מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההונאה – העליה של סבא ויקטור

סבא בצבא
אני וסבא בבר מצווה
משפחת אלוף עוזבת את ירושלים ועוברת להשתקע במצריים- מדוע?

סבא ויקטור אלוף מספר:
"הסבא שלי ( שקראו גם לו ויקטור ) עלה לארץ באנייה מפס שבמרוקו עם אחיו ואתם הביאו רכוש גדול .הם השתקעו בירושלים ושם קנו בתים ורכוש רב, התחתנו הקימו משפחות ניהלו עסקים והולידו ילדים.
אבא שלי (יעקב אלוף) הוא יליד ירושלים.
יום אחד קיבלו הזמנה לחתונה של אחות של סבתא שלי שגרה במצריים.
הוחלט שכל המשפחה כלומר סבא סבתא והילדים שלהם ( ביניהם אבא שלי ) ייסעו למצריים לחתונה. מאחר והמסע באותם ימים למצריים לא היה קל- הוחלט שיחזרו כעבור חודשיים. מכר של סבא מיד התנדב לטפל בכל הרכוש והעסקים של סבא ואמר לו לא לדאוג ולא למהר לחזור כי הוא יטפל בהכל וישמור על רכושו כאילו היה שלו. סבא שלי שמח וכמובן סמך עליו מאוד ולא חשד כאשר ביקש להחתים אותו על ייפוי כוח רשמי שמעביר לרשותו את כל הרכוש כדי שלא יהיו לו בעיות עם השלטונות התורכיים ששלטו בארץ באותו הזמן.
 
סבא חתם על ייפוי הכוח והמשפחה יצאה בשמחה למסע למצרים. כאשר הגיעו בשלום למצריים כתב סבא מכתב לאותו מכר כדי להודיע לו שהגיעו בשלום וכדי לשאול מה מצב העסקים שלו בירושלים, האם יש בעיות?אבל הוא לא קיבל תשובה למכתבו. הוא שלח שוב ושוב מכתבים מודאגים כי חשב שחלילה קרה לו משהו ולכן אינו עונה. כאשר סוף סוף הגיע מכתב מירושלים חשכו עיניו של סבי. במכתב היה כתוב שלא ברור על איזה רכוש ועסקים מדובר שכן, הוא מכר לו את הכול וכרגע אין לו כל רכוש בירושלים.
סבא שלי המזועזע ניסה בכל דרך להחזיר את רכושו אבל כלום לא עזר- היו מסמכים רשמיים שאישרו העברת כל הרכוש לאותו אדם בחתימתו של סבא. המשפחה לא ידעה מה לעשות הם נשארו בחוסר כל ולא יכלו אפילו לממן את החזרה לירושלים . הם ידעו שאפילו אין להם איפה לגור שם. המשפחה במצריים ניחמה אותם והזמינה אותם אל ביתם. הרעיון היה לעבוד קשה ולהרוויח מספיק כסף כדי לפרנס את המשפחה ואולי להצליח לחזור לירושלים, אבל, החיים במצריים היו נוחים , העיר אלכסנדריה הייתה יפה ומתקדמת, היו מוסדות יהודיים, בתי ספר טובים, אחיותיו של אבא התחתנו עם יהודים מהקהילה המצרית ואבא שלי פגש את אמא שלי והתחתן איתה ונולדו שלוש בנות ובן (אני) .
כך קרה שהשנים חלפו והמשפחה התאוששה והשתקעה במצריים. אבל החלום על ארץ ישראל לא חלף. כל המשפחה המורחבת עלתה לארץ בשנת 1949. הפעם כדי לגור במעברות בחולון. כיום אני שמח וגאה להיות שוב ישראלי ולגור ביבנה.
"זהו סיפורו של סבא שלי ויקטור אלוף שבכוח הגורל הגיעו אבותיו לירושלים "יצאו לגלות" למצריים- וחזרו לישראל .         
 
העשרה:
פס – היא העיר השנייה בגודלה במרוקו, אחרי קזבלנקה. בפס חיים כ-2 מיליון תושבים, רבים מהם משכילים. מיקומה הגאוגרפי של פס הוא במרכז מרוקו, מה שהולם את שליטתה בעמדות הכוח במדינה. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

קמופלז
אחיזת עניים

ציטוטים

”סבא שלי שמח וכמובן סמך עליו מאוד. .“

”ולא חשד כאשר ביקש להחתים אותו על ייפוי כוח רשמי שמעביר לרשותו את כל הרכוש “

”כדי שלא יהיו לו בעיות עם השלטונות התורכיים ששלטו בארץ באותו הזמן“

הקשר הרב דורי