מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזמרת מיכל טל מספרת על ילדותה

יהלי וסבתא מיכל בקשר הרב דורי
סבתא מיכל בת 4 בקיבוץ גליל ים.
ילדות מאושרת בקיבוץ

סבתא שלי מיכל טל

הוריה של סבתא, אבא אברהם ואמא רחל ברקוביץ הגיעו לארץ מאירופה. אבא הגיע מפולין מהעיר פינסק בשנת 1939 ואמא נולדה וחייתה בעיירה שנקראת לוצין בלטביה והגיעה לארץ בשנת 1936 בגיל 18, להכשרה ב"בחרות" בבורוכוב, גבעתיים. כל משפחתה של אמא נספתה בשואה כמו כן נספתה משפחתו של אבא חוץ מאחותו הגדולה שנסעה לארצות הברית וניצלה, שם גידלה את משפחתה.

סבתא מיכל נולדה בקיבוץ גליל ים ליד הרצליה. עם הפילוג בשנות ה-50 עברה עם משפחתה לקיבוץ של האיחוד וזאת משום שגליל ים היה קיבוץ של התנועה המאוחדת ואבי המשפחה היה, בנטייתו הפוליטית, שייך למפלגת האיחוד. המשפחה עברה לקיבוץ עינת. בקיבוץ עינת נהנתה סבתא מחיים מעניינים ויצירתיים.

תמונת ילדות של סבתא

תמונה 1

סבתא אהבה מאוד לרקוד ונשלחה על ידי הקיבוץ ללמוד מחול בעיר. כמו כן למדה לנגן על גיטרה ואקורדיון. סבתא מאוד אהבה גם לשיר והתחילה את קריירת השירה שלה במקהלת הילדים בבית הספר. סבתא מיכל למדה בקיבוץ גם לפסל בחימר. סבתא גם הייתה ספורטאית. התבלטה בשחייה ובמשחק כדורסל. בקיבוץ רכשה סבתא את תחושת אהבת הארץ ונופיה. בקיבוץ, להבדיל מחיי העיר, הילדים לומדים עבודת אדמה, עזרה הדדית, אמנות ועבודות בית שונות.

כשהגיעה סבתא לגיל הצבא התקבלה ללהקה צבאית, להקת פיקוד המרכז.

הייתה זאת תקופה מעניינת מאוד. הופעות בכל מחנות צה"ל. אחרי תקופת הצבא החליטה סבתא לעזוב את הקיבוץ כי קיבלה הצעות מעניינות להופיע כזמרת. ב-1967 פרצה מלחמת ששת הימים. בתקופת המלחמה סבתא הופיעה בפני החיילים. אחרי אותה מלחמה יצאה סבתא להופעות בחו"ל למשך 3 שנים, ביקרה בארצות רבות ונהנתה, בנוסף להופעותיה, לראות עולם גדול ומעניין.

תמונה 2

אחרי שלוש שנים גברו געגועיה למשפחתה והיא חזרה ארצה. בארץ החלה בקריירת השירה שלה והתפרסמה בשיריה היפים. אמא שלי אליה, נולדה בשנת 1978 ברמת גן וסבתא קראה לה אליה על שם אביה אברהם אליהו. סבתא גרה עד היום ברמת גן. אליה התחתנה עם אמיר גבע בשנת 2004 ב-21 לאוקטובר אני נולדתי בבית חולים איכילוב תל אביב בראשון ליוני 2006 אחותי אלמה נולדה בשנת 2009 ב-31 לאוגוסט.

 השיר היפה אנתיאה – יוטיוב

על הקריירה של סבתי מיכל טל – ניתן לקרוא בהרחבה באתר ויקיפדיה

"מיכל טל (נולדה ב-12 באוגוסט 1945) היא זמרת ישראלית. טל נולדה כמיכל ברקוביץ' בקיבוץ גליל ים, וגדלה בקיבוץ עינת. הופיעה בתוכנית "תשואות ראשונות" ואת שירותה הצבאי עשתה בלהקת פיקוד המרכז. בשנת 1970 לוהקה למופע "השטן ואשת האיכר" על ידי המפיק אמנון ברנזון. המופע זכה להצלחה רבה ולקהל צופים גדול; הוא עלה על במות רבות ברחבי ישראל. השיר "ליושינקה" ששרה במופע הפך ללהיט (בגרסה המקורית, שבוצעה על ידי נחמה הנדל, גיבור השיר היה גבר, ודן אלמגור שינה עבור טל את הדמות לאישה, מה שלא הפריע לקהל). הקריירה של טל הייתה בעיצומה והיא החלה גם קריירה כזמרת עצמאית והקליטה מספר שירים בהם "ירמיהו", אותו שרה בפסטיבל שירי המקרא, "חמש אמהות", "עוף מלאך שלי" ו"עוד רגע". בפסטיבל הזמר והפזמון תשכ"ז שרה את השיר "כאח לי דודי". טל גם ביצעה לראשונה את השיר "וידוי" (מלים: אלכסנדר פן, לחן: סשה ארגוב) בשנת 1971."

הזוית האישית

יהלי גבע מביא את סיפורה של סבתה מיכל טל.

מילון

קיבוץ
חיי שותפות.

ציטוטים

”בקיבוץ, להבדיל מחיי העיר, הילדים לומדים עבודת אדמה, עזרה הדדית, אמנות ועבודות בית שונות. “

הקשר הרב דורי