מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בארץ בצל השואה

יובל וסבתא
יובל,סבתא ומנהלת ביה"ס במפגש
ילדותי

נולדתי בתל- אביב בשנת 1954.
 
שמם של הוריי שושנה וג'ורג' קליין. הם עלו ארצה בשנת 1948 עם ספינת המעפילים קליין. – אניית "דב הוז"
"ספינת המעפילים קליין , היא אניית "דב הוז" שהפליגה לארץ ישראל. ‏מפקד ההפלגה באנייה "דב הוז" היה אליעזר קליין (טל) איש הפלי"ם, ולצדו הגדעוני גרשון עציון." 
 
הוריי ילידי הונגריה וניצולי שואה. כשהייתי בת חצי שנה עברתי לבית יתומים בתל-אביב משום שהוריי לא יכלו לגדל אותי בגלל שעברו את השואה. בגיל ארבע עברתי למשפחה אומנת ברמת גן, משפחת ענבי, בני הזוג דויד ומרים. למשפחה היו שתי בנות, אילנה וחוה. הם היו אחיות חורגות, אבל הרגשתי שהן כמו אחיות אמיתיות. כי הן התייחסו אלי ברגש ואהבנו אחת את השנייה.
ההורים המאמצים התייחסו אלי יפה וכיבדו אותי בגיל 4 הלכתי לגן ברמת גן עד היום הגן ממוקם באותו המקום. אבי בא לבקר אותי כל יום ואמי הייתה מאושפזת בבית חולים ולא יכלה לבקר אותי כי הייתה חולה נפשית והייתי מתכתבת איתה בעזרת המשפחה.
בית ומשפחה
בכתה א' למדתי עוד ברמת גן ובכתה ב' עברתי לקריית  אונו. גרתי ברחוב יהודה המכבי 7. למדתי בבית הספר ניר בקריית אונו. אבי המאמץ עבד במועצה המקומית קריית אונו. הוא היה מזכיר המועצה.      
 
אמי המאמצת הייתה עקרת בית. המצב בבית היה טוב מבחינה כלכלית . ההורים קיבלו מהרווחה תקציב כדי לגדל אותי ולתת לי את כל הצרכים שאני זקוקה להם. האמת שהם  נתנו גם מכספם.
 
אמי האמיתית למדה כינור בהונגריה וידעה שמונה שפות. היא למדה ונגנה בתזמורת בהונגריה. הכישרון שלי הוא ממנה נגינה, למדתי לנגן בכינור וחלילית ולאחר מכן ניגנתי בתזמורת הפילהרמונית.
בגיל 21 התחתנתי עם פרדי גרינברג . ונולדו לנו 3 בנות ועכשיו 7 נכדים. 
 
השואה והחיים בארץ
אמי שושנה נולדה בהונגריה ואבי נולד גם בהונגריה אמי ברחה מהגרמנים דרך רומניה בדרך הרגו את סבתי והרגו את האח של  אמי. אבי לחם בלגיון  הזרים הצרפתי הוא היה נכה כתוצאה מהמלחמה. אמי הייתה במחנה אווישוויץ ובטרבלינקה. עד המלחמה , מצב בבית אימי היה מצוין. היה להם מפעל לייצור סיגריות והם חיו ברווחה כלכלית טובה. 
על אבי לא ידוע לי הרבה יתכן שאמא של אבי הייתה צועניה. אבי הכיר את אמי בשנת 1947  כשעלו עם אניית המעפילים. בזמן הזה אמי הייתה מאושפזת בבתי חולים בארץ ואני הייתי מבקרת אותה ומתכתבת איתה. אבי  עבד בארץ למחייתו כצבעי.
אמי תמיד רצתה לראות את אבי אבל הוא לא יכל לראות  אותה מסיבות אישיות. כשהייתי בת שמונה עשרה בצבא חיפשתי את אבא שלי ולא מצאתי אותו. בגיל ארבעים בסוף, החלטתי לחפש אותו, הלכתי למשרד הפנים   ואז התברר שהוא כבר נפטר בשנת 1973.
 
יום אחד אמי שאלה אותי אודות אבא אני אמרתי לה לא יודעת, כדי לא לגרום לה שוק. לבסוף היא גם נפטרה מהסבל של השואה, אמי קבורה בחולון ואבי קבור בירוחם.
היה לי קשה לחשוב שהורי לא היו ביחד למרות שהיו נשואים.  

מילון

לגיון
צבא צרפתי

ספינת מעפילים דב הוז
מפקד ההפלגה באנייה "דב הוז" היה אליעזר קליין (טל) איש הפלי"ם, ולצדו הגדעוני גרשון עציון.

ציטוטים

”ההורים קיבלו כסף מהרווחה כדי לגדל אותי- החיים של פעם לא היו קלים מבחינה כלכלית“

הקשר הרב דורי