מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של ארץ ישראל דרך בולים ומעטפות של יום ראשון

סבתא שולמית ואופיר מתעדות את הסיפור
סבתא שולמית (הראשונה מימין) מימי צעירותה
גלגולם של הבולים והמעטפות במשפחת אבני

שמי שולמית אבני, נולדתי בתקופת המאורעות בארץ לפני מלחמת השחרור. הוריי, ילידי גרמניה, נאלצו לברוח עם עלייתו של היטלר לשלטון.

אימי הגיעה ארצה לבד בלי משפחה בגיל 14 עם עליית הנוער והועברה ישר לקיבוץ אשדות יעקוב. אבי עזב את לימודיו וברח מהר ארצה כאשר אחותו עוד נשארה בגרמניה. מאוחר יותר, גם אחותו עלתה ארצה וקבעה את ביתה בנהריה. אבי, החל לעבוד במפעלי ים המלח, לימים התחתן והמשפחה קבעה את ביתה בגבעתיים. הנסיעה של אבי לעבודה נערכה שבוע ימים הלוך ושבוע חזור.

הימים היו ימי המאורעות בארץ והדרכים היו קשות ומסוכנות עקב התנכלויות של הערבים על כפרים, ערים ודרכים בכל רחבי ארץ ישראל. העברים ניסו לכבוש את הארץ ולהתנכל ליהודים. גם הממשל הבריטי ששלט בארץ, לא עשה טוב ליהודים. בשנת 1948 הגליל המערבי היה מנותק מכל ארץ ישראל. הערבים כיתרו את כל קיבוצי וישובי הגליל המערבי וגם נהריה הייתה במצור. דברים בסיסיים כמו מזון, תרופות ודלק הגיעו לאזור דרך הים.

לאור הניתוק, לאבי שוב נותק הקשר עם אחותו ומשפחתה. בתאריך 23.3.1948, הגיע ממנה מכתב במעטפה ועליה חותמת – " הגליל המערבי המנותק " ואז נודע לנו שהגליל המערבי ונהריה שבו גרה אחותו, היו מנותקים מכל הארץ. באותה תקופה, יצאו לאור מספר מועט של מעטפות עם החותמת שלימים הפכה ליקרה מאוד לאבי שהבין שלפעמים גם בולים ומעטפות יכולים לספר היסטוריה.

מאז, החליט אבי לאסוף בולים ומעטפות יום ראשון של הוצאת הבול שבדרך כלל קשורים במאורעות היסטוריים.

החיים בארץ לא היו קלים, לא היה שפע והפרנסה הייתה קשה. מחיר הבולים והמעטפות של יום ראשון היו קשים להשגה ובכל זאת אבי חסך מדמי מהכיס שלו כדי שיוכל לרכוש את הבולים והמעטפות שיצאו לאור בזמן אירוע מיוחד בארץ הממחיש לנו את ההיסטוריה והמאורעות בתולדות ארץ ישראל.

 

אבי שמר את הבולים והמעטפות כל חייו ולפני מותו מסר אותם לי כדי שאמשיך לשמור עליהם ובבוא היום לתת אותם לנכדיי.

תמונה 1
תמונה 2

צילומי המעטפה משני הצדדים

הזוית האישית

סבתא שולמית: הקשר שלי עם נכדתי אופיר הוא קשר מיוחד מאוד. אופיר עסוקה בכל העיסוקים והפעילויות שבהן גם אני עסקתי בילדותי וגם כיום – שחייה מוסיקה תאטרון. אופיר אוהבת מאוד לשמוע איך עברה עליי ילדותי וגם אוהבת לראות אותי כשהיא עסוקה בפעילות הספורטיבית שלה שחייה וכדורסל ולקבל ממני עצות והדרכה. כמובן שנסיבות אלה מאוד קושרות אותנו אחת לשנייה ויש לנו הרבה עיסוקים זהים וכיף לנו להיות ביחד מה שמאוד מקרב אותנו למרות שאנחנו גרות רחוק אחת מהשנייה ואני משתדלת להגיע הכי הרבה שאני יכולה וגם להיות באימונים והמשחקים הספורטיביים שלה.

אופיר: אני למדתי מסבתא שהייתה לה ולמשפחה היסטוריה מעניינת ומרתקת מאוד ואני רוצה שיהיו לנו עוד הרבה פעילויות משותפות. אשמח מאוד שסבתא תוכל להמשיך ולספר לי עוד סיפורים עליה ועל המשפחה שלה.

מילון

הגליל המערבי
הגליל המערבי הוא אזור גאוגרפי בצפון-מערב מדינת ישראל, שהוא חלק מאזור הגליל. הגליל המערבי משתרע מראש הנקרה בצפון ועד לנחל קישון, עמק זבולון, הר הכרמל ובקעת בית נטופה בדרום, כך שהוא כולל את החלק המערבי של הגליל העליון ובמובן הרחב, גם את חלק מהתחתון, וחופף עם רוב נפת עכו שבמחוז הצפון

ציטוטים

”"אבי הבין שלפעמים גם בולים ומעטפות יכולים לספר היסטוריה"“

הקשר הרב דורי