מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בארץ בתחילת הדרך

כותבים את סיפור הילדות.
מכתש ועלי, אחד הכלים השימושיים
הזמר ג'ו עמר , משקף את התקופה בשיריו

 קלוד אורון נולד בראבט שבמרוקו בשנת 1948 ועלה לארץ בשנת 1957.
קלוד השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במהלך מפגשי התכנית סיפר לנו קלוד, את סיפור חייו. 
אוהד עזני ורז שפירא כץ
 
העלייה לארץ
קלוד מספר: "עליתי בגיל תשע לישראל ממרוקו. היינו במרוקו, משפחה מרובת ילדים, חמישה אחים ושלוש אחיות, סה"כ  עשרה נפשות במשפחה.  העלייה לארץ עם משפחה גדולה וללא מקורות פרנסה מסודרים כפי שהיו בתקופה ההיא הייתה קשה. רוב העבודות היו עבודות מזדמנות כמו סלילת כבישים, זו נחשבה עבודה אך לא מקצוע עם קבועה.
 
ההסתגלות
החיים בארץ התחילו במעברה. גרנו במעברת שלומי בצריפים מפחונים. בלי חשמל מים ושירותים בצריף. החיים לא היו קלים מכל הבחינות לא היה פיתוח במבנים, כבישים ודרכי גישה.
 
בגיל 17 וחצי התנדבתי לצה"ל. מאז מרבית שנות חיי שרתתי בצה"ל. במשך, 27 שנים. עם השנים התחתנתי נולדו לי שתי בנות: מיכל ומירב וחמישה נכדים: יאיר, אוהד, מורן, הראל ואביתר.
 
הזמר ג'ו עמר
אהבתי את הזמר: יוסף (ג'ו) עמר: "יוסף (ג'ו) עמר היה זמר, חזן, פזמונאי, מלחין ופייטן ישראלי, מחלוצי הזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל. עמר נולד בעיירה סטאת שבמרוקו. בשנת 1956 עלה לישראל. כשהוא כבר זמר בעל ותק במולדתו הוא התיישב במושב יד רמב"ם.
 
עטיפת אחד מתקליטיו של ג'ו עמר
  
תמונה 1
שיריו הראשונים בארץ הפכו ללהיטי ענק. הלהיט הראשון של עמר בישראל היה השיר "ישמח משה" כשאחריו באו רבים אחרים, בהם "שיר השיכור", "שלום לבן דודי", "האסיר" ו"ברצלונה". התחברתי אל שיריו כיוון שהוא שר וניגן על תקופת הצנע במדינה והצליח בשירים להעביר את רוח התקופה בה עלינו לארץ ממרוקו.  
העשרה
שלומי: "שלומי היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל. היא שוכנת בגליל המערבי, כקילומטר מגבול לבנון, כ-4 קילומטרים מזרחית לים התיכון ו-3 קילומטרים מזרחית לראש הנקרה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1960."
 
"שלומי נוסדה כעיירת פיתוח, על שטח הכפר הערבי אל-באסה, כמרכז אזורי למתן שירותים ליישובי הסביבה. בשנת 1956 החלה בניית השיכונים ביישוב, דרומית להריסות הכפר אל-באסה. תושביה הראשונים היו עולים ממרוקו ותוניסיה. בעת קבלת מעמד של מועצה מקומית ב-1960 מנתה שלומי 1,600 תושבים."
 
יוסף (ג'ו) עמר: "ג'ו עמר נולד ב – 1 ביוני 1930 –  נפטר 26 ביוני 2009, היה זמר, חזן, פזמונאי, מלחין ופייטן ישראלי, מחלוצי הזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל."
תשע"ה

מילון

שלומי
שלומי היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל. היא שוכנת בגליל המערבי, כקילומטר מגבול לבנון, כ-4 קילומטרים מזרחית לים התיכון ו-3 קילומטרים מזרחית לראש הנקרה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1960.

מכתש ועלי
עלי ומכתש הם כלים המשמשים לטחינה, כתישה או מעיכה וערבוב של אבקות ומשחות. העלי הוא מוט כבד שצורתו מעין אלה, והמכתש הוא כלי קיבול שצורתו מזכירה קערה. באופן מסורתי, כלים אלו עשויים עץ קשיח, שיש, חומר, או נחושת. אופן השימוש בכלים הוא הנחת החומר המועד לכתישה במכתש והכאתו באמצעות העלי.

יוסף (ג'ו) עמר
"ג'ו עמר נולד ב - 1 ביוני 1930 – נפטר 26 ביוני 2009, היה זמר, חזן, פזמונאי, מלחין ופייטן ישראלי, מחלוצי הזמר המזרחי והים-תיכוני בישראל."

ציטוטים

”החיים לא היו קלים במעברה אבל הצלחנו להמשיך הלאה.“

הקשר הרב דורי