מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במעברה – יוני כחלה

אורין וסבא יוני
הבית במושב חבצלת
ילדותי במעברה

שלום, שמי יוני כחלה ואני סבא של אורין המקסימה.

מימין: סבא יוני ואורין כפעוטה, משמאל: סבא יוני ואורין בטיול 

תמונה 1

נולדתי בשנת 1955 במעברה חבצלת השרון (הצריפים) שהוקמה בסמוך למושבה חבצלת השרון. הוריי עלו מעירק בשנת 1952 היישר למחנה אוהלים בכפר סבא. לאחר מכן הועברו למעברת הצריפים בחבצלת. בתחילה התגוררנו ביחידת דיור אחת בגודל של 35 מ"ר, עם עזיבתם של תושבי המעברה לשיכון עולים התפנו בתים וזכינו לקבל שתי יחידות דיור צמודות וחיינו בהן שמונה נפשות.

במעברה לא היה חשמל ולא היו מים זורמים. לצורך בישול ותאורה בבית השתמשנו בעששיות פרימוס ופתיליה. לקירור השתמשנו בבלוקים של קרח, מים קיבלנו ממוקד מרכזי במעברה. להתקלח נאלצנו לחמם מים ולהשתמש בגיגיות, מאוחר יותר קיבלנו גייזר משכן שעזב את המעברה.

בכוונה לחסל את המעברה ששימשה כמחנה מעבר, חולקו מגרשים לבנייה עבור כל התושבים, רוב תושבי המעברה היו יוצאי עיראק ותוניס וחיינו כמו משפחה אחד גדולה עם כל המשתמע מכך. הלימודים התקיימו בבית ספר ממלכתי במושב אביחיל, ומי שבחר בלימודים בבית ספר דתי למד בבית ספר "מוריה" בעין התכלת.

ההורים השתדלו לא להחסיר מאתנו מאומה על אף שהפרנסה הייתה קשה. כדי לעזור בפרנסת הבית, נאלצתי לעבוד בחופשות בית הספר ובערבים. במושב הבינו את המצוקה וסיפקו לנו עבודה כגון קטיף, ניקוי לולים, עבודת גננות. בדיעבד אני מודה להם על כך.

לצה"ל גוייסתי כחודשיים לפני המועד המתוכנן עקב פריצת מלחמת יום כיפור, כמפעיל ציוד מכני הנדסי בחיל ההנדסה, מקצוע שלמדתי בנעורים (קדם צבאי). במילואים שירתי כ-35 שנים. בשירות הסדיר שירתי בסיני, נלחמתי במלחמת לבנון הראשונה והשנייה, באינתיפאדה ובזמן ההתנתקות.

סבא בעת שירותו הצבאי

תמונה 2

לאחר שחרורי מצה"ל הכרתי את האחת והיחידה – רחל אשתי – שלה אני נשוי כ-42 שנה. הבאנו לעולם שלושה ילדים מקסימים: אתי אלעד (אבא של אורין) וצח הקטן. כשאתי נולדה עזבנו את חבצלת ועברנו לבית משלנו. עבדתי במוסך לקטנועים במשך כעשר שנים ולאחר מכן עבדתי בטמפו, עד היום.

את זמננו החופשי אנחנו מקדישים לנכדים, עד כה יש לנו שישה נכדים.

סבא יוני כחלה מספר על המעברה

הזוית האישית

סבא יוני: שלום. ברצוני לציין שהעבודה עם אורין על סיפור חיי שנקרא "החיים במעברה" היה מרתק ומעניין. היה כיף לעבוד עם אורין מפני שהיא הייתה מאוד סקרנית והתעניינה, ואני שמחתי יותר לספר את סיפור חיי לחזור לאותם ימים ולשחזר במקומות מסוימים. אשמח מאוד לדעת שהתכנית שנקראת "הקשר הרב דורי" תתן לילדים נקודת מבט שונה ולהבין שלא הכל היה קל. שילמדו להעריך את מה שיש להם היום.

אורין: היה לי כיף ללמוד על הילדות של סבא ולדעת על העבר שלו, מאוד נהניתי והתעניינתי בסיפור שלו. שמעתי דברים שלא ידעתי עליו ועל הילדות שלו.

מילון

קרח יבש
השימוש שלנו במעברה בקרח שירת אותנו לשמירה על מזון שחייב קירור ולא היה חשמל ולא היה מקררים השימוש בקרח עשה את העבודה. את הקרח היו מביאים עם עגלה סגורה ששומרת פחות או יותר על הטמפרטורה היינו קונים רבע או חצי לבלוק לפי הצורך. בלוק זה גוש של מטר אורך על 20 ס'מ. (סבא יוני כחלה)

השימוש בנפט במעברה
נפט הוא סוג של דלק זול ששימש אותנו להפעלת מכשירים כמו עששית, פתיליה. תנור חימום לחימום הבית, גייזר לחימום מים למקלחת. את הנפט הביא מוכר עם מכלית רתומה לסוס. את כמות הנפט קנינו בליטרים לפי הצורך. כמובן שבחורף הצריכה הייתה כפולה השימוש באש גלויה הייתה מסוכנת מאד מפני שהבתים היו מעץ והרבה ילדים הסתובבו בשטח. (סבא יוני כחלה)

ציטוטים

”אשמח שהתכנית תתן לילדים נקודת מבט שונה ושיבינו שלא הכל היה קל, שילמדו להעריך את מה שיש להם היום“

הקשר הרב דורי