מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הורי זכרונם לברכה

שתינו ביחד בזמן עבודה
אמי בצעירותה
תולדות חיים של משפחתי

אמי נולדה בעיר לודז' שבפולין בשנת 1905. בשנת 1925 (ראשית העלייה הרביעית) עלתה לארץ לבדה כשהיא משאירה בפולין אמא, אחים ואחיות. אחות אחת הצליחה לעלות לארץ, השאר נספו בשואה. בשנות השלושים הראשונות הגיעו תמונות של המשפחה לאמא של סבתא ואחר כך הקשר נפסק. אמי נישאה לאבי, אריה, שהגיע גם הוא לבדו מכפר קטן באוקרינה.

כשהייתי קטנה, אני זוכרת שכאשר הגיע יום השואה, אמי הלכה לבית הכנסת הגדול בחיפה שם נערכו כנראה תפילות מיוחדות. אחרי קום המדינה עברו פקידים בבתים, ואספו דפי עד על הנספים בשואה ומצאתי ביד ושם כמה דפי עד על המשפחה. אחרי קום המדינה שדרו ברדיו תכנית בשם מדור לחיפוש קרובים. אנשים שנצלו משואת אירופה ועלו לארץ, חיפשו קרובי משפחה חיים. אמי נסעה בעקבות ההודעות אך לא מצאה דבר. אמי אף פעם לא ספרה לי על החיים שם, שהייתי צעירה לא שאלתי שאלות . אני לא יודעת כיום שום דבר על המשפחה, איך חיו בפולין ,איך ניראה ביתם, מה עשו בשעות הפנאי ומי היו חברותיה של אמי.

היום אני כל כך מצטערת שלא שאלתי את כל השאלות.

אמי בצעירותה

תמונה 1

 

להורי היו קשיים כלכליים, הם עבדו שעות מרובות, אבל יחד עם זאת ביתנו היה תמיד פתוח ואירח חברים לארוחות צהריים. בגיל שבעים התאלמנה אמי. היא הייתה אישה חברותית ביותר ובכל יום אחר הצהריים התאספו אצלה לשירה וכוס תה, קראנו לזה "המועדון של אמא".

אמי זכתה לראות נכדים ונינים ונפטרה בגיל 84

תמונה 2
תמונה 3

אבי אריה שנקר

אבי נולד בכפר קטן באוקראינה בשנת 1905 בשנת 1925 (ראשית העליה הרביעית).  "גנב" את הגבול לרומניה ומשם עלה לארץ .אבי היה יתום מאמו והיה בן יחיד. כשעלה לארץ, הגיע לחדרה ושם עבד בפרדסים בערבים היו נאספים החברים ורוקדים הורה עד קלות הנשמה. בשנת 1932 נישאה אבי לאמי והם עברו לגור בחיפה. אבי עבד בבניין ותרם לבנייתה של ארצנו.

אבי

תמונה 4

תעודת העליה של אבא 

תמונה 5

 

 

אחי יהודה שנקר ז"ל

בעוד אני כותבת שורות אלו, נפטר אחי היחיד יהודה שנקר שהיה נשוי לשושנה לבית רוטנברג. אחי היה קצין בגולני למד כלכלה ועבד כשמאי מקרקעין. יהודה היה לאלון, אילת, ומנחם וכן סבא לנכדים ונינים.

יהי זכרו ברוך.

ת.נ.צ.ב.ה

אחי יהודה שנקר ז"ל

תמונה 6

השיר בו בחרנו "מתנות קטנות" שר רמי קליינשטיין

הזוית האישית

שושנה וליהיא: נהננו מהסיפורים מהכתיבה ומהמפגשים המשותפים.

מצגת תמונות המשפחה שלי

 

מילון

דפי עד
כאשר מישהוא נספה בשואה ממלאים דף עם פרטים ומוסרים ליד ושם

ציטוטים

”"אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה"“

הקשר הרב דורי