מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במרוקו בערים מוגדור, מרקש וקזבלנקה

עבודת צוות
מתחילים
אבא דוד עבד כסוחר בדים

נולדתי במרוקו  בעיר מוגדור, העיר נקראת אסואירה (ערבית ???????‎, צרפתית Essaouira) שמה הפורטוגזי הוא מוגדור (פורטוגזית Mogador), היא עיר נמל במרוקו הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. 
 
נולדתי בתאריך 9/8/1934 שם גדלתי עד גיל 21. בשנת 1954 עליתי לישראל.
 
למדתי בבית ספר אליאנס . אבא עבד כסוחר בדים בעירנו מוגדור –אסואירה , לאחר מספר שנים עברנו לגור בעיר מרקש במרוקו.  סבלנו  מקשיי כלכלה וחוסר מזון  היה בבית, לכן   נאלצתי לצאת לחיי עבודה כבר כילדה ולעזור לפרנסת המשפחה.
 
אחרי המלחמה עברנו שוב לעיר קזבלנקה. פה גרנו עד לעלייתנו לארץ ישראל בשנת 1954.  חיינו  כל השנים במצוקה כלכלית, כיוון שהיינו משפחה גדולה והיה קשה למצוא מקומות תעסוקה ופרנסה, לא הייתה עבודה.
 
כאשר עלינו לארץ ישראל היינו מאוד מאושרים, למרות שהיה לנו מאוד קשה בארץ , למרות קשיי הקליטה, מעיר גדולה במרוקו מקזבלנקה, הגענו לעיירה קטנה בישראל: יבנה. למרות הקשיים לא התלוננו כי אהבנו את הארץ והגשמנו את חלומנו לחיות בה.
 
היינו מאושרים שעלינו לישראל למרות שהחיים היו מאוד קשים בארץ. כיום יש לי שני בנים ובת אחת ו ארבעה נכדים.
העשרה
מוגדור –אסואירה  : "אסואירה (ערבית ???????‎, צרפתית Essaouira) או בשמה הפורטוגזי – מוגדור (פורטוגזית Mogador), היא עיר נמל במרוקו הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. העיר שוכנת סביב מפרץ ברוחב של 2.5 ק"מ, שעל פתחו מגונן האי מוגדור. ליבה של העיר במדינה העתיקה השוכנת על חצי אי בפינתו הצפונית של המפרץ, ונמלה של העיר נשלח ממנו אל הים.
 
מרקש : ".מרקש (בערבית: ?????, תעתיק מדויק: מראכש; בצרפתית Marrakech) היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס. העיר מונה כמיליון תושבים (נכון ל-2010) שרובם ממוצא ברברי. מקור אפשרי לשם העיר הוא מהשפה הברברית, שבה פירוש המילים mur akuch הוא "עיר האלוהים".
העיר, המכונה גם "העיר האדומה" על שם צבעם האופייני של בנייניה (בעיקר בעיר העתיקה), מוגדרת משנת 1985 על ידי אונסק"ו [2] כאתר מורשת עולמית. תיירים רבים פוקדים אותה מדי שנה והיא זכתה לכינוי "פריז של מרוקו" הודות לפניני האדריכלות הרבות בה."
 
תשע"ה – 2015

מילון

מוגדור
אסואירה (ערבית ???????‎, צרפתית Essaouira) או בשמה הפורטוגזי - מוגדור (פורטוגזית Mogador), היא עיר נמל במרוקו הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. העיר שוכנת סביב מפרץ ברוחב של 2.5 ק"מ, שעל פתחו מגונן האי מוגדור. ליבה של העיר במדינה העתיקה השוכנת על חצי אי בפינתו הצפונית של המפרץ, ונמלה של העיר נשלח ממנו אל הים.

מרקש
מרקש (בערבית: ?????, תעתיק מדויק: מראכש; בצרפתית Marrakech) היא עיר מדברית בדרום מערב מרוקו למרגלות הרי האטלס. העיר מונה כמיליון תושבים (נכון ל-2010) שרובם ממוצא ברברי. מקור אפשרי לשם העיר הוא מהשפה הברברית, שבה פירוש המילים mur akuch הוא "עיר האלוהים". העיר, המכונה גם "העיר האדומה" על שם צבעם האופייני של בנייניה (בעיקר בעיר העתיקה), מוגדרת משנת 1985 על ידי אונסק"ו [2] כאתר מורשת עולמית. תיירים רבים פוקדים אותה מדי שנה והיא זכתה לכינוי "פריז של מרוקו" הודות לפניני האדריכלות הרבות בה.

מנהג
הוא התנהגות מקובלת בחברה מסוימת

ציטוטים

”היינו מאושרים שעלינו לישראל למרות שהחיים היו מאוד קשים בארץ“

הקשר הרב דורי