מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של משפחת ברוורמן

סבתא לאה ונכדה דניאל
אני ואחותי מירה
החצר של משפחת ברוורמן

 הסיפור הוא על מישפחת זרח ראובן ברוורמן

השנה צינו שמונים שנה לפטירתו של סבא רבא שנולד בליטא ועלה ארצה לאחר שהיתחתן והיו לו שלושה ילדים. הוא גר בעיר העתיקה בירושלים ליד אביו, שעלה לפניו. הוא התפרנס ממלאכת הצביעה צביעת בגדים ובמקביל למד ויזם הקמת ישיבה במאה שערים. בנו השני ישראל דויד ברוורמן היה סבא שלי, סבא שלי התחתן בגיל שש עשרה וסבתא שלי אלקה הייתה בת 15 נולדו להם אחד עשר ילדים נותרו בחיים עשרה יצחק, שמואל, חנוך, שרה, חנה, נחמה, מינה, מאיר, ריבקה, נחום.

תמונה 1

סבא היה בין מיסדי פתח תקווה. כיום יש רחוב שנקרא על שמו. בליל הסדר ישבו כמאה איש סביב שולחן הסדר. אביו, סבא רבא שלי זרח ראובן ברוורמן, היה ממייסדי ישיבת מאה שערים וכיהן כראש הישיבה והיה מגדולי הרבנים בירושלים הוא הקים בתי ספר ובתי מדרש ברחבי הארץ. (לקריאה בהרחבה על פעלו של זרח ראובן ברוורמן)

אני למדתי בבית ספר נצח ישראל לבנות אותו הקים הסבא רבא שלי. סבא דוד היה שותף לכל המפעלים של אביו מיום הווסדם. בבית מיסחרו סיפקו סחורה לאנשים גם כשלא היה בידיהם כסף. מספרים שכאשר היה הולך ברחוב וראה מולו אדם החייב לו כסף היה עובר לצד השני שהאדם לא ירגיש באי נעימות.

בחצר ברוורמן היה תנור שבו היו אופים לחם חלות ובשבת היו באים כולם לשים את סירי החמין שלהם. בחצר ברוורמן היו עושים הגעלת כלים לפסח עבור כל תושבי השכונה. מרבית ילדיו של סבא גרו בחצר ובשמחות כשמשפחת ברוורמן הייתה שרה התושבים היו עומדים בחוץ מקשיבים ונהנים). הוא עסק בניטיעת פרדסים וביצוא פירותיהם לחו"ל וראה ברכה בעסקיו היתה לו גם חנות לחומרי בנין. חצר ברוורמן נודעה ברבים כבית שמכניס אורחים לכל העולים מהגולה. בפרט לאחר השואה רווקים ומשפחות זכו לסיוע כספי. בלוץ להקשיב לקול השירה הנפלאה שבקעה מביתו.

לאחר מלחמת ששת הימים בעלי חיים, שהיה קצין בצבא לקח אותו מיד לאחר שחרור ירושלים להר הזייתים, לחפש את הקבר של אביו ואמו. בשנותיו האחרונות כהה מאור עיניו ולכן שנן משניות ודפי גמרה מן הזיכרון. הוא נפטר בשיבה טובה ונקבר ליד אביו בהר הזייתים בירושלים. לי יש זכרונות מאד טובים מהתקופה בה חייתי בחצר ברוורמן.

מלאות בחויות של מאבקים להקמת המדינה אבי אחותו חנה ואחותו מינה היו בהגנה שמואל נחמה רבקה ומאיר היו באצל לכן זכינו לביקורים רבים של הבריטים בבית שלנו.

משפחת ברוורמן משלבת בתוכה את הסייפא והספרא – יש בה לומדיי תורה רבנים, יש בה בעלי מקצועות חופשיים: רופאים, כלכלנים, מורים, טיסים, עורכי דין, עובדים סוציאליים וקצינים בצבא.

משפחה שתרמה ותורמת למדינת ישראל ואני גאה להיות שייכת אליה.

הזוית האישית

לאה: כיף ליכתוב את הסיפור הכיף היה משותף לחזור לילדות ולהיסטוריה המשפחתית דרך הסיפור אכן חוויה והזדמנות נוספת ךתעד ולספר על ההיסטוריה המשפחתחת.

מילון

הגלת כלים לפסח חמין לשבת
בערב פסח סבא היה לו כלי נחושת גדול שבו היו מכשירים את הכלים לקראת הפסח כל השכנים היו מגיעים לסבא שיכשיר להם הכלים. לסבא היה תנור גדול בו היו אופום חלות ולקראת שבת היו מביאים את הסירים עם הבשר השעועית החיטה תפוחי האדמה שזה החמין או הצולנט' ומבשלים אותו כל הלילה

ציטוטים

”נתינה וצדקה ושמירה על כבוד האדם “

”משפחה שתרמה ותורמת למדינת ישראל ואני גאה להיות שייכת אליה.“

הקשר הרב דורי