקה תוך כדי ירי.
 

בעקבות ירי זה צה"ל הגיב בירי והכניס טרקטורים משוריינים להשלמת העיבוד. הסורים הגיבו על ידי הזנקת מטוסים שניסו להפציץ את קיבוץ האון, אלא, שמטוסי חיל האוויר הישראלי הקדימו ויירטו אותם לפני שביצעו את זממם. 

בעקבות תקרית זו, עלה המתח בכל האזור שהביא בסיכומו של דבר לפריצת מלחמת ששת הימים.  
במלחמת ששת הימים כבש צה"ל את רמת הגולן ומאז, בא מזור לחקלאי יישובי מזרח הכנרת.
 
העשרה
" האון הוא יישוב קהילתי שבעבר היה קיבוץ שהשתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת. יושב באזור הצפון לחופה המזרחי של הכנרת מול העיר טבריה והוא שייך, מוניציפלית, למועצה אזורית עמק הירדן. היישוב נוסד באוגוסט 1949 כהיאחזות נח"ל ליד עין גב ועבר למקום הקבע באוקטובר של אותה שנה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

קיבוץ האון
האון הוא יישוב קהילתי שבעבר היה קיבוץ שהשתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת. יושב באזור הצפון לחופה המזרחי של הכנרת מול העיר טבריה והוא שייך, מוניציפלית, למועצה אזורית עמק הירדן. היישוב נוסד באוגוסט 1949 כהיאחזות נח"ל ליד עין גב ועבר למקום הקבע באוקטובר של אותה שנה.

אקראי
במקרה

ציטוטים

”אומץ לב“

”תקרית הירי שהובילה לפרוץ מלחמת ששת הימים“

הקשר הרב דורי