מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצל מלחמת השחרור

סבתא גאולה והראל
אבא,אמא,האח משה והאחות שושנה
סבתא גאולה מספרת על מלחמת הבריטים והטורקים בעקבות סיפורים ששמעה מהוריה

בשנת 43 עלו סבא רבא וסבתא רבתא שלי לארץ ישראל, לאחר הפרעות בתימן.
 
הערבים בתימן התנכלו ליהודים, ולכן ברחו מתימן לעדן ברגל בלי אוכל ובלי מים. עם שני ילדים קטנים שושנה בת 6 ומשה בן 4 הגיעו לארץ ישראל. הם היו תשושים מאוד מרעב וצמא. מיד קיבלו אותם אנשי הלח"י ופיזרו אותם לבתים אחרים.
 משפחתה של גאולה
 
תמונה 1 
בכרם התימנים, סבא עבד בתור חלבן, וסבתא הייתה כובסת. במלחמת השחרור הדוד משה היה בן 14 והתגייס ללח"י. הוא שינה את הגיל שלו כדי שיגייסו אותו. סבתא שרה הייתה גם בלח"י. הייתה מחביאה נשק מתחת למיטות של הילדים שלה שהם 9 במספר.
 
כשבאו הבריטים לחפש נשק. הייתה מכינה להם אוכל מראש בסיר של צבא, כדי לבלבל אותם שלא יחפשו נשק בבית מתחת למיטות. את הנשק שסבתא החביאה הייתה נותנת לפעילים. סבתא הייתה קופצת מגג לגג כדי להעביר נשק לפעילים. בניהם הייתה חברת הכנסת גאולה כהן שנלחמה והייתה מקבלת את הנשק מידה של סבתא שרה.
 
כך שרדנו את מלחמת השחרור ואת מלחמת ההתשה בקושי רב. כיום סבא וסבתא נפטרו, וגם הדוד משה נפטר וברוך ה' שאר הילדים גדלו והתחתנו והביאו ילדים. הילדים הביאו את הנכדים הנפלאים שבינהם הוא הראל גבאי. בעזרת ה' שנזכה לצאצאים בדורנו, אמן.
 
העשרה
יהדות תימן : " יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה".
"ב-1947 נערכו פרעות ביהודי עדן ועשרות יהודים נרצחו ונפצעו‏ בעקבותיהם החלו היהודים לעזוב את עדן ולעלות לארץ ישראל".
 
כרם התימנים: "תשע"וכרם התימנים היא שכונה הממוקמת בדרום-מרכז תל אביב, בין הרחובות אלנבי, גאולה, הכובשים והכרמל. בבתיה הראשונים אשר נבנו מצפון לעיר יפו בשלהי המאה ה-19 התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן בגלי עליית אעלה בתמר (1881-1882).‏ היא מאחת־עשרה שכונות מגורים נפרדות שנבנו לפני "אחוזת בית – תל אביב" "בין השנים 1903 ו-1909".‏ בתרפ"א (1921) הצטרפה השכונה, עם שכונות יהודיות נוספות, לתחום העיר תל אביב". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

יהדות תימן
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה.

כרם התימנים
כרם התימנים היא שכונה הממוקמת בדרום-מרכז תל אביב, בין הרחובות אלנבי, גאולה, הכובשים והכרמל. בבתיה הראשונים אשר נבנו מצפון לעיר יפו בשלהי המאה ה-19 התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן בגלי עליית אעלה בתמר (1881-1882).‏ היא מאחת־עשרה שכונות מגורים נפרדות שנבנו לפני "אחוזת בית - תל אביב" "בין השנים 1903 ו-1909".‏ בתרפ"א (1921) הצטרפה השכונה, עם שכונות יהודיות נוספות, לתחום העיר תל אביב.

אלה יעפיקום
אלוהים ישמור אתכם

ציטוטים

”"גם בשעת מלחמה צריך לשמור על השלום"“

הקשר הרב דורי