מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיילים שהלכו לאיבוד

סבא לוי, סבתא מרים והנכד מעיין
סבא לוי, בן 3 בקיבוץ עין שמר
הטיול בנחל רחם שהסתיים במעצר

נולדתי בשנת 1933 וגדלתי בקיבוץ עין שמר.

במסגרת הצבא בשנת 1950 הייתי מפקד בחוות גדנ"ע בבאר אורה ליד אילת. בשבתות היינו אני והמדריכים יוצאים לטיולים באזור.

תמונה 1
לוי עם עתי המדריכה. מחנה חוות גדנ"ע באר אורה 1950

יום אחד החלטנו, אני ועוד שלושה חברים, לצאת לטיול לנחל רחם למעיינות ולגבים. יצאנו בבוקר והלכנו ברגל להר אורה, אחר כך נכנסנו לערוץ של נחל רחם.

במהלך הדרך ראינו חרדון צבעוני (חרדון צב הדור) על הסלע. אני קפצתי ותפסתי את החרדון ביד והראיתי לחבר'ה את המבנה של החרדון. שחררנו אותו בשטח והמשכנו ללכת בנחל. ליד עץ שיטה הסוכך, קפץ על ידנו יעל זכר צעיר. המשכנו ללכת בנחל ועשינו הפסקת אוכל ליד גבים גדולים.

ערוץ הנחל התפצל לשלושה ערוצים. וכאן התלבטנו באיזה ערוץ להמשיך ללכת. היו לנו מפות גאולוגיות וטופוגרפיות של השטח בקנה מידה של  1:100,000, אך על-פי המפות לא יכולנו לזהות בדיוק את השטח ולהחליט לאיזה ערוץ להמשיך ללכת.

תמונה 2
באר אורה – נחל רחם – מסלול הטיול

החלטנו להמשיך בערוץ מסוים שהוא היה נראה לנו פונה לכיוון מערב. השעה הייתה כבר לפנות ערב והתחיל להחשיך והיה נראה לנו שתעינו בדרך. עלינו על אחת הגבעות כדי לזהות את השטח, וזה לא עזר לנו לזהות את המסלול. מרחוק ראינו אורות והלכנו לכיוון האורות.

ירדנו מההרים והלכנו לשטח מישורי לכיוון האורות. כשהתקרבנו ראינו בית גדול עם גדר סביבו ושמענו קולות בערבית. הבנו שעברנו לבקעת הירח, לשטח הירדני עם משטרת בקעת הירח, בערבית זה נקרא (קע-א-נקב).

החושך ירד והתחיל להיות לנו קר. החלטנו לחזור לכיוון מערב לישראל, לחפש מקום שבו נוכל לישון. (במקור התוכנית שלנו הייתה לחזור באותו ערב לבסיס ולכן לא לקחנו ציוד לשינה כגון: שקי שינה ואוכל).

מצאנו פתח של מערה צרה בדופן של הערוץ, והחלטנו להיכנס אליה ולנסות לישון שם. היה קר ולא היה מקום לכולם לשכב ולכן שכבנו אחד על השני ובתורות התחלפנו.

אחרי שעה בערך באמצע הלילה שמענו מהפתח של המערה צעקה אדירה ויללה כמו בכי. ראינו עיניים זוהרות שהארנו עליהן בפנס. וזה היה צבוע ענק שכנראה תפסנו את המאורה שלו. גירשנו אותו עם אבנים והוא ילל וברח.

לפנות בוקר קמנו עייפים ודואגים והתחלנו ללכת חזרה לישראל. הגענו בצהריים לכביש הערבה וניסינו לעצור טרמפ לכיוון אילת. אחרי חצי שעה הצלחנו לעצור טנדר והבחור שאסף אותנו ושאל: "מה אתם עושים פה?" ענינו לו: "תעינו בדרך ואנחנו מדריכים מבאר אורה". הבחור לא האמין לנו ואמר: "אני לוקח אתכם לאילת" ונסע למשטרה באילת.

במשטרה הביאו לנו אוכל ומים וסיפרנו להם את הסיפור שלנו. בהתחלה הם לא האמינו לנו, אך אחר כך הם אמרו שחיפשו אותנו כל הלילה ואפילו שלחו מטוס שיחפש אותנו.

מפקד המשטרה התקשר לחוות גדנ"ע באר אורה והודיע להם שהחיילים שהלכו לאיבוד נמצאו בריאים ושלמים.

מפקד באר אורה לקח טנדר צבאי ונסע לאילת למשטרה. במשטרה הוא זיהה אותנו כחיילים שלו וביקש לקחת אותנו למאסר בבאר אורה. אך במשטרה רצו לאסור אותנו בבית הסוהר המשטרתי. לבסוף סוכם שיעצרו אותנו בבאר אורה.

מפקד החווה התקשר לצוות בבאר אורה והודיע שנמצאו החיילים והוא יוצא מאילת לכיוון החווה. הגענו לחווה וקיבלנו קבלת פנים צוהלת, כל המדריכים והחניכים עמדו בכניסה לחווה ומחאו לנו כפיים.

סיפור נוסף של לוי יהב במסגרת הקשר הרב דורי בביה"ס שדות יואב:  לוי פורץ דרך בעין גדי

הזוית האישית

הפעם, השתתפנו שני הסבים בפרויקט הקשר הרב דורי עם הנכד מעיין. המפגשים שלנו עם הנכדים יוצרים קשר מאוד מיוחד, פתאום מעיין קיבל על עצמו לדאוג לנו, הייתה ממש התרגשות מיוחדת בכול מפגש. ניהול הפרויקט נעשה ברוח טובה וגם המורות היו קשובות לצרכים השונים. אהבתי את המפגשים שאפשרו לחיבור מיוחד נוסף עם הנכד. המפגש של יצירות מחימר היה מענג במיוחד, נעזרנו במעיין בבחירת צבע ובחירת דוגמה וכמובן הסיפור על המשפחה ועל חפצים מהעבר. תודה גדולה על העשייה המדהימה. מחכים לפעם הרביעית:)

מילון

מפה טופוגרפית
מפה שיעודה לתת מידע ויזואלי לגבי צורתו החיצונית של השטח, באופן הקרוב ביותר למציאות, כאשר מושם בה דגש על תבליט השטח המיוצג באמצעות קווי גובה.

מפה גאולוגית
תיאור גרפי של תפוצת תוצרים ומבנים גאולוגיים על פני השטח של כדור הארץ.

ציטוטים

”מפקד החווה התקשר לצוות בבאר אורה והודיע שנמצאו החיילים והוא יוצא מאילת לכיוון החווה.“

הקשר הרב דורי