מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזיכרונות שלי

תמונת סלפי שלי יחד עם סבא
תמונה של הוריו של סבא שלי
סיפור חייו של סבא ניסים

סבא ניסים נולד במרוקו בשנת 1942 ועלה לארץ ב1957 יחד עם משפחתו כשהיה בן 15. האירוע הכי משמעותי בחייו של סבא במרוקו הייתה חגיגת בר המצווה בעיר מוגדור, שם הוא נולד. החגיגה הייתה משמחת מאוד ונערכה בבית הכנסת שיועד גם לאירועים כמו בר מצוות וחתונות. הרגע המאושר ביותר בחייו של סבא הוא הרגע שבו הוא עלה לארץ. ההתאקלמות בישראל לא הייתה קלה מכיוון שכאשר הוא הגיע, הוא לא ידע מה זה לעבוד בחקלאות, הוא היה רגיל ללכת לבית הספר ללמוד ולא ידע מהי עבודת כפיים. בילדותו היו לסבא חברים רבים במרוקו.

העשור המשמעותי בחייו הוא מגיל 18 כאשר הוא התגייס לצבא.

בגיל 21 סבא התחיל ללמוד בבית הספר "אורט" בתל אביב. לאחר הלימודים הוא עבד במפעלים פרטיים. כאשר היה בן 25 פרצה מלחמת ששת הימים בה הוא נלחם בירושלים עם יחידת הצנחנים. בזמן המלחמה סבא שלי נפצע ונלקח לבית החולים "הדסה" שבירושלים. בגיל 25 קצת אחרי הפציעה, הוא הכיר את מתי, סבתא שלי, ונשא אותה לאישה. סבא שלי אוהב את כל החגים,ואוהב לחגוג אותם בעיקר עם המשפחה.

התחביבים שלו היום הם: בישול, לשחק ברידג, ולטייל עם המשפחה בארץ ובחו"ל.

חפץ שעבר מדור לדור: לאבא של סבא שלי, היה ספר תורה ועכשיו הוא אצלי בבית. כאשר אלך לעולמי אתן אותו לאחד הנכדים שלי. סבא הביא גם את מקל ההליכה שלו. מקל ההליכה זה חפץ מאוד חשוב ויקר בעיניו למשפחה, הוא גם השריד האחרון מבין פריטי המשפחה של סבא. כשסבא שלי עזב את מרוקו הוא השאיר את כל הרכוש שלו בבית. כל אחד לקח מזוודה אחת. מזוודה אחת אבדה בדרך.

הם ברחו ממרוקו בלי כלום, כל הרכוש שלהם נשאר שם והמקל הליכה הזה, הוא הדבר היחיד שנשאר מבין הדברים שהם לקחו.

כשהם עלו לארץ אבא של סבא שלי היה נשוי בשנית, אשתו היתה בת 30 והוא היה בן 65 בערך,אז הם לקחו את המקל הליכה הזה, כדי שהוא יוכל ללכת בעזרת המקל.

הזוית האישית

קורן אדר: מאוד נהניתי מהסיפור של סבא שלי, אני חושב שלסבא שלי יש סיפור מרגש מאוד. אני יכול לומר לסבא שלי שאני גאה בו מאוד ושהוא המודל לחיקוי שלי.

מילון

"חניני"
זה אומר במרוקאית בן אדם עם רחמנות, מישהו שמרחם ורוצה בטובת האחר ודואג לו.

ציטוטים

”הם ברחו ממרוקו בלי כלום, כל הרכוש שלהם נשאר שם והמקל הליכה הזה, הוא הדבר היחיד שנשאר מבין הדברים שהם לקחו.“

הקשר הרב דורי