מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החגים בבית אבא והשירות הצבאי על הגבול עם לבנון

אני סבא וסבתא בעמק הלואר בצרפת
סבתא ואחותה הגדולה אסתר ברעננה של פעם
ישראל שנות החמישים

שמי יעל, נולדתי ברעננה בשם יעל יתום. אני נשואה לנחום ויש לנו שני ילדים הילה ואודי ושישה נכדים שכולם גרים בחובב. בגמר לימודי הלכתי לנח"ל ושירתי בצבא. אחרי השירות למדתי כלכלה ועבדתי בקונצרן התעשייתי הגדול בישראל "כור". אחרי עשרים וחמש שנים של עבודה בתעשייה הלכתי לנהל את ת.ה.ל שהיא חברת ההנדסה שתכננה את כל פרויקטי המים בישראל, כמו המוביל הארצי ומתקני ההתפלה הראשונים. הידע של ת.ה.ל הביא אותה לעבוד בכל העולם והיא הייתה אחת מחברות המים החשובות והנחשבות בעולם.

במפגשי הקשר הרב דורי בחרתי לספר לנכדי איתמר על החגים בבית אבא ועל שירותי הצבאי.

חגים בבית אבא

בילדותי וגם אחרי שסבא ואני התחתנו חגגנו את החגים (ראש השנה ופסח) בבית של אימא ואבא שלי ברעננה, עד שאימא שלי נפטרה. אחרי שהיא נפטרה נהגנו כל המשפחה לחגוג אצלנו בבית בתל אביב. בבית הורי ברעננה, למרות שהיו חילונים, נהגנו לשמור על כשרות כל זמן שסבתא שלי חיה. לפני ליל הסדר היו לוקחים את כלי האוכל שהיו עשויים מברזל ומרתיחים אותם בדוד גדול בחצר. במשך השנה הדוד הזה שימש להרתחת כביסה. על ידי הרתחה בדוד היו מנקים את כלי האוכל מכל שאריות האוכל הלא כשר. את הכוסות וכלי הזכוכית נהגו להשרות שבוע לפני פסח באמבטיה כדי שתהיינה נקיות משאריות "חמץ". את הצלחות היו מחליפים בפסח בצלחות מיוחדות שהשתמשו בהן פעם בשנה בפסח. בליל הסדר הייתה כל המשפחה מצד אמא שלי מתקבצת בביתנו  לארוחת חג (ליל הסדר). וכך גם בראש השנה. אחרי שסבתא שלי נפטרה כל משפחה גרעינית, שבינתיים מאוד גדלה, הייתה חוגגת לעצמה. נהגנו לקרוא את כל ההגדה מההתחלה עד הסוף. בסוף הארוחה היינו שרים שירים במשך שעה לתוך הלילה. בפסח בבית אמא שלי נהגו כל בוקר להכין לביבות ממצה. אצל סבא נחום נהגו כל יום לאפות סוג של עוגה שקראו לה "לחם מצה" ואותה נהגו  לאכול כל היום במקום לחם. אצל סבא נחום במשפחה נהגו בצהרים שלפני ליל הסדר לאכול חמיצה מסלק ומצות. בפעם הראשונה שביקרתי אצל ההורים של סבא נחום זה היה בצהריים לפני הסדר, מאוד נבהלתי שהגישו לי חמיצה (שלא אהבתי) ושלחתי את סבא למטבח עם הצלחת.

בראש השנה נהגנו כל המשפחה להתקבץ שוב אבל הדגש היה על ארוחה, ברכות ומתנות לקראת השנה החדשה. מאחר שהיינו משפחה חילונית לא נהגנו לקדש לפני הארוחה אלא לברך בשנה טובה. החגים שהכי אהבנו אנחנו הילדים היו שבועות וסוכות. אלה היו חגים שהילדים עסקו בהקמת הסוכה ובקישוטה בשרשראות מניר צבעוני, רימונים וכמובן לולבים.

בשבועות נהגנו להביא לבית הספר "טנא". הטנא היה עשוי מקופסאת נעלים מקושטת ובה  ביכורים. ביכורים שזכורים לי במיוחד היו אפרוחים שרק בקעו מהביצה ופירות חדשים של העונה. בחגיגות הביכורים ברעננה היינו כל הילדים לבושים בלבן והן מאוד מזכירות את חגיגות הביכורים היום בחובב. רעננה של פעם הייתה מאוד דומה למושב (היא נקראה פעם מושבה) הרבה יותר מרעננה שאנחנו מכירים היום. מרעננה הלכתי לצבא במסגרת גרעין נחל לקיבוץ משגב עם שעל הגבול עם לבנון שעליו אספר לכם עכשיו.

השירות הצבאי בגבול עם לבנון

משגב עם נמצאת ממש על גבול לבנון. כשגרנו במשגב עם, היחסים בין ישראל ולבנון היו יחסים מאוד טובים. פעם לבנון נשלטה על ידי המיעוט הנוצרי והם היו ביחסים טובים מאוד עם ישראל (הנוצרים). בלבנון היו הרבה מיעוטים (הם היו קבוצות קטנות של דתות שונות). כשהגענו למשגב עם, נהגנו לטייל באזור שקרוב מאוד לגבול בגלל שהרגשנו בטוחים. בבוקר  שבת בהיר אחד  יצאו שניים מחברי הגרעין שלי לטייל לכפר עודייסה שבלבנון. הם טעו בדרך והגיעו לנחל הליטני וחיילים לבנונים תפסו אותם. הם החזיקו אותם בלילה בבית מעצר בלבנון. למחרת בבוקר, הסיעו אותם חזרה למשגב עם. זאת הייתה ההתחלה של מה שנקרא אחר כך הגדר הטובה. ליד משגב עם היה שער שנפתח כל בוקר, דרכו היו עוברים אזרחים לבנונים לעבוד בישראל. ישראלים נהגו לעבור את הגבול עם לבנון לעזור להם בכל מיני דברים ולתת להם טיפול רפואי. לצערנו החיים מול לבנון מאוד השתנו. חיזבאלה השתלטו על אזור הגבול (כבר לפני שלושים שנה) והיום זה הגבול הכי מסוכן של ישראל. היום משגב עם מוקפת בגדרות ביטחון. ילדים שם הולכים לישון במקלטים ובעבר גם תקפו שם גן ילדים. מחבלים לבנונים עברו את הגדר עם רחפנים הם נכנסו לגן ולקחו את הילדים כבני ערובה. לא נשאר לנו אלא לקוות שנחזור לחיות עם הלבנונים כמו לפני חמישים שנה. שנה.

הזוית האישית

סבתא יעל: למדתי להכיר את קבוצת הילדים שבה גדל נכדי איתמר ונהניתי מכל רגע.

איתמר: סבתא יקרה היה לי מאוד כיף איתך בכל המפגשים שהיו ואני מקווה שיהיה לנו כיף שניפגש בבית התפוצות.

מילון

הגדר הטובה
הגדר שהפרידה בין ישראל ולבנון ודרכה עברו ישראלים ולבנונים באופן חופשי

קונצרן כור
חברת החזקות התעשייתית הגדולה שהייתה בישראל

ציטוטים

”שום דבר לא קשה בשביל נכדים ומשפחה “

הקשר הרב דורי