מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההישרדות של סבתא התינוקת במסע לארץ

תגל הנכדה עם סבתא רחל
סבתא רחל בילדותה
העלייה של סבתא רחל

רחל קקון, נולדה בדרך לארץ ישראל, בשנת 1956.

בשנת 1956 עלו לארץ ממרוקו ההורים של סבתי מצד אמי, סבתא רחל.

בדרכם לארץ ישראל, לפני העלייה לאנייה שהו הוריה של סבתי במחנה ג'יברלטר – בגבול מרוקו וספרד. אמה של סבתא רחל, הייתה בחודש התשיעי להריונה ולכן היא לא הורשתה לעלות לאנייה עד שתלד.

סבתא רבתא שלי, תיארה, שכשראתה אניות מעמיסות עוד ועוד נוסעים בדרך לארץ ישראל, עלה בה החשש שמא לא יישאר מקום בארץ, עד שיגיע תורם לעלות לאחר שתלד.

לאחר שסבתא רבתא שלי ילדה בשעה טובה את סבתא רחל, החל המסע באנייה לארץ ישראל. הנסיעה באנייה ארצה, נמשכה כחודש ימים, במהלך חודש ינואר, תקופת חורף קרה במיוחד. הוריה של סבתא רחל סיפרו כי במהלך המסע ארצה הם כיסו אותה בהמון שמיכות על מנת שלא תקפא מהקור.

אנשים מבוגרים רבים סבלו מהמסע המפרך, וחלקם כמעט ואיבדו את חייהם במסע. סבא וסבתא רבתא, תיארו שבכל פעם כשבדקו מה שלום סבתי, הם הופתעו והתרגשו מיכולת ההישרדות שלה.

בסוף כל לילה, הנוסעים באנייה הורידו את שמיכתם מעליהם ונידבו אותה לתינוקת הצעירה ביותר במסע, והיא – סבתא רחל, צלחה את המסע ב"ה והגיעה עם משפחתה לארץ ישראל בבטחה.

הזוית האישית

תגל: היה מעניין לשמוע את סיפור עלייתה של סבתא רחל כתינוקת.

מילון

גיברלטר
מצר ים המפריד בין אירופה לאפריקה ומקשר בין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון. נקודת הכניסה של האוקיינוס האטלנטי לים התיכון.

ציטוטים

”סבתא רחל צלחה את המסע ב"ה והגיעה עם משפחתה לארץ ישראל בבטחה“

הקשר הרב דורי