מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הודו, רוסיה, אירן – עד לישראל

קשר רב דורי - אסתר ורעות
סבתא רבתא רבקה והוריה בפרס
הסיפור האישי של סבתא אסתר

אני אסתר, נולדתי בהודו בשנת 1946, אמי נולדה בטשקנט (מדינה שהייתה תחת השלטון הרוסי). סבי שמואל היה צלם וסבתי מרים הייתה עקרת בית.

נולדו להם 5 ילדים. בצלמנייה ברוסיה סבא צילם אנשים מפורסמים. יום אחד המפורסמים שאותם הוא צילם מהשלטון הרוסי הזהירו אותו שיהיה פוגרום וכדאי לו לעזוב את המקום יחד עם משפחתו. במלחמת העולם הראשונה, בתקופת המהפכות, הם עזבו את רוסיה. חלקם עברו דרך טורקיה לישראל.

תמונה 1

סבתא רבתא רבקה עם הוריה ואחיה באירן

אבי שלומה נולד באירן במשהד, בן למשפחת ראובני. באחת מנסיעותיו, כשנסע לבקר את אחותו ברוסיה, הכיר את אמי רבקה. הם נישאו ועברו להתגורר באירן וכעבור מספר שנים, עקב עסקים מסחריים, עברו להתגורר בהודו. הודו היוותה צומת מסחר וסבי התמחה בעתיקות.

תמונה 2

 סבתא אסתר הוריה ואחיה בהודו.

בהודו נולדו להם 9 ילדים, הם חיו בהודו כ – 50 שנה.

אמי הייתה פעילה מאוד, הכינה יין, מצות ותבלינים כשרים לפסח והקהילה היהודית בהודו קנתה ממנה את מעשי ידיה. מכיוון שבהודו אסור היה למכור משקאות חריפים, אמי מכרה בסתר לצורך קידוש בערבי שבת וחג.

כשפרצה מלחמת העצמאות אמי אספה את הנשים היהודיות אליה הביתה, הן סרגו יחד בגדי ילדים, מפות, מפיות ומכרו. את הכסף תרמו לסוכנות היהודית בארץ.

בשנת 1957 החליטו הוריי לעלות לארץ ישראל, רעיון העלייה לישראל החל מאחיי שהיו פעילים בתנועת עליית הנוער, שלושה מאחיי עלו ארצה במלחמת העצמאות ושרתו בצבא. הם קנו דירה בתל אביב בדמי מפתח. כעבור 8 שנים הוריי עלו ארצה.

עליתי עם הוריי למטוס ארצה, אך כשהתברר שאני חולה באדמת הורידו אותי מן המטוס. אבי חזר איתי לדירה שמכרנו, המוכרת השכירה לנו חדר עד החלמתי, כשהחלמתי נאלצתי לעלות ארצה לבדי (בגיל 11) מכיוון שקשה היה למצוא כרטיס טיסה לארץ. הצמידו לי פתק ובוא היה כתוב שמי ולאן אני צריכה להגיע, הייתי במתח רב במהלך הטיסה. אחי הגיע לקחת אותי משדה התעופה, אך בפעם האחרונה שראיתי אותו הייתי בת 4 וכשהוא שאל אותי מי הוא, נקבתי בשמו של אח אחר.

בארץ גרנו 10 נפשות בדירה בת 3 חדרים: חדר הורים, סלון – אשר בלילה הפך לחדר השינה של הבנים, וחדר שינה של הבנות. הלינה המשותפת בבית הומה ילדים זכורה לי כחוויה נפלאה, אמי הייתה מספרת לנו חוויות בלילות והיינו כולנו צוחקים עד שהשכנים היו מתלוננים. עד היום בחגים כשאנו עורכים שולחן חגיגי אנו מקשטים עם המפיות ומוזגים יין לגביע העתיק של סבי.

תשע"ה 2015

מילון

פוגרום
השמדה, הרס. פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או קבוצה דתית מובדלת.

ציטוטים

”כשראיתי את אחי בפעם האחרונה הייתי בת 4, לכן לא זיהיתי אותו!“

הקשר הרב דורי