מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החזרה הביתה

סבא סמי ויובל
סבא סמי וסבתא פנינה
החזרה מסיני לחיפה

סבא סמי נולד בעירק בעיר בצרה בשנת 1943.

עלה לארץ בשנת 1951, הגיע עם משפחתו למחנה דוד וגרו באוהל כשנתיים. יש לו אחות גדולה ממנו ב-8 שנים בשם שולמית שעברה לגור בקיבוץ עברון בצפון.

אחרי תלאות במחנה דוד של רוחות עזות ואוהל מוצף במים הצליחו לקנות דירה קטנה בת 2 חדרים בקרית ים א'. סבא סמי למד בבית ספר אורים ובתיכון למד בבית ספר מקצועי אינטר בקרית חיים במגמה חרטות. בשכונה שיחקו אחרי הלימודים בבלורות, חבל, קלפים מעטיפות סיגריות ועוד. סבא סמי אהב מוסיקה וקנה גיטרה והתאמן בבית לבד ללא מורה. אהב גם לשיר ועם חבר הם שרו כצמד.

סבא סמי התגייס לצבא ושירת בחיל החימוש כטכנאי צריח לטנק הצרפתי MX ולטנק השרמן האמריקאי 105 מ"מ קנה. סיים את השירות בדרגה סמל ראשון. סבא סמי היה אחראי מבחינה טכנית על 11 טנקים בפלוגה. סבא שלי השתתף בשתי מלחמות מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. אחרי השחרור מצה"ל ניגן בלהקה והופיע כשנה במלון המלך שלמה באלת.

חזר לחיפה והתקבל לעבודה בנמל חיפה כמפעיל מחשב. העבודה התבצעה עם כרטיסי ניקוב . סבא שלי בבוקר עבד בנמל ובערב ניגן עם להקה באולמות חתונה. במשך השנים היו לו כמה להקות ידועות. להקת המירזים, להקת היהלומים ולהקת טרופיקנה.

סבתא לא עבדה וגידלה את הילדים יניב, תמר ומעין. סבא סמי וסבתא פנינה נסעו לחו"ל רק אחרי 10 שנות נישואים. סבא התחתן בגיל 28 וסבתא הייתה בת 18 ולא התגייסה לצבא בגלל החתונה. במשך השנים היו בלונדון, פריס, הולנד, יוון, תורכיה ועוד. לסבא שלי יש חברים מהתקופה שהיה מנגן עם אריק סיני, פוליקר מייק ברנט, טולדנו, הם בקשר עד היום.

ברצוני לספר סיפור מיוחד שקרה לסבא שלי בזמן מלחמת יום הכיפורים:

במלחמת יום כיפור סבא שלי היה באזור הדרום שבסיני, כעבור כחודש של לחימה, קיבל הודעה, שאביו בבית חולים אחרי אירוע לב. המפקד של פלוגת הטנקים שיחרר אותו ל-24 שעות. באמצע מדבר סיני, ביקש מהמפקד להקפיץ אותו לכביש, היות שלא היה רכב בסביבה הקפיצו אותו בטנק לכביש שמוביל לרפידים. כשהטנק חזר לפלוגה, וסבא נישאר בשטח לבד כ-3 שעות. עד כשלפתע הגיעה משאית צבאית ואספה אותו.

סבא הגיע לרפידים ורץ להשיג מטוס לארץ. המטוס האחרון לארץ המריא. עובד עצות עמד בשדה של רפידים בסיני. מרחוק ראה אוטובוס של אגד מגיע, רץ אליו והתברר לו שהוא נוסע לארץ לבאר שבע. אחרי 8 שעות נסיעה ירד בתחנת דלק בקריית גת. השעה הייתה שלוש לפנות בוקר, היה חשוך וסבא יושב על הכביש וממתין. כחצי שעה של המתנה ונמנום הגיח לעברו ג'יפ צבאי ונעצר, בתוך הג'יפ חייל צועק "תל אביב", סבא סמי קופץ לג'יפ, החייל מספר שבאזור טסה בסיני הותקפה השיירה והמשאית שהוא נהג נפגעה. בהגיעם לתל אביב הוא נתן לסבא שלי את הג'יפ וסבא סמי המשיך עם הג'יפ לכיוון חיפה. בחדרה ניגמר הדלק בג'יפ וסבא ראה שוטר צבאי וביקש שידאג שהג'יפ יוחזר לצבא ומשם המשיך בטרמפ לחיפה. סבא סמי הגיע לבית החולים כרמל אחרי 15 שעות מסיני.

הזוית האישית

יובל: עברתי חוויה שלא תישכח עם סבא שלי ולמדתי על העבר שלו.

סמי במפגש הסיום של התכנית, יוני 2018:

מילון

טרמפ
נסיעה ללא תשלום

ציטוטים

” ומשם המשיך בטרמפ לחיפה . “

הקשר הרב דורי