מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של ערגה בכפר ויתקין

נופר מתחקרת את ערגה
ערגה ונכדיה
בית, משפחה והתיישבות

שמי ערגה לויטס, נולדתי בכפר ויתקין. הוריי היו ממקימי המושב. אבא שלי עלה ארצה בשנת 1924 ואימא שלי עלתה בשנת 1932. הוריי נפגשו בכפר כשאמי עבדה במשק הפועלות בחדרה.

הוריי ואני

תמונה 1

אני הבת הבכורה לשתי אחיות, לאחת קוראים מירה, ילידת 1945 ולשניה קוראים שלומית, היא ילידת 1951.

אני ואחיותיי

תמונה 2

שם המשפחה שלי לפני הנישואים הוא אשלגינולדתי למשפחה מאוד מלוכדת, היה לנו משק חקלאי גדול, מגיל מאוד צעיר עזרתי בעבודות המשק (קטיף קלמנטינות, איסוף עגבניות, חליבה ועוד) בגיל 3 נכנסתי לגן שהיה בכפר ואחר כך עברתי לבית ספר. הייתי בתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד" בסניף המושבים. מעט מאוד יצאנו מהכפר, לא היו לנו רכבים. הוריי עבדו קשה מאוד במשק, זה היה עוד בתקופת "סוס ועגלה". כך עברתי בכפר את תקופת הקמת המדינה וזכורה לי פרשת אניית אלטלנה והכרזת המדינה.

בגיל 15, כשעליתי לכיתה י', עברתי ללמוד בבית הספר החקלאי "כדורי" ליד כפר תבור. המשכתי את הקשר מהכפר עם הוריי ובאתי לביקור פעם בחודש לשבת, וזו הייתה תקופה לא קלה כי לא הייתה תקשורת חוץ ממכתבים. כפר ויתקין היה תמיד המושב הגדול והמבוסס בין המושבים ונוסד בדצמבר שנת 1929. עד היום אחותי ממשיכה לחיות במשק.

בשנת 1935 אבא שלי העלה מפולין את סבא וסבתא שלי לארץ והם גרו סמוך לביתנו. למחייתם הם פתחו מסעדה, למסעדה היו מגיעים המון חיילים בריטים ואוסטרלים שהיו במחנה ליד כפר ויתקין, וככה הם חיו עד שנת 1948.

סבא רבא וסבתא רבתא שלי 

תמונה 3

עם קום המדינה כשהבריטים עזבו את הארץ, סבי וסבתי החליטו לסגור את המסעדה ובאו לגור איתנו. סבא שלי היה פעיל מאוד בחיי הדת בכפר ויתקין ויזם הקמת בית כנסת גדול ויפה שמשמש את המקום עד היום. הייתי מהילדים הבודדים שגדלו עם סבא וסבתא כי רוב הסבים והסבתות לא שרדו את השואה. אמי, אחיה ואחיותיה העלו לארץ את אמם בשנת 1935 כך שהיו לי שתי סבתות – אחת בעיר ואחת בכפר. אחריי שסיימתי את בית הספר כדורי התגייסתי לצבא לגרעין נח"ל של בני המושבים. היינו שנה בהיאחזות נח"ל בדרום על גבול מצרים, בארותיים, ועסקנו בשמירה. שנה נוספת שירתנו בנורית על הגלבוע. לאחר הצבא למדתי הנהלת חשבונות וגרתי ועבדתי בתל אביב.

מאלבום התמונות 

תמונה 4

בעלי גדעון ואני הכרנו בתל אביב במסגרת לימודי הנהלת חשבונות. התחתנו בנתניה בשנת 1963 כשהייתי בת 24. גרנו בגבעתיים ובשנת 1972 נסענו לאנגליה למטרת לימודים של גדעון וחזרנו בשנת 1975. בעלי גדעון ז"ל למד עבודה סוציאלית ועבד בתחום זה עד צאתו לגמלאות. הוא נפטר בשנת 2010. יש לי שלושה ילדים: חגי- יליד 1965, חובב – יליד 1968 וזהבית – ילידת 1972. יש לי עשרה נכדים: נעה בת 28, תמיר בן 26, דביר בן 21, איתן בן 20, רותם בת 19, אריאל בן 17, איתי בן 15, הדר בת 14, עומר בן 11, הילה  בת 8. בשנת 2004 יצאתי לפנסיה ומאז אני נהנית מפעילויות שונות וגם מתנדבת בביטוח לאומי.

הזוית האישית

התלמידות נופר ורחלי: בתוך כיתת הותיקים למדנו לגלות את הסיפורים מדורות קודמים ולהכיר אנשים נפלאים. הייתה לנו חוויה מדהימה לעבוד עם הגיל השלישי.

מילון

משק פועלות
משקי פועלות היו משקים חקלאיים לנשים פועלות וחלוצות ביישוב העברי בארץ-ישראל במחצית הראשונה של המאה ה-20.

ציטוטים

”מגיל מאוד צעיר עזרתי בעבודות המשק: קטיף קלמנטינות, איסוף עגבניות, חליבה ועוד“

הקשר הרב דורי