מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הוא דחף אותה לאורך חצי שביל-הנחש ו…

סבתא רחל ונכדתה יובל
כלי חלב. של סבתא-רבא זהבה

סבתא רחל  גינת (63) ונכדתה יובל גוטמן (12). רחל היא אמא של אורלי, אמה של יובל ("הנכדה הבכורה שלי").
 
הבית של סבתא: מושב חירות בשרון, על נחלה עם פרדסי אשכוליות ותפוזי שמוטי. פעם היו גם לולים.
הבית של יובל: "הבית המיוחד", דקה הליכה מבית סבתא רחל (וסבא חיים). בבית הזה גרו סבא רבא וסבתא רבתא, יצחק וזהבה גולוביצקי, הורי סבא חיים, שהיו ממקימי מושב חירות ב-1936. מדובר בבית קטן. ליובל שני אחים ושלושתם גרים בחדר אחד, כי הבית, כאמור, קטן.
 
פינקס מתכונים. מזכרת מסבתא רבתא זהבה גולוביצקי

פינקס מתכונים. מזכרת מסבתא רבתא זהבה גולוביצקי

 

 
הקשר הרב דורי: זה 3 חודשים רחל ויובל נפגשות פעם בשבוע בבית הספר של יובל ועובדות על מצגת ששמה – "בית אחד, ארבעה דורות", שעוסקת בבית הישן של גולוביצקי. חלק מהחומר מצאו השתיים במרכז לתיעוד בתל-מונד (ישוב סמוך), שם היתה שמורה קלטת שבה נשמע סבא יצחק גולוביצקי, אבא של סבא חיים, חותנה של רחל, מתאר בקולו, כיצד החלה ההתיישבות במושב חירות.
 
עיסוקים: רחל גימלאית, עד פרישתה עבדה כמורה ומנהלת במתי"א (מרכז תמיכה ישובי אזורי) לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בבתי ספר רגילים. כגימלאית היא רכזת פרוייקט "זהב בגן" (גימלאים שעוזרים בגנים), רכזת ועדת תמי"ד במושב (תרבות, מסורת-ישראל ודת), מסייעת בהתנדבות לכיתת ילדים עם צרכים מיוחדים ו"סבתא לחמישה".
עיסוקי יובל: תלמידת כיתה ו' בבית ספר "השרון" במושב, משתתפת בחוג "סטפס אירי" ("כמו סטפס רגיל, אבל עם הרמת רגליים גבוהה"), בחודש הבא תחגוג בת מצווה במסיבה במושב תנובות. "יהיו הפתעות", מבטיחה.
 
תולדות רחל: ילידת אבן יהודה ("חציתי את הכביש"), ספטמבר 1949, בת להורים יוצאי ליטא שהגיעו ב-1936 לתל אביב. אביה היה בעל משאית דודג' ("היתה לו חברת הובלות"), אמה עקרת בית. למדה תיכון ברופין, המשיכה בסמינר הקיבוצים בתל אביב, התגייסה לצה"ל, שירתה כמורה חיילת בפנימיית "מקווה ישראל" והתחתנה עם חיים שהיה חבר שלה מגיל 14.
החברות: רחל וחיים הכירו בטיול למצדה של "תנועת המושבים". הוא דחף אותה לאורך חצי שביל-הנחש "וכשהגענו לפסגה", אומרת רחל, " נשארנו בה עד היום". חיים חקלאי אמיתי, אומרת, "אוהב אדמה". לימים נולדו להם שלושה ילדים  – אורלי, ליאת והראל ("על-שם חטיבת פלמ"ח הראל").
 
ישראלי: "ריח אדמה ספוגת גשם במושב שלנו", רחל. "מישהו שאוהב פלאפל", יובל.
 
איחולים: "המשך פריחה", יובל. "שנחזור להיות גאים במדינה", רחל.   
 
 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

שביל הנחש
שביל ארוך העולה ומתפתל למצדה ומתגבר על הפרש גבהים של 350 מטרים. השביל כיום נוח ורחב, והוא עולה מרחבת החנייה המזרחית של מצדה.

ציטוטים

”ישראלי: רחל-"ריח אדמה ספוגת גשם במושב שלנו". יובל-"מישהו שאוהב פלאפל"“

הקשר הרב דורי