מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החזרה שלנו למשק

תמונת סלפי מחצר בית הספר שאני למדתי בו
תמונה מהחתונה שלי ושל אליעזר
רחל'ה ואליעזר אוהבים את המשק

שלום, שמי רחל'ה וילדר. אני גרה בכפר יהושע והסיפור שלי מתחיל בגיל 21.

בגיל 21 אליעזר ואני התחתנו. התחתנו אצל אחותי הגדולה בחיפה ואחרי זה עשינו מסיבה בכפר. בזמן החתונה התרגשתי מאוד, גרנו בכפר יהושע ועבדנו במשק עם ההורים של אליעזר שרה ויוסף. כרמית בתי הגדולה נולדה בכפר ואחרי ארבע שנים רן בני האמצעי נולד. כשרן היה תינוק עברנו לטבעון ואליעזר היה חבר אגד. כשרן היה בן 5 נולד אלון הבן הצעיר. כשאלון היה בן 6 חזרנו למשק של שרה ויוסף בכפר יהושע שכבר היו מבוגרים. עשינו במשק דברים מאוד משמעותיים: בנינו רפת, בנינו סככות חדשות ובנינו לול. היו לנו קשיים רבים מכיוון שהיינו צריכים להתחיל הכל מחדש. היה משמעותי מאוד בשבילי לחזור למשק. למרות כל הקשיים שהיו לנו בדרך לבנות את המשק מחדש. אהבנו מאוד את העבודה במשק, אהבנו את החקלאות, אהבנו את כפר יהושע, אבל הכי אהבתי לעבוד במשק.

נולדנו בכפר יהושע, למדנו בכפר יהושע וכל החברים שלנו עד היום הם בכפר יהושע. כל יום חלבנו את הפרות בשמחה פעמיים ביום והאכלנו את הפרות פעמיים ביום – בבוקר ובערב, שום דבר לא היה אוטומטי והכל עשינו בידיים. בשנים הראשונות חלבנו רק אליעזר ואני. כאשר הילדים גדלו הם עזרו לנו. חוץ מזה שחלבנו ועבדנו בלול, גם גידלנו ירקות. היו לנו הרבה שטחים של בצל, שטחים של תפוחי אדמה והיה אסור להעסיק פועלים, הכל היה עבודה עצמית והילדים עזרו קצת.

גלגולו של חפץ: פמוט כסוף

במסגרת פעילות תכנית הקשר הרב דורי העוסקת בחפצים, סבתא מציינת פמוט מיוחד בן למעלה ממאה שנה שעובר בירושה במשפחה. פמוט זה נוצר בשנת 1900 ברוסיה, זה פמוט שסבתא שלי הביאה לי והיא הדליקה איתו נרות כל יום שישי, הפמוט מזכרת ממנה.

הזוית האישית

רחל'ה ונועה: נהנינו מאוד לעבוד ביחד והיה לנו זמן איכות ביחד.

מילון

חבר אגד
אגד היא קואופרטיב. חבר אגד זה מי שהכניס כסף לאגד וקיבל מניה באגד.

ציטוטים

”אהבנו מאוד את העבודה במשק, אהבנו את החקלאות, אהבנו את כפר יהושע, אבל הכי אהבתי לעבוד במשק“

הקשר הרב דורי