מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההתיישבות בישראל – קרב טירת צבי

מפת הקרב על טירת צבי
מרוקו ארץ הולדתו של אליהו
עלייתו של אליהו בארץ והתיישבותו בקיבוץ טירת צבי

ניר לוי ויהלי סובול: "אנו משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת התכנית "אימצנו אזרחים ותיקים בבית הקשיש. שם פגשנו קשיש ושמו אליהו(אליאס) בן הרבון. במהלך הפגישות עמו, שמענו את סיפוריו."
 
אליהו נולד בתאריך 30 למרץ 1926 ועלה לארץ ב-28 לינואר 1948 מצרפת .
כשאליהו עלה לארץ ישראל, הוא עבר ישירות לקיבוץ טירת צבי הנמצא ליד בית שאן. לאחר כמה ימים ששהה בקיבוץ שמע רעשי פיצוץ בחלונו, חלק הלכו להילחם בסורים וחלק הלכו להתפלל בבית הכנסת.
 
תמונה 1
 
"ב-20 בינואר 1948 חצה "גדוד הירמוך הראשון" של צבא ההצלה את גשר דמיה בשיירה ארוכה והתמקם בסביבות טובס. הבריטים התעלמו מכך בהתאם להוראות שיש להימנע מעימות צבאי עם היהודים והערבים אלא אם כן יפריע אחד הצדדים לפינוי. הש"י של ההגנה עקב אחרי תנועות אלה ומודיעים ערבים הודיעו כי התקפה גדולה עומדת להיות על טירת צבי ומטרת הערבים היא ללכוד את טירת צבי ולהשתלט במהרה על כל ישובי עמק בית שאן."

לצבא שלהם לא היה נשק מפני שהבריטים לא אפשרו להם להחזיק כאלו. הסורים התקיפו אותם במשך שש שעות. בשעה עשר בבוקר הודיעו להם שהם צריכים ללכת לשדה ולקחת נשק מחיילי האויב ההרוגים. כאשר הם הגיעו לשדה, גילו שכל חיילי האויב נהרגו ושהם ניצחו בקרב.
 תמונה 2

אליהו כיום נמצא בבית הקשיש והוא אוהב לבוא לשם כדי לפגוש את חבריו. אשתו הראשונה של אליהו נפטרה מאפילפסיה (מחלת נפילה). לאליהו יש ילדים ונכדים, שמגיעים לבקר אותו.
משוב של ניר לוי ויהלי סובול
היה לנו מאוד כיף לעבוד עם אליהו והוא בנאדם מקסים נפלא וחברותי.
 
טירת צבי: "טִירַת צְבִי הוא קיבוץ בעמק בית שאן, כשבעה קילומטר מדרום לבית שאן.
הקיבוץ נוסד בכ"א בתמוז תרצ"ז (1937) במסגרת ישובי "חומה ומגדל", בידי חברי ברית חלוצים דתיים (בח"ד) שעלו מגרמניה, מפולין ומרומניה, והשתייכו לשתי קבוצות: קבוצת שח"ל וקבוצת רודגס, אליה נוספו חברים שעברו הכשרה בכפר יעבץ. הקיבוץ משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי, שהוקמה על ידי חברי תנועת "הפועל המזרחי".
 
קרב טירת צבי: "ב-20 בינואר 1948 חצה "גדוד הירמוך הראשון" של צבא ההצלה את גשר דמיה בשיירה ארוכה והתמקם בסביבות טובס. הבריטים התעלמו מכך בהתאם להוראות שיש להימנע מעימות צבאי עם היהודים והערבים אלא אם כן יפריע אחד הצדדים לפינוי. הש"י של ההגנה עקב אחרי תנועות אלה ומודיעים ערבים הודיעו כי התקפה גדולה עומדת להיות על טירת צבי ומטרת הערבים היא ללכוד את טירת צבי ולהשתלט במהרה על כל ישובי עמק בית שאן."
תשע"ה

מילון

טירת צבי
טִירַת צְבִי הוא קיבוץ בעמק בית שאן, כשבעה קילומטר מדרום לבית שאן. הקיבוץ נוסד בכ"א בתמוז תרצ"ז (1937) במסגרת ישובי "חומה ומגדל", בידי חברי ברית חלוצים דתיים (בח"ד) שעלו מגרמניה, מפולין ומרומניה, והשתייכו לשתי קבוצות: קבוצת שח"ל וקבוצת רודגס, אליה נוספו חברים שעברו הכשרה בכפר יעבץ. הקיבוץ משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי, שהוקמה על ידי חברי תנועת "הפועל המזרחי".

אפילפסיה
מחלת נפילה

ציטוטים

”"כשעליתי למדינת ישראל ידעתי שיהיה לי קשה להתרגל לתנאי המדינה."“

הקשר הרב דורי