מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה של אבי

אני רחל ולוטן נכדי החמוד
אני בצעירותי
משה גולדברג
אני רחל חכים רוצה לספר על ההיסטוריה של אבי ז"ל , משה גולדברגר
שנולד ב- 1910 לפני מלחמת העולם הראשונה ונפטר ב-1979.
תמונה 1
 אבי ז"ל בצעירותו
אבי חי בצעירותו בעיר סלש בסלובקיה עם משפחתו, חמישה אחים ואחות.
ב-1920 ההונגרים האנטישמים באו לעיר לערוך פוגרום ביהודים, חיפשו את הגברים על מנת להרוג אותם, חלקם הצליחו לברוח, אך אביו, סבי, נשאר בבית בגלל ילד חולה, נתפס, נהרג ונקבר בעודו בחיים.
מאז החיים בבית השתנו לרעה, הרעב שלט והמצב היה קשה.
כעבור זמן מה, שלושה מהאחים עזבו את הבית ונסעו לפריז, צרפת, לחיות את חייהם ואבי נאלץ גם לעזוב  את הבית. הוא התגלגל בבתי קרובים שדאגו לו וכשבגר חיפש עבודה בעיר מרישא וסטרו ששפת התושבים הייתה גרמנית והתעסק במכירת ירקות וביצים.
הגרמנים פלשו לצ'כוסלובקיה ב- 1938 ואבי וכל היהודים נלקחו למחנה מעצר בעיר ברטיסלבה, סלובקיה. הוא היה שם תקופה ובעזרת הג'וינט וגם תמורת כסף קבל סרטיפיקט (היתר) לצאת מהמחנה ולנסוע לארץ ישראל. בנמל ברומניה עלה על אנייה רעועה ועמוסה בהמון יהודים. כשסוף סוף הגיעו לארץ בחודש נובמבר 1940 באופן לא לגלי, הבריטים ששלטו בארץ לא נתנו לנוסעים לרדת מהאנייה והעלו את כולם יחד עם נוסעים מאניות אחרות שהגיעו על האנייה "פאטריה" והתכוונו לשלח אותם לאי מאוריציוס באפריקה.
אז ארגון "ההגנה" החליט למנוע את הגירוש על ידי הטמנת חומר נפץ בתחתית האנייה כדי שיגרם נזק קטן והאנייה לא תוכל להפליג. למרבה הצער ארע פיצוץ גדול והאנייה התחילה לטבוע, חלק מהנוסעים טבע והיתר ניצלו ביניהם אבי, הוא לא ידע לשחות, נתלה על לוח עץ חלק מהאנייה השבורה וכך החזיק מעמד עד שהבריטים שנבהלו מהמצב באו לחלץ את הניצולים והעבירו אותם למחנה עתלית ליד חיפה, שם אבי נשאר כמה חודשים .
כששוחרר נסע לנתניה ללמוד לעבוד ביהלומים אך זה לא צלח.
תמונה 2
תמונה 3
מתוך קטעי עיתונות
משם נסע לתל אביב ועסק כל חייו במכירת בדים.
ברוב חיינו גרנו בתל אביב ליד שפת הים בדירת חדר אצל משפחה עם שירותים  משותפים ללא מטבח , כמובן שהחיים היו קשים בתקופה זו.
את האוכל קנינו בעזרת תלושי מזון בהקצבה ובכל זאת ידענו ליהנות מכל דבר קטן שהשגנו והערכנו זאת. לאחר הכרזת מדינת ישראל ב-1948 פרצה מלחמת העצמאות בינינו לבין הערבים ואבי גויס לצבא כמו יתר הגברים.
הם נאלצו להלחם מעטים מול רבים ובסוף ניצחו ומדינת ישראל קמה.
תמונה 4
תמונה 5
להשלמת הסיפור, בזמן מלחמת העולם השנייה הנאצים נכנסו להרבה ארצות וביניהם צרפת, היהודים נלקחו למחנה מעצר ומשם נשלחו למחנות השמדה וזה מתקשר למשפחה שלי, שני האחים של אבי שגרו בצרפת נלקחו למחנה, אחד מהם הומת באושוויץ השני ניצל. אח נוסף ברח לשוויץ ומת שם ממחלה, עוד אח ברח לרומניה.
האחות עם ארבעת ילדיה שחיו בסלובקיה נשלחו למוות ורק אבי הצליח לעלות לארץ ישראל.

מילון

פרעות
הרג יהודים

סרטיפיקט
היתר רשות לצאת מהמחנה

ציטוטים

”ידענו ליהנות מכול דבר קטן ולהעריך“

הקשר הרב דורי