מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההורים של סבא בני ממיסדי כפר ורבורג

סבא בני ואני
סבא בני בצבא
המסע של סבא בני מכפר ורבור ועד היום

ההורים שלי עלו מפולין בשנת 1935. אמא רבקה עלתה מקרקוב ואבא אפרים מאוז'רוב. לאמא הייתה משפחה של הורים ו- 10 אחים שנשארו בפולין ולאבא משפחה עם הורים ו-4 אחים שגם נשארו בפולין. בארץ הם התיישבו ברחובות, אבא עבד בקטיף בפרדס ואימא עבדה בבית אריזה לפירות הדר.
 
בשנת  1938 התארגן גרעין של "השומר הצעיר" בקיבוץ כפר מנחם וההורים שלי הצטרפו לארגון. בשנת 1939 הקים הארגון את מושב כפר ורבורג. מושב כפר ורבורג היה מוקף בישובים ערביים. החיים בכפר היו מאוד קשים, כל משק בנה לעצמו צריף למגורים וקיבל שני פרות למחיה וסוס ועגלה לכל שני משקים. אבנר אחי הגדול נולד בשנת 1941 ויעקב ומשה התאומים בשנת 1944 ואני נולדתי בשנת 1947.
מלחמת השחרור פרצה ב – ה' באייר 1948 בעודי בן פחות משנה, במלחמת השחרור עמד כפר ורבורג בקו החזית השני מול הפולש המצרי. תושבי הכפר היו מגויסים לאיוש העמדות. הילדים והאמהות פונו מספר פעמים במהלך המלחמה ליישובים במרכז הארץ. האויב המצרי הגיע כמעט עד לכפר ונעצר בגשר עד-הלום (הגשר קיבל את שמו מאירוע זה), גבעה 69 ונגבה שהיו קרובים מאוד לכפר ומשם הוא נהדף ונסוג עד עזה בסוף המלחמה.
במשך הזמן המשק גדל, ההורים רכשו עוד פרות שמניבות חלב, החליבה נעשתה ביד על ידי ההורים פעמיים ביום, בוקר וערב. בנוסף לפרות, הוריי גידלו ברווזים ותרנגולות בחצר.
למדתי בבוקר בבית ספר יסודי "מבואות" מכיתה א' עד כיתה ח'. אחר הצהריים, עזרתי להוריי בעבודת המשק, כשהייתי צעיר בהאכלת הברווזים בירק קצוץ, ובגיל 7  קרתה לי תאונה: האצבע נפגעה בזמן קיצוץ הירק לברווזים. כשגדלתי יותר עזרתי גם לקצור ולהביא מזון מהשדה לבהמות.
 
היינו משחקים עם הילדים והשכנים במשחקי רחוב כמו: גולות, מחניים ודודס (זה כמו בייסבול רק שבמקום כדור יש פיסת עץ). היה לשכן עץ תות גדול ובקיץ, כשהעץ הניב פרי, אז כל הילדים בשכונה היו נפגשים על העץ, אוכלים תותים ואוספים בפחיות של שימורים לקחת. בימי שישי הייתה לנו פעילות במסגרת "הנוער העובד", שהשתתפו בה כל הילדים בגילי בכפר.
תמונה 1
למדתי בתיכון האזורי בכיתות ט'-י' ובהמשך למדתי בבית ספר להנדסאים "יד נתן" הנמצא ליד עכו כאשר הייתי בכיתות י"א'-י"ג' במגמה למיכון חקלאי. בית הספר היה בתנאי פנימייה, גרנו בחדרים שני תלמידים בחדר, והיינו מבקרים בבית פעם בשבועיים. חלק מהימים למדנו, וחלק מהימים, עבדנו במוסך או על טרקטור בשדה.
 
בגמר הלימודים, בהיותי בן 19, התגייסתי לצבא, זה היה מיד לאחר מלחמת ששת הימים. בצבא שרתתי ביחידת דוכיפת שהייתה שייכת לצנחנים, במסגרת השירות עברתי קורס צניחה וצנחתי 10 פעמים ממטוס "נורד". בשנת 1970 השתתפתי במבצע "קרמא", במסגרת המבצע, היה ניסיון לתפוס את יאסר ערפאת שהיה אז בתחילת דרכו, אבל המבצע נכשל, ובאותה שנה השתחררתי מהצבא בדרגת סמל.
מיד אחרי שהשתחררתי מהצבא, לא חזרתי למשק, והתחלתי לעבוד בקריה למחקר גרעיני ליד דימונה. בקיץ 1972 פגשתי את רלי בתל-אביב. באותה תקופה רלי הייתה חיילת קבע בחיל האוויר ושירתה בקריה בתל-אביב. כעבור שנה החלטנו  להתחתן, והחתונה נקבעה לתאריך 28/11/1973.
תמונה 2
 
ב- 6 באוקטובר 1973 פרצה מלחמת הכיפורים ואני גויסתי למלחמה. בימים הראשונים של המלחמה הייתי בחזית הצפונית מול הסורים, ובשלב יותר מאוחר, עברנו לחזית הדרומית וחצינו את תעלת סואץ לצד המערבי של חצי האי סיני. הפסקת האש בין ישראל לסוריה ומצרים הוסכמה ב22 לאוקטובר ואני המשכתי בשירותי בצבא והייתי מעבר לתעלה מצפון לעיר סואץ. התפקיד שלנו לאחר הפסקת האש היה לשמור על קווי הפסקת האש. השהיה במילואים הפכה לשגרה. היינו יוצאים הביתה לחופש פעם בעשרה ימים באוטובוס שהנסיעה בו ארכה כשבע שעות או בטיסה משדה התעופה "פאיד" שמעבר לתעלה, במטוס "הרקולס", ומשך הטיסה בו היה כשעה וחצי.
החלטנו לקיים את החתונה במועד שנקבע, למרות שהייתה עדיין אווירה של מתיחות בין ישראל לסוריה ומצרים. באותה תקופה הייתה עדיין האפלה בארץ והתושבים התבקשו לעמעם את האורות, ולכן החתונה נקבעה לשעה מוקדמת, ונעשתה בצניעות. לקראת החתונה קיבלתי חופשה של עשרה ימים מהמילואים, לאחר החתונה נסענו לאילת למספר ימים ולאחר עשרה ימים חזרתי לסיני. היינו במילואים במשך 180 יום והשתחררנו בחודש אפריל 1974.לאחר השחרור מהמילואים, רלי הצטרפה אליי למגורים בבאר שבע, ועברה לשרת בבסיס חיל האוויר בקרבת באר שבע.
בתאריך 28 לפברואר 1975 נולדה בתי הראשונה עינת!
בתחילת 1977 סיימתי את העבודה בקריה למחקר גרעיני ועברנו לגור בתל-אביב. באפריל באותה שנה נולד עומר, אח לעינת. אני התחלתי לעבוד במנהל למחקר חקלאי בבית דגן, במכון להנדסה חקלאית, בנושאים הקשורים בפירות הדר, רימונים, ריסוס אלקטרו-סטטי ושינוע של תוצרת חקלאית מהחממות לבית האריזה. ורלי עברה לשרת בבסיס של חיל האוויר בשדה דב.
בשנת 1980 עברנו לגור ברעננה בבית פרטי שבניתי עם השכן מנחם מארליך. בתחילת יוני 1982 פרצה מלחמת לבנון השנייה, גויסתי למילואים והייתי רוב הזמן בגזרת ביירות. השתחררתי ממילואים לקראת סוף החודש, ויומיים אחרי שהשתחררתי מהמילואים נולד רועי.
בשנת 1990 נסעתי מטעם העבודה עם כל המשפחה להשתלמות באוניברסיטה בעיר פוקטלו שבמדינת איידאו בארצות-הברית, שם עסקתי במחקר הקשור בתפו"א ותירס. רלי למדה באוניברסיטה לאנגלית, עינת למדה בתיכון, עומר בחטיבה ורועי היה בכיתה ב'.
בשנת 2001 התחתן עומר עם רוני ועינת התחתנה עם ערן ב2002 וזיו נולד בספטמבר 2004 ונועם נולד במרץ 2008. רועי התחתן ביוני 2011 ויונתן נולד באוגוסט בשנת 2011.
 
ב- 31 ביולי 2014 פרשתי לגמלאות וכיום אני לומד במכון אבשלום לידיעת הארץ בחוג לברידג'.
 
סיפור חיי מתועד בספר דיגיטלי –  http://www.flipsnack.com/ariellaka/ftn5r5li7.html
 
תשע"ה

מילון

הנדסה חקלאית
הנדסה שעוסקת במכונות חקלאות וגם בצמחים עצמם ובגידולם.

ציטוטים

”להיות צבר זה להיות מחובר ומושרש כאן בישראל“

הקשר הרב דורי