מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בארץ לפני קום המדינה ואחרי

אני ואח של אבא
תמונה משפחתית בבית סבי יצחק בנצרת עילית
נסים (מיקו) זוכר את ערב הקמת המדינה

שמי ניסים שרם (מיקו). נולדתי בירושלים לפני קום המדינה בתאריך 18.12.1941. הייתי בן הזקונים של הוריי, מלכה ששון ואברהם שרם.

סבך (סבא של יצחק המתעד), יצחק שרם, היה בנם הבכור וגדול ממני ב-16 שנה. אני באתי לספר לך על סבך.

גדלתי בירושלים בשכונת מקור ברוך. בערב הקמת המדינה ישנתי בבית ולפתע שמעתי רעשים חזקים מאוד. התעוררתי ואני רואה שאין אף אחד בבית. קמתי ויצאתי החוצה, וראיתי אנשים שעלו על הגגות של האוטובוסים וצעקו: "מדינה חופשית מדינה יהודית". זה היה משהו מאוד מיוחד שקרה לי בחיים.

בשלהי מלחמת העולם השנייה, בשנת 1945, התגייס אחי לצבא הבריטי באיטליה ונלחם שם נגד הגרמנים. בשנת 1947 חזר לארץ למלחמת השחרור, התגייס והיה לוחם קצין. אחי השני גם התגייס ונפצע באותה מלחמה. שם המקום בו נפצע קשה: שיך ג'רח בירושלים. בגלל פציעתו הקשה הוא הועבר לבית חולים ביפו ושמו דג'ני. היה מצור על ירושלים ואי אפשר היה להגיע לתל אביב ולכן פרצו את דרך בורמה על מנת לעקוף את שער הגיא.

בשל המצב אבא העביר אותנו לתל אביב על מנת להיות קרוב לאחי הפצוע. לאחר שהבריא חזר לירושלים בגפו ואנחנו נשארנו בתל אביב. אחותי עבדה בדואר כטלפרינטרית, על מנת להעביר הודעות ולקבל הודעות. בזמן המאורעות שהיו אני הייתי צעיר ב-16 שנה מאחי הבכור יצחק, שהמשיך והיה חוקר בצבא. אחי יצחק עבד בתור מנהל טאבו, רישום קרקעות, מחדרה עד טבריה וכן המשיך במילואים ובחקירות. עברנו לרמת גן שם למדתי בביה"ס ׳הגבעה׳ ואחריו בביה"ס מקצועי. הייתי בצופי רמת גן ולאחר מכן התגייסתי לנח"ל. שכבנו במארבים מעל תל קציר, היינו בקיבוץ מסדה בשנת 1962 והשתתפתי במלחמות ישראל בשנים 1967 ו- 1973 ומאז אנחנו חיים ברמת גן.

הזוית האישית

נסים (מיקו): היה כיף להיות פה והיה מעניין.

יצחק: היה מעניין וכיף לשמוע את הסיפורים.

מילון

בגפו
לבדו

שכונת מקור ברוך
שכונה במרכז ירושלים. גבולות השכונה הם רחוב מלכי ישראל בצפון, רחוב שרי ישראל במערב, רחוב יפו בדרום וגוש גאולה (זיכרון משה, שכונת אחוה) במזרח, הנתחם על ידי רחוב יוסף בן מתתיהו. הרחוב המרכזי בשכונה הוא רחוב רש"י. הוקמה בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-20. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מדינה חופשית, מדינה יהודית“

הקשר הרב דורי