מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בצל המלחמות

אבי הרב אהרון שמואל זינגר
אמי מרת מרים פועה
היה לנו מאד קשה כשאבי היה מגויס. אבל, ב"ה, היה ניצחון גדול.

סבתא חנה לוין מספרת לנכדתה נועה

נולדתי במלחמת השחרור, בכ"ג תשרי ה'תש"ט 26/10/1948, בבית חולים "הדסה" בתל אביב.

נקראתי על שם סבתי חנה (הלנה) שנרצחה בשואה. הוריי היו ניצולי שואה אמי מרים-פועה בת דוד וולף וחנה רוט הי"ד נולדה בעיר ברקסז שבהונגריה, ואבי אהרון שמואל בן משה-יצחק זינגר ורעיתו פיגלע הי"ד זינגר נולד בעיר פרשבורג שבסלובקיה.

אמי הייתה בת 15 כשנלקחה עם כל המשפחה לאושוויץ. אמי היא החזיקה את אחיה הקטן בידיה ומנגלה ימ"ש אמר לה למסור את הילד לאמה וללכת ימינה. אמה וחמישה בנים נהרגו במשרפות הגזים.

אמי הייתה במשך שנה במחנות העבודה באושוויץ , בגלזנקירכן, ובסמרדה, עד השחרור. גם את אבי רצו הגרמנים לקחת למחנה, אבל אביו אמר לו ולאחותו לרדת מהרכבת ולברוח. הם התחבאו  כפרטיזנים במשך 4 שנים בכול מיני מקומות עד השחרור, וכך ניצלו בעזרת ה'.

הוריי נפגשו ברכבת בדרך לארץ-ישראל, ונסעו באניית מעפילים שנקראה בשם "כנסת-ישראל". הם לא הורשו להיכנס לארץ ע"י הבריטים ששלטו, ונשלחו לקפריסין – שם התחתנו. לאחר שנה הם הגיעו לארץ ישראל.

כשהוריי הגיעו לארץ הם נשלחו למחנה עולים ב'עתלית'. שם שאלו אותם היכן הם רוצים לגור בארץ-ישראל בנתניה או ברעננה.

אמי בחרה לגור ברעננה כי המילה רעננה משמעותה רעננות – התחדשות.

בינתיים אמי לא רצתה להיכנס למחנה עולים, והוריי נשארו ברחוב ללא בית. אבל גברת פוזן מרחוב אחוזה שמעה בכי בחוץ, היא יצאה ואמרה שיש לה אורווה בחצר ביתה, והיא מוכנה להשכיר אותה. הם אכן נענו ועברו לגור שם.

מלחמת השחרור, 1948

אבי נקרא לשרת בצבא, ומיד גויס כחייל לוחם במלחמת השחרור. לקראת חג הסוכות אבי קיבל חופשה אבל הוא לא היה מסוגל לבנות את הסוכה כי הוא נפצע בידו במהלך המלחמה, ולכן אמי בנתה את הסוכה לבדה. באסרו חג סוכות נולדתי, הבת הבכורה במשפחה. אחריי נולדו כמובן עוד ילדים. אחיי ואחיותיי הם:  משה-יצחק, דוד-זאב, צפורה-צביה, שמעון-ישראל, יהודה, אלישבע, שלום-שניאור, רחל-גננדל, מרדכי-דב, יעקב-חיים. על כל ילד שנולד אמי אמרה שזאת הנקמה שלהם בנאצים. חלקם נקראו על שם קורבנות השואה.

תמונה 1

 

מלחמת סיני – מבצע "קדש", 1956

במלחמת סיני גרנו ברחוב גורדון 18 ברעננה אבי לחם במלחמה. אני זוכרת שבשובו מהמלחמה הוא הביא לאמי מתנה,  מטפחת ראש בצבע אדום עם פרחים צבעוניים יפים.

מלחמת ששת הימים, 1967 תשכ"ז

במלחמת ששת הימים, גרנו ברחוב גורדון 18 ברעננה. הקשבנו לחדשות והיינו מודאגים. הייתי אז בת 19 ולמדתי ב-סמינר "בית יעקב" של הרב שצ'רנסקי. זאת הייתה תקופת בחינות. אבל אני הייתי ממלאת מקום לכיתת בנים של מורה שלחם במלחמה. למזלי המלחמה ארכה 6 ימים בלבד…

כיסינו את החלונות בבריסטול שחור כדי שלא יבצבץ אור. חפרנו שוחה באדמה וכיסינו מעל בגרוטאות. שם ישבנו כשהייתה הפגזה. רעננה קרובה לקלקיליה, ישוב ערבי. אבי היה בערך חודש בצבא בתפקיד חברה קדישא. לאחר המלחמה הוא התחיל לגדל זקן, היה לנו מאד קשה כשאבי היה מגויס. אבל, ב"ה, היה ניצחון גדול.  כשאבי שוחרר מהמלחמה הוא קבל רישיון לבקר בכל המקומות, שכבשו במלחמה ונסענו לטייל.

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

תמונה 2

תמונה 3
הרבי מליובאויטש

 

מלחמת יום הכיפורים, 1973 תשל"ד

אני כבר נשואה ויש לי שני ילדים איציק ובתי. אנחנו גרים בנחלת הר חב"ד 1172 קרית מלאכי, כי הרבי אמר לבעלי אברהם, שיחזור לארץ, ימצא שידוך וילכו לגור בנחלת הר חב"ד.

זכיתי לטוס לרבי במקום גיסתי שזכתה בגורל ולא יכלה לטוס. השארנו את הילדים אצל ההורים שלי ברעננה, ידענו שאנחנו צריכים לחזור בזמן כי אחותי התחתנה בכ"ט תשרי. [באותו יום הסתיימה האפלה] כמובן שהיינו בחתונה!

נסעתי עם בעלי אברהם שיח' מח"י אלול ועד אחרי שבת בראשית, התארחנו שם אצל חברים משפחת קיבמן, מאד נהנינו מהכול: מהאירוח, ההתוועדויות, שיחות, דחיפות , יחידות עם הרבי בשעה 3 לפנות בוקר, כוס של ברכה, קבלתי בקבוק משקה מהרבי לחלק לנשי חב"ד בארץ, טיולים וקניות.

שמענו שפרצה מלחמה ביום כיפור, ושאלנו את הרבי אם לחזור לארץ? הרבי ענה: לא לחזור לפני הזמן, ולהיות בשמחה. במילא לא היו טיסות לארץ. חזרנו עם המטוס הראשון לארץ, צחקו עלינו: מה אתם חוזרים למקום של מלחמה? אחותי ציפורה מתחתנת בכ"ט תשרי. נס קרה והמלחמה נגמרה. לא צריך האפלה. יש אור ברחוב ובחתונה

כשחזרנו נודע לבעלי  שחברו דוד מזרחי הי"ד נפל במלחמה.

מלחמת המפרץ 1990 תש"נ

מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופת מדבר, או כאם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, כמובן שאנחנו התכוננו למלחמה הזאת לקחנו מסכות אב"ח הכנו אוכל, קנינו קופסאות שימורים ומשחקים שמנו הכול בחדר אחד שהוא פנימי. הדבקנו ניר דבק על החלונות והדלת כי אמרו שסדאם חוסיין יזרוק טילים עם חומר ביאולוגי שירעיל אותנו חו"ש.

כשהושמעה אזעקה רצנו לחדר האטום וישבנו שם עד שהודיעו שאפשר לצאת. ראינו מהמרפסת כיצד טיל פטריוט פוגע בסקאד. הייתה הודעה ברדיו "נחש צפע" וזה היה סימן שיש הפגזה. לא תמיד שמנו את המסכה כי היא הציקה מאד והיה קשה לנשום. לקחנו את המסכה לבית הספר ואפילו קישטנו את הקופסה. באותה תקופה היינו באמצע בניה הגדלנו את הדירה שלנו בעוד 3  חדרים. והפועלים הערביים לא באו לעבודה.

ב"ה לא היו נפגעים. בפורים הסתיימה המלחמה. הרבי אמר שלא לעזוב את הארץ כי עיני ה' ..בה מראשית השנה ועד אחרית שנה

מלחמת לבנון השנייה, 2006 תשס"ו

מלחמת לבנון השנייה הוא השם הישראלי למלחמה שהתנהלה בין ישראל לחיזבאללה בקיץ 2006 בלבנון ובצפון ישראל. בזמן המלחמה היא נקראה בשם מבצע שינוי כיוון, אולם לאחר סיומה נקבע שמה למלחמת לבנון השנייה.

משפחתנו, גיסי וגיסתי, שגרים בחיפה נאלצו לנדוד ולבוא אלינו לדרום.

מבצע עמוד ענן, תשע"ב 2012

למרות מבצע עופרת יצוקה,  שהוביל צה"ל בשנת 2008 ברצועת עזה, המשיכו אזעקות "צבע אדום" להישמע ביישובי עוטף עזה. בסוף 2012 חלה התדרדרות בגזרה, הירי נמשך על אשדוד ועל אשקלון, והמצב הפך בלתי נסבל. צה"ל תקף שוב בעזה, הפעם במבצע "עמוד ענן".

ביומו השני של המבצע, נפתח בהצלחה לחמאס. טיל גראד ששוגר לעבר קריית מלאכי פגע בבניין והרג שלושה אזרחים שאנחנו מכירים זה ממש קרוב לביתנו. ולראשונה נורו רקטות גם לכיוון גוש דן.. במהלך 24 השעות הראשונות של המבצע נורו לעבר ישראל מספר שיא של 250 רקטות.

באותה שנה, בעלי עבר ניתוח לב פתוח ולא יכולנו להישאר בבית כי היה מפחיד מאד האזעקות ולכן נסענו לביתנו משפ' פרידמן בכפר חב"ד. אבל גם שם היו אזעקות ובעצם אפילו מקלט לא היה בקרבת מקום. בכל אופן היה נחמד להיות ביחד. עשו לנו כל מיני פעילויות לילדים ולמבוגרים במתנ"ס.

הבניין שבו נהרגו  3 אזרחים, בבניין 160 בנחלת הר חב"ד.

מלחמת צוק איתן, תשע"ד 2014

מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי של צה"ל ברצועת עזה שהחל ב-8 ביולי 2014, והסתיים ב-26 באוגוסט עם הפסקת אש.

בני מנחם נח ונכדי שאול השתתפו במלחמה. כל הזמן אמרנו תהילים להצלחתם ולשובם לשלום.

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

מלחמת עופרת יצוקה – 2008, תשס"ח
מבצע עופרת יצוקה היה מבצע צבאי רחב-היקף שהוביל צה"ל ברצועת עזה בין 27 בדצמבר 2008 ל-18 בינואר 2009, בעקבות ירי רקטות בלתי פוסק מהרצועה על אזרחים ויישובים במערב הנגב. תאריך: 27 בדצמ׳ 2008 – 18 בינו׳ 2009

מלחמת שלום הגליל השנייה - 2006, תשס"ו
. העילה לפריצתה הייתה חטיפת שני החיילים אלדד רגב ואהוד גולדווסר ליד גדר המערכת. ישראל פתחה בתקיפה מאסיבית באמצעות מטוסים על יעדי חיזבאללה ואלה ירו טילי קרקע-קרקע רבים לעבר צפון ישראל, שגרמו ליותר מ-40 הרוגים ולנזקים כבדים מחיפה וצפונה. רבים מתושבי הצפון עזבו את בתיהם וברחו למרכז ולדרום ואיש העסקים ארקדי גאידמק הקים עבורם "עיר אוהלים". צה"ל הצליח לגרום נזק רב לתשתיות בלבנון והרג 700 חיילי חיזבאללה.

ציטוטים

”אני מייחלת ומתפללת שהמשיח יבוא בקרוב ויביא את השלום.“

הקשר הרב דורי