מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים במושב באר טוביה בשנות החמישים

תמונה עם סבא
בית ספר מבואות בשנותיו הראשונות
בית ספר מבואות והחיים במושב

החינוך במושב באר טוביה בשנות ה-50

החינוך במושב באר טוביה החל בגן ששכן במבנה הקיים עד היום ומשמש כיום גם כגן. בגיל בית הספר התחלנו את הלימודים יחד עם ילדי כפר ורבורג. את כיתה א למדנו בכפר ורבורג בבניין שכיום משמש כספריה של כפר ורבורג ונמצא מתחת לאולם של הכפר. בבניין היו שתי כיתות. הגענו לכיתה לרוב ברגל ומאוחר יותר הייתה משאית שאספה אותנו לכיתה. בהמשך למדנו בכיתה שהייתה חלק מחדרי הגן. רק לאחר מכן עברה הכיתה לבניין בית הספר שנמצא בבאר טוביה ומשמש כיום למשרד המושב ולצרכנייה.

בשנת 1955 עבר בית הספר למבנים החדשים ושהם בית הספר הנוכחי בית ספר מבואות. במקום היו 4 בנינים בלבד. בבית ספר מבואות למדנו עד גמר כיתה ח'. המשך הלימודים היו בכיתות ההמשך שכללו רק את כיתה ט וכיתה י בלבד. חלק מהתלמידים עברו בגמר כיתה ח לבתי ספר אחרים להמשך לימודים עד גמר כיתה י"ב.

מאחר והיינו התלמידים הראשונים בבית הספר נפלה בזכותנו הזכות לשתול את העצים של הגן הבוטני שנשתלו בהשראתו של המורה לחקלאות "איזה ריזנר" אלו הם עצי ארץ ישראל. בבית הספר בהפסקות שיחקנו בכדור רגל, חמור חדש ומחניים.

החיים במושב בשנות ה- 50

החיים במושב היו חיים צנועים. הילדים בסוף יום הלימודים היו עוזרים ועובדים במשק החקלאי. כל החיים היו חיים צנועים. לא היו מכוניות בכל בית, לא הייתה  טלוויזיה, לא היו טלפונים ולא הייתה תקשורת כפי שקיימת היום.

ברוב המשקים הייתה רפת קטנה כשחליבת הפרות הייתה ידנית. האוכל לפרות נקצר ע"י חרמש. הובלת הירק הייתה עם סוסים. ברוב המשקים היו גם לולים לביצים וגם היו מגדלים ירקות לשווקים. שיווק התוצרת היה שיווק מאורגן. הטרקטורים הראשונים הגיעו למושב רק לקראת סוף שנות ה- 50. עד אז העגלות שהיו בשימוש עם הסוסים היו עם גלגלי עץ כשהעץ היה עטוף בברזל. לכן במושב היה נפח שתיקן את העגלות והתקין פרסות לסוסים. אנו, כילדים, בשעות הפנאי היינו מתאספים בשעות אחה"צ על הכביש תמיד באותו מקום ומשחקים עד שעות הערב.

החיים בבית היו גם צנועים והבתים היו צנועים. לא בכל בית היו שירותים ומקלחות בתוך הבית וחלקם היו מחוץ לבית. בכל בית היו לרוב שני חדרים בלבד. לרוב היו הורים עם 2-3 ילדים שהיו גרים כולם באותו חדר.

מאורעות מיוחדים

במלחמת השחרור בשנת 1948 ילדי באר טוביה פונו מהמושב למושב נטעים ובמושב נשארו רק בעלי המשקים. החיים בנטעים התנהלו בבית ספר ארעי וכן גני ילדים. מאורע נוסף חשוב בחיי המדינה היה מלחמת ששת הימים בשנת 1967. מלחמה אכזרית ונוראה הייתה מלחמת יום כיפור בשנת 1973.

החל משנות ה- 60 חלה התפתחות חקלאית משמעותית שהתבטאה בכניסת מכונות חקלאיות  וכלי עבודה כגון מכונות חליבה לפרות טרקטורים וכ"ו ששינו את אורך החיים במושב  וכן שונו תנאי המגורים. והתחבורה בכניסת מכוניות פרטיות. החקלאות החלה לפרוח נכנסו גידולים חדשים החל יצוא נרחב של פירות וירקות.

סבתא בכתה ד' 1954

.

סבא בכיתה א' 1950

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%91%d7%99%d7%94%d7%a1-%d7%99%d7%a1%d7%95%d7%93%d7%99_%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%9b%d7%aa%d7%94-%d7%91-1952

סבא בכיתה ב'  – 1952

סבא בצבא

 

הזוית האישית

מילון

מבואות
בתחילה היה זה בית ספר שנקרא בית חינוך משותף למושבים באר טוביה וכפר ורבורג. בהמשך עם הצטרפות מושבים נוספים נקרא בית הספר מבואות. על שם הישובים משותף באר טוביה ורבורג אביגדור ותימורים.

ציטוטים

”החיים במושב היו חיים צנועים“

הקשר הרב דורי