מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הו אילת – אילת

מאיר גלוברמן ואביגייל כץ
בריכת הכרישים במצפה התת ימי באילת
מאיר מספר על הפצצת התחנה המרכזית בתל אביב על ידי מצרים

למאיר גלוברמן סיפורים רבים מעניינים, מרתקים ומסקרנים. מאיר היה אחד האנשים המשפיעים והמעורבים בעיר אילת. הוא ייסד והקים את המוזיאון הימי, הגה את הרעיון של המצפה התת-ימי, בעל רישיון טייס ובבעלותו מטוס, חובב רדיו מושבע, מפתח פטנטים ועוד ועוד, שתקצר היריעה מלהכיל ולשם כך, כתב מאיר את ספרו "הו אילת – אילת".

בספר מסופר על מערכת חינוך אטומה ובורה שהוקיעה אותו מבית הספר, אך מאיר גלוברמן ראה לנגד עיניו את המטרה וידע למקסם ולנצל את כישוריו ואת הידע האדיר שלו. למעשה, הספר משלב שני סיפורי אהבה אשר שזורים זה בזה: סיפור אהבה ללוסי רעייתו ז”ל ולצידו סיפור אהבה לאילת ותקופה מיוחדת שאותה הוא נוצר. הספר מחולק לפרקים בזמן שהייתו באילת, תוך חלוקה לסיפורים קצרים המשקפים את אישיותו הרב-גונית והמיוחדת ואת עשייתו.

ספר ביוגרפיה זה משקף תעוזה ואופטימיות רבה גם ברגעים קשים ביותר, וכאן על קצה המזלג…

מאיר עלה לארץ מפולין בשנת 1934, כשהיה בן שנה וגדל בתל אביב.

כשמאיר הגיע לגיל 24 החליט לעבור לעיר הדרומית אילת, וכך הוא מתאר זאת: "הגעתי לאילת בשנת 1957. עם השנים הקמתי את מועדון הצלילה הראשון בעיר אילת, תוך שימוש בציוד מייצור עצמי. הקמתי את הקולנוע הראשון בעיר (שמו של הקולנוע היה "פיליפ מוריי"), הקמתי מפעל לבניית גלשנים יחודי מסוגו באילת ובארץ. פתחתי את החנות לאלקטרוניקה הראשונה בעיר, הייתי בעל המטוס הפרטי הראשון באילת, הפעלתי את המוזיאון הימי הראשון בעיר והגיתי את הרעיון הקמת "המצפה התת ימי".

מבנה המצפה

תמונה 1
תמונה 2

 בריכת הכרישים

תמונה 3

הייתי חובב רדיו ומורה לאלקטרוניקה בבית ספר יסודי באילת. הייתי בקשר עם המלך חוסיין (המלך הקודם של ממלכת ירדן) המלך היה חובב רדיו גם כן. לאחר חתימת חוזה השלום, אף ביקרתי אצלו בארמון תוך מעבר הגבול הימי עם ירדן. לאחר קבלה, אישור חד פעמי מיוחד במינו".

מאיר בארמונו של המלך חוסיין בירדן

תמונה 4

מעבר לסיפורים על אילת, אני בוחר לספר על מקרה אליו נקלעתי דווקא בעיר תל אביב.

עבדתי בבית מלאכה שהיה ממוקם ברחוב הגליל מספר 1 בתל אביב. מקום שברחוב זה הייתה התחנה המרכזית של קו דן, שהסיעה פועלים שסיימו את עבודתם בשעה ארבע אחר הצהריים והיו בדרכם הביתה. באחד הימים, כשאני בבית מלאכה נשמעה לפתע אזעקה והופיעו שני מטוסים מצרים והפציצו את התחנה המרכזית. המטוסים הטילו 8 פצצות על התחנה ונעלמו. כתוצאה מההפצצה נפגעו עשרות אנשים והאוטובוסים החלו לבעור. לא חשבתי פעמיים ורצתי להציל נפגעים, כאשר לפתע ראיתי אוטובוס של דן עולה בלהבות וצמוד אליו אוטובוס קומתיים מאותו חברה נכנסתי לאוטובוס קומתיים והנעתי אותו הרחק מהאוטובוס הבוער ומשם רצתי מהר לעזור לפינוי הפצועים על ידי העלאת הפצועים למשאיות שפינו אותם מיד לבית החולים הקרוב. המראה שנגלה לעיני היה מחריד מאות פצועים והרוגים שכבו על המדרכה וצעקו לעזרה, לקראת שש בערב הצליחו לפנות את כל הפצועים. המקרה הזה חקוק בזיכרוני.

תמונה 5
תמונה 6

 הפצצת התחנה המרכזית בתל אביב  על ידי המצרים מאי 1948

קישור לסיפורו הקודם של מאיר גלוברמן, שהשתתף בתכנית בשנת 2014

הוזמנתי לארמונו של המלך חוסיין בעקבה

הזוית האישית

אביגיל כץ: מאיר גלוברמן, הוא איש רב רעיונות ופעלים וממשיך כיום בפועלו ובעשייתו. הוא משווק המצאות ופטנטים – רעיונות שלו. בחנויות הספרים המובילות תוכלו למצוא את הספר שכתב "הו אילת – אילת" המספר בהרחבה על חייו ותוכלו לקרוא בהנאה סיפורים נוספים פרי עטו של מאיר.

למדתי ממאיר שאין דבר העומד בפני הרצון שאם אדם רוצה דבר עד מאוד ומתמיד ברצונו לכל אורך הדרך בסופו של דבר הוא ישיג את מבוקשולמדתי ממאיר שצריך לרצות לחלום להעז ליזום לקדם ולהגשים כל חלום או רעיון ולא לוותר גם אם יש קשיים בדרך.

מילון

מצפה תת ימי
מצפה המצוי מתחת לפני הים ומבקרים בו יכולים לטייל בין בעלי החיים בים מבלי שיהיה להם מגע פיזי עימם. הם רואים את בעלי החיים בסביבתם הטבעית. במצפה התת-ימי באילת שאפו ליצור חוויית צפייה כמעט מדעית

ציטוטים

”כתוצאה מההפצצה נפגעו עשרות אנשים והאוטובוסים החלו לבעור.“

הקשר הרב דורי