מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההיסטוריה המשפחתית מתגלה כשעלינו לארץ

סבא, סבתא ואני במפגשי התכנית
סבא וסבתא בצעירותם
סיפורה של משפחת ברזנר

הכל התחיל בשנות ה-20 של המאה הקודמת, חיו במערב אוקרינה 9 אחים.

משנת 1922 עד 1932 עלו ארצה 7 מהם, השבעה האלה בנו את הארץ, לחמו בשבילה ואהבו אותה. 2 האחים שנשארו באוקראינה הם: מיכאל (שהיה סבא רבה רבה שלי) ורחל אחת האחיות.

ב- 1941, כשהנאצים פרצו ל-בריה"מ, מיכאל נשאר בעירו הכבושה כדי לארגן כוח פרטיזנים. שכנו הפולני הלשין עליו לנאצים, הוא נתפס והוצא להורג. רחל ז"ל נהרגה בגטו שבלבוב.

לצערנו, לא ידענו מה עלה בגורלם של אלו שעלו, עד שנת 1990, כשעלינו ארצה. כשעלינו ארצה נדהמנו לגלות משפחה גדולה ומאוחדת, בעלת יותר ממאתיים איש. זכינו להכיר את שרידי 7 האחים שעלו לפה. יעקב ואיילה, הם אלו שפתחו את עינינו להיסטוריה המשפחתית.

צפרא דוויק- חרמוני בתו של יעקב כתבה ספר בשם "בילי חיה" על משפחתנו.

הספר מספר על החיים בתל אביב של אז שהיתה רק שכונה , על האח שלה שנהרג בצורה טרגית בילדותו, ועל אחיה עודד שהיה גיבור ישראל ונהרג במלחמת יום הכיפורים בדרכו לקו הזית בסיני. עודד היה, בין היתר, הנשיא הראשון בישראל של הסטודנטים וגם ראש עיר הסטודנטים בתל אביב שנבחר ליום אחד.

לראיון עם עודד

תמונה 1

בדרום העיר תל אביב, ברחוב סגולה מספר 2, פינת שדרות ירושלים מספר 5, נמצא בית משרדים גדול. המבנה, שהוקם בתקופת המנדט הבריטי, שופץ בשנים האחרונות באופן יסודי.

על הקיר בפינה הצפון מערבית של המבנה מותקן שלט הקדשה: בית עודד, על שם רב סרן עודד חרמוני, איש חינוך וחזון, נפל במלחמת יום הכיפורים.

תמונה 2

סבא נולד באוקרינה, בשנת 1946, הוא היה מהנדס בניין בבריה"מ ובארץ הוא המשיך את המסורת המשפחתית לבנות את הארץ, אפשר לומר שהוא השאיר עקבות בכל הארץ, מצפון עד דרום הוא בנה מבנים חשובים ועוד דברים אחרים.

סבתא נולדה בעיר אודסה שבאוקרינה, היא למדה באקדמיה למוסיקה ולימדה גם בבריה"מ וגם בארץ לנגן בפסנתר.

אם צריך לסכם את כל המצגת הזאת הייתי אומרת שההיסטוריה של המשפחה שלי מאוד מורכבת וייחודית והסיפור עוד רחוק מלהיגמר …

מצגת – מסע אל העבר

הזוית האישית

תועד במסגרת מפגשי התכנית בביה"ס "רעות"

מילון

בית עודד
מדרשה חינוכית לחיילי הגיס

ציטוטים

”התקווה הכרחית בכל מצב“

הקשר הרב דורי