מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא דבורה

דבורה עם הנכד לוטן וחבריו יובל וניב בתוכנית הקשר הרב - דורי
תמונת מחזור שלי בביה"ס בבואנוס איירס.
מבואנוס איירס לארץ ישראל

אני דבורה קופלוביץ' נקראתי על שם סבתא מצד אבא שנפטרה לפני פרוץ השואה. שם המשפחה המקורי פייביסוביץ'. נולדתי בבואנוס איירס, בתאריך  12.12.1941, בת בכורה מתוך שלושה אחים.

בבואנוס איירס קיבלנו חינוך יהודי וכללי והלכנו לשני בתי ספר, מגיל ארבע עד סוף התיכון. האחים שלי גרים בארגנטינה אבל יש  להם קשר לארץ. הילדים שלהם  והנכדים משתדלים לבקר לפחות פעם אחת בחיים או יותר בארץ ישראל.

בבואנוס איירס, כל אירוע הקשור למדינת ישראל היה מתבצע באמפי,עם כל תנועות הנוער. בבית שבו גרתי, בבואנוס איירס, היו ארבעה חדרים גדולים וחצר גדולה. מטבח בחצר ושירותים אחד. הבית היה עשוי מלבנים והייתה לו גינה מסביב. בבית היו שבע נפשות. המרחק מבית הכנסת "עץ החיים" היה הליכה של רבע שעה. הייתי פעילה בבני עקיבא, ההורים לקחו אותנו להצגות ביידיש כתרבות יהודית.

בבואנוס איירס שבדרום אמריקה, האווירה הייתה סבירה. הבעיה הייתה שההורים התנגדו שנשחק עם ילדים לא יהודים, כמו כן ההורים היו עצובים כי לא ידעו מה קורה עם המשפחה באירופה. בבית הספר השכונתי בבואנוס איירס, כולם היו בתלבושת אחידה כדי שלא יבחינו בין עשירים ועניים. התמונה צולמה ביום תמונת המחזור של בית הספר.

בשנת 1958 נסעתי לארץ ללמוד במכון למדריכי חו"ל ברחוב חזקיהו המלך בירושלים. כשחזרתי לארגנטינה הייתי שנתיים קומונרית בבני עקיבא שבבואנוס איירס ובשנת 1962 עליתי ארצה. היום אני גרה בפתח תקווה ואני אוהבת שהמשפחה מתכנסת בחנוכה לכבוד יום ההולדת של סבתא, בפסח לאכילת קניידלך ובסוכות לביקור בסוכה. ואני אוהבת כשהנכדים והילדים הולכים לבני עקיבא. הם ממשיכים את דרכה של הסבתא ואני גאה בהם.

סיפורו של חפץ – מאטה mate

החפץ מאטה (משקה) הגיע לידי כי אני ילידת ארגנטינה. הוא נשמר אצל משפחתי מאז שנולדתי ועכשיו הוא נמצא בביתי.

הכלי עשוי  מדלעת קטנה ומעובדת, ויש לו שתי ידיות, יש לו קש מיוחד, הנקרא בומביז'ה ולעלים מהם עושים את המשקה, קוראים ג'רבה. החפץ משמש לשתייה. המנהג של המאטה הוא שתיה בחברה. ובחרתי להביא חפץ זה בגלל שזה מייצג את מקום מולדתי.

תמונה 1

 

 

 

 

 

 

הזוית האישית

דבורה: תודה על ההזדמנות למפגש הרב דורי,ועל האפשרות לשתף את נכדי לוטן בסיפורי הילדות שלי בגולת ארגנטינה. הוא וחבריו הקשיבו ושמעו על צורת חיים וחינוך שונה מאשר בארץ.. על כך שלמדנו בשני בתי ספר ,ממשלתי ויהודי כדי לקבל חינוך יהודי,על המשקה המיוחד לדרום אמריקה- mate. אני מאחלת לנכדי ולכל הילדים להמשיך להתעניין בעבר של הדור שלנו.להחכים מכל הסיפורים ולהמשיך הלאה בשמחה ובגאווה על היותם יהודים וישראלים לוטן ויובל: היה כיף מעניין ומשמעותי לשמוע את הסיפור של סבתא דבורה.

מילון

מאטה
מאטה (בספרדית: Mate) הוא משקה עתיר קפאין העשוי חליטת עלים מצמח בשם "ז'רבה מאטה" (yerba mate), מין צינית שמקורו בדרום אמריקה. המשקה פופולרי מאוד בארגנטינה, פרגוואי, אורוגוואי ודרום ברזיל, בהן נהוג לשתות את המאטה כפעילות חברתית הרווחת בכל שכבות האוכלוסייה, בדומה לשתיית קפה או תה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1958 נסעתי לארץ ללמוד במכון למדריכי חו"ל ברחוב חזקיהו המלך בירושלים. “

הקשר הרב דורי