מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במושבה קדימה

סבתא ליזה וטליה
סבתא ליזה ואחיה רמי
סיפור חייה של סבתא שעלתה מלוב לקדימה.

שמי ליזה, סבתא של טליה. עליתי ארצה מלוב בשנת 1951 כשהייתי תינוקת. עלינו ארצה בעקבות הצקות הערבים המקומיים ליהודים. הגענו מלוב לחיפה באוניה ושיכנו אותנו באוהלים. באותם ימים הייתי חולה מאוד בדלקת ריאות ואשפזו אותי בבית חולים רמב"ם.

לאחר עלייתי מלוב גרתי במושבה "קדימה"

"קדימה היא מושבה בשרון, מאז 2003 מהווה קדימה חלק מהמועצה המקומית קדימה-צורן. בשנת 1950 הוכרזה קדימה כמועצה מקומית. ב-1958 סופח האזור הדרומי שהיה מכונה "השיכון" למושבה ומאז שתי האוכלוסיות, הוותיקה והחדשה עברו תהליך של מיזוג. ב-2003 אוחדה קדימה עם היישוב צורן שהוקם ב-1994 צפונית-מזרחית לה, והוקמה המועצה המקומית קדימה-צורן". (ויקיפדיה)

גרנו בצריף, שזהו בית קטן ללא חשמל ושירותים. כאשר היינו צריכים להתפנות, יצאנו החוצה לחצר לשירותים משותפים. מכיוון שלא היה לנו משחקים, היינו ממציאים אותם לבדנו, למשל בובות ממגבות וסמרטוטים.

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%95%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%94-%d7%91%d7%a7%d7%93%d7%99%d7%9e%d7%94

אני זוכרת שבכל חג ראש השנה ופסח, אמי, אחי, אחותי ואני היינו נוסעים לדוד ובני דודים שלי לחגוג את החגים. הייתה לנו מין מסורת לפיה דוד שלי שחט כבש באמבטיה וכולנו היינו חייבים לעמוד קרוב ולצפות באירוע. אני מאוד לא אהבתי את הטקס הזה, ומאז אני צמחונית.

סבתא ליזה ואחיה רמי

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%9c%d7%99%d7%96%d7%94-1

תרנגולת לשחיטה

באותם ימים, המצב הכלכלי של התושבים בארץ היה קשה וכך גם מצבה הכלכלי של אמי, אשר הייתה אלמנה וגידלה שלושה ילדים לבדה. באחד הימים, היא ביקשה ממני ללכת לשוחט עם תרנגולת שהיא קנתה למשפחתנו. לאחר השחיטה, השוחט זרק את התרנגולת לחצרו.מכיוון שהתחיל להחשיך, חזרתי לבית אמי ללא התרנגולת. כאשר היא ראתה שחזרתי הביתה ללא התרנגולת, היא כעסה עליי מאוד מכיוון שבאותם הימים תרנגולת הייתה מצרך מאוד יקר. לכן, היא תפסה בידי והלכנו יחד למצוא את התרנגולת. כאשר מצאנו אותה בחצרו של השוחט, היא שמחה מאוד (וגם אני). אמי (שהייתה דתיה), הכשירה את בשר התרנגולת והכינה לנו ממנו מטעמים לשבת ולכל ימות השבוע.

כשאני חושבת על החיים שלי כילדה, בהשוואה לחיים שלך היום, טליה, אני מבינה עד כמה המציאות היום יותר פשוטה וקלה, ועד כמה זה קל וזמין להכין עוף במהלך השבוע.

את השירות הצבאי שלי עשיתי בנח"ל, בבסיס יערות יצחק, בתפקיד חובשת.

%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%aa

בנישואיי הראשונים נולדו לי 5 בנות. בנישואיי השניים התחתנתי עם אלמן שהיו לו 8 ילדים ונולדו לנו 2 בנות. לאחר ארבע שנות נישואים מאושרות הוא נפטר (לצערי הרב). כיום אני נשואה בשלישית. בסך הכל יש לי 15 ילדים וארבעים ושניים נכדים.

כיום, אני עובדת במפעל בBio-Bee אשר מגדל חרקים לצורך הדברה ביולוגית. בנוסף, אני משתתפת ונהנית בחוג קרמיקה פעם בשבוע.

הזוית האישית

טליה: נהניתי להפגש עם סבתא ולגלות עליה דברים חדשים שלא ידעתי. נוכחתי לדעת כמה היה קשה בעבר להשיג אוכל.

סבתא ליזה: כשאני חושבת על החיים שלי כילדה, בהשוואה לחיים שלך היום, טליה, אני מבינה עד כמה המציאות היום יותר פשוטה וקלה, ועד כמה זה קל וזמין להכין עוף במהלך השבוע.

מילון

שוחט
איש שתפקידו היה לשחוט בעלי חיים לצורכי מאכל.

קדימה
קדימה היא מושבה בשרון, דרומית-מזרחית לנתניה וצפונית לכפר סבא, מזרחית לכביש 4. מאז 2003 מהווה קדימה חלק מהמועצה המקומית קדימה-צורן.

ציטוטים

”הייתה לנו מסורת שבה דוד שלי שחט כבש וכולנו היינו חייבים לראות ומאז אני צמחונית.“

הקשר הרב דורי