מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החולצה הרקומה של סבא רבא אלכס

סבא רוני, סבתא רינה, עילי והחולצה הרקומה
סבא רבא אלכס וסבתא רבתא ברכה בצעירותם.
סיפורו של סבא רבא אלכס והחולצה המיוחדת שנרקמה עבורו באהבה גדולה

שמי עילי שטדלר, תלמיד כיתה ה' בבית ספר 'אלונים'. במסגרת התכנית הקשר הרב דורי, נפגשתי עם סבי רוני שטדלר ולעיתים גם סבתא רינה הצטרפה. במפגשים סבא רוני סיפר לי את סיפורה הקסום של החולצה הרקומה שהועברה מההורים שלו: סבא רבא אלכס וסבתא רבתא ברכה.

גלגולה של החולצה הרקומה מובא בסיפור שלפניכם:

סבא רבא אלכס הגיע לארץ ישראל בשנת 1934. הוריו שלחו אותו מבוקווינה, מקום שבו נולד, לארץ ישראל לדוד שלו. הדוד גר בגרמניה ובשנת 1933 ראה את האסון הגדול עם התחזקות הנאצים. הדוד לא הצליח לשכנע את אחיו ואחיותיו למכור הכל ולעזוב את גרמניה (אז כולם חשבו שהוא מתנהג מאוד מוזר). הדוד עלה ארצה ועבר לגור בתל אביב, הוא קנה פרדסים ואדמות בארץ (לימים תרם את הכל לקק"ל). את סבא רבא אלכס שלחו אל הדוד כי הוא שיכנע את ההורים של סבא אלכס שהמצב בגרמניה לא טוב ואפילו מסוכן וכדאי שהם ישלחו את הילדים אליו. בינתיים שלחו רק את סבא אלכס. בהגיעו לארץ ישראל, שלח אותו הדוד לבי"ס חקלאי "מקווה ישראל". הוא רצה שסבא רבא אלכס יקבל הכשרה כחקלאי וימשיך לטפל באדמות שלו בהמשך. בשנת 1939, נסע סבא לבקר את ההורים ואת אחיותיו ואחיו שנשארו בבוקווינה. הוא מאד התגעגע ונסע לראות מה שלומם. אחרי שבילה עם משפחתו כחודש, החליט סבא לחזור לארץ. בסוף אותה שנה, כידוע, התחילה באופן רשמי מלחמת העולם השניה. כל משפחתו הועברה מיד לגטו והוריו ואחותו הצעירה לא שרדו ומתו שם.

כשחזר לארץ, החליט סבא רבא אלכס שהוא לא יעסוק בחקלאות כי זה הזמן להתגייס ולצאת להגנת הארץ, שהייתה בתקופה קשה ונלחמה על הישרדותה. סבא רבא אלכס התחיל כנוטר ואח"כ התגייס לארגון ה״הגנה״ ועבר קורס מ"מים של ההגנה. תוך זמן קצר הפך להיות מפקד הגוש של האזור בשרון. בהמשך פיקד על האזור שבו חיפשו הבריטים נשק בחיפוש הגדול והמצור שהוטל על קיבוץ גבעת חיים. לאחר חיפוש הבריטים עצרו את מפקדי ההגנה וגם את סבא רבא אלכס, כלאו אותו בלטרון ורצו להעביר אותו לאריתראה.

סבא רבא אלכס היה דמות ידועה באזור השרון ונתניה בעיקר. סבא רבא היה גבוה ורחב כתפיים ויוצא דופן במראהו באותה התקופה. לא היה איש ואישה באזור, שלא הכירו אותו ואז הוא פגש את סבתא רבתא שלי ברכה, במקרה, באוטובוס. סבתא רבתא מאד התלהבה מהתעניינותו של המפקד הידוע והמרשים, בה. בתחילת הרומן, כאשר סבתא רבתא שלי רצתה למצוא חן בעיניו, היא החליטה לרקום לו את חולצה המיוחדת . סבתא רבתא ברכה, שהייתה מומחית לעבודות יד, רקמה חולצה לתפארת כאשר היא בחרה בדגם רקמה שהיה אופייני לחולצות של החלוצים בתחילת המאה העשרים. את החולצה היא נתנה לסבא בהפתעה ביום הולדתו. סבא רבא מאד שמח ולבש אותה בגאווה ובכל הזדמנות. מיד עם קום המדינה, סבא רבא התגייס לצבא הגנה לישראל, והפך למפקד של אחד הגדודים בחטיבת "אלכסנדרוני." רוב הימים הוא לבש מדים של צה"ל אבל בכל רגע פנוי הוא מיד היה לובש את החולצה שנרקמה באהבה רבה.

 

תמונה 1

החולצה עברה במהלך השנים לסבא שלי, סבא רוני לבש אותה בגאווה רבה בעיקר בזמן החופשה מהצבא. ככה גם סבתא רינה, ראתה אותו לראשונה ושמעה את סיפור החולצה והחליטה לשמור על החולצה מכל משמר.

צילום התמונה: אלה פאוסט

הזוית האישית

עילי שטדלר: כיום, החולצה בת 70 שנה ושמורה אצלנו. היא מחזיקה מעמד ונראית כחדשה. היא נתפרה מבד איכותי ונרקמה באהבה שמחזיקה שנים רבות ותעבור יחד עם החולצה אלי, כפי שסבא רוני לחש באוזני…

מילון

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה.

ציטוטים

”כאשר סבתא רבתא שלי רצתה למצוא חן בעיניו, היא החליטה לרקום לו את חולצה המיוחדת.“

הקשר הרב דורי