מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הזו"ג

תמונה משותפת
תמונה של סבא וסבתא רבא שלי
לאבא קראו זינדל ולאמא קראו גיטל בראשי תיבות הזו"ג

הזו"ג
סבתא רבא נולדה בצפת בשם צפורה והייתה מכונה בשם ציפיק.
היא נולדה בשנת 1920 למשפחה חרדית בת 8 ילדים, בשם כהנא. לאבא קראו זינדל ולאמא קראו גיטל, ובראשי תיבות הזו"ג. בארץ ישראל שלטו אז האנגלים, ובשנת 1928 היו פרעות בארץ והערבים תקפו מקומות ישוב של יהודים, כולל את העיר צפת.
 
השלטון האנגלי אסף את כל יהודי צפת וכינס אותם לבניין המשטרה האנגלית בצפת למשטרה האנגלית לא היה מספיק אוכל ומים כדי להשביע את היהודים. הם נתנו להם קופסאות שימורים שלא היו בתוקף ומים הם שתו מהמים של הסוסים של השוטרים. כולם קיבלו מחלת קיבה של שלשולים והקאות שנקראת דיזינטריה. כתוצאה מהמחלה לרוב האנשים נשרו השערות.כעבור שבועיים נפסקו הפרעות והיהודים חזרו לבתיהם.
 
אחרי התקופה הזאת אבא של ציפיק החליט לעזוב את צפת ולהגיע לתל אביב. אחות של ציפיק בשם חיה נשארה בצפת עם בעלה ושני ילדים, כי היא ניהלה מלון בצפת. בשנת 1944 אחות של ציפיק בשם רחל עמדה להתחתן בתל אביב. המשפחה של דודה חיה מצפת באה לחתונה ובאותו ערב החליטו שבעלה של דודה חיה ובנה יחזרו באותו לילה לצפת. דודה חיה והבת יישארו לבלות בתל אביב. הבעל של דודה חיה והבן ועוד דוד לקחו באותו לילה מונית לחזור לצפת. בדרך לצפת במונית תקפו אותם ערבים ושחטו אותם. היה אבל מאוד גדול בכל המשפחה.למחרת דודה חיה והבת וסבתא רבא ציפיק שהיתה בת 15 חזרו לצפת לנהל את המלון. שנה אחרי זה הם מכרו את המלון ועברו גם כן לתל אביב.
בתקופה הזאת שלפני מלחמת השחרור היו בארץ שלושה ארגוני הגנה יהודים: אצ"ל, לח"י וההגנה. ציפיק הצטרפה להגנה ועברה לקיבוץ דגניה שם הקימו קבוצה שהקימה את קיבוץ חניתה. ב-1946 סבתא אילנה נולדה בתל אביב ב-1952 נולדה אחותה רותי.
 
בגיל 18 סבתא אילנה התגייסה לצבא ושם היא הכירה את סבא דני ז"ל. בשנת 1973 אילנה ודני התחתנו. נולדו להם 3 ילדים: עינת, יפעת ואלעד. אמא שלי יפעת התחתנה עם אבא שלי אורן בשנת 2002. שנתיים מאוחר יותר נולדתי אני, ניצן.
 
אני ניצן דהן דור 9 למשפחת כהנא בישראל. ואני גאה!!!
 
העשרה

מילון

פרעות
סדרת מעשי רצח ואלימות כנגד חלק מהאוכלוסיה, בעיקר על רקע גזעי או דתי

ציטוטים

”אני ניצן דהן דור 9 למשפחת כהנא בישראל. ואני גאה!!!“

”"סראיה"“

הקשר הרב דורי