מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזיכרון שנשמר

תמונת רכבת ישנה
סבא וסבתא רבא בארוע.
סיפור מלחמה וגבורה של סבא רבא

חייו של  שמרל לפני המלחמה

סבא רבא שלי נולד בשנת 1911 בצ'רנוביל, שמו שמרל נוחומביץ' (שמרל בן נחום). כעבור כמה שנים הוא עבר  לקייב, הוא למד ב"חדר" במשך 4 שנים. ב-1936 סבא רבא שלי התחתן עם בתיה הברמובנה ביחד הם נסעו ל"המחוז היהודי האוטונומי" והשתקעו ביישוב סמידוביצ'. שם סבא רבא שלי עבד ברכבת.

בשנת 1941, כשהתחילה המלחמה גייסו את כל עובדי הרכבות והוא הוביל "רכבת לתובלה המונית צבאית" לאזור המלחמה. הייתה תקלה בגלגל של הרכבת וכדי לא לעצור את התנועה של הרכבות הצבאיות (מכיוון שהעונש היה מאסר או מוות), סבא רבא שלי שכב בחורף בסיביר במשך כמה שעות ליד הגלגל הבעייתי והוסיף לו שמן לפי הצורך. הרכבת נפגעה מפיצוץ אווירי והחיילים קיבלו פקודה לחזור למקום מגוריהם. החזרה הביתה ארכה חצי שנה בגלל בעיות התחבורה בכל ברית המועצות שנוצרו עקב המלחמה, כאשר הוא חזר למקום מגוריו ,הוא לא יכל לחזור ולעבוד בתחנת הרכבת כי הוא קיבל צו גיוס ונשלח לשרת שנה במשמר הגבול, בגבול עם יפן . אחרי שנה כל העובדים יחד עם סבא רבא שלי , ועד סוף מלחמת העולם השנייה הוא המשיך בתפקידו הקודם .

סבא רבא זכה להוקרה רבה על שירותו הצבאי וקיבל מדליות חשובות ורבות. הוא נפטר בשנת 1997 בעיר בירובידג'ן.

הזוית האישית

ליאל סטרודובסקי: נהנתי לעבוד עם סבא שלי. שמעתי סיפורים רבים שלא שמעתי בעבר על סבא רבא שלי. אז בפעם הראשונה אני מגלה דברים חדשים על העבר של משפחתי. אם לא הייתה התוכנית הזו אני לא הייתי יודעת מי זה סבא רבא שלי. התכנית אפשרה לי להכיר את ההיסטוריה של המשפחה שלי .

מילון

הוקרה
כבוד, הערכה, תודה.

ציטוטים

” סבא שכב בחורף בסיביר במשך כמה שעות ליד הגלגל הבעייתי והוסיף לו שמן לפי הצורך“

הקשר הרב דורי