מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמת חלום

אני והנכד שלי
המשפחה המקורית שלי (פרקש)
עלייה לארץ

הגשמת חלום

העלייה שלי לארץ עם המשפחה שלי

אני אוה שפנר (פרקש), נולדתי בשנת 1938 ברומניה, טרנסילבניה, בעיר קלוז'. מילדותי אני זוכרת שרצינו להגיע לארץ. זכור לי כי היחסים עם השכנים היו טובים והייתה משפחה אחת שעזרה לנו בכל הדברים. בכל זאת, לא פעם שמעתי מ"חברים" שלנו הרומנים או ההונגרים אמרו לנו: "לכו לפלסטינה".

אחרי הקמת המדינה ידעתי ששם מקומנו. סוף סוף אחרי אחרי כ- 13 שנים קיבלנו את האישור לעלות לארץ. כל אחד ארז חפצים עד 70 ק"ג בלי רשימה שנקבעה לנו מראש. ההורים שלי סגרו וחיסלו את הכל (עבודה שבה עסקו כמעט חצי חיים). חילקנו מתנות לשכנים ויצאנו לדרך.

זכור לי שהיינו שמחים ואופטימיים. הדרך הייתה ארוכה ועשינו אותה בכל אמצעי התחבורה: מטוס, רכבת, ואנייה. הגענו לונציה ומונציה הפלגנו לנמל חיפה באנייה יוונית. היינו הרבה צעירים והיה שמח בדרך הארוכה שנמשכה כ-6 ימים.

סוף-סוף הגענו לחיפה.

ישר לדימונה

כשראיתי את חיפה על ההר, שמת לב לטופוגרפיה המדהימה. התרגשתי עד דמעות אם כי היו לי גם חששות לגבי הקליטה. לקחו אותנו במונית לדימונה ואז קיבלתי את שוק חיי. זה היה באוקטובר 1964 כשדימונה הייתה רק בהקמה. היו הרבה דיונות חול, יתושים וילדים יחפים לבושים בסמרטוטים.

אני תכננתי ללמוד קורס כדי לעבוד כמורה למתמטיקה, אבל כשראיתי מי עלולים להיות התלמידים שלי החלטתי שזה לא בשבילי. הלכתי לאולפן בורוכוב בגבעתיים ללמוד עברית ל-6 חודשים. למדנו שם גם שירים ארץ ישראליים שמאוד אהבתי. הייתה תקופה טובה בחיי אבל כולנו היינו עסוקים עם כל מיני ענייניים הקשורים בהתחלת חיים חדשים.

עזרתי להורים שלי להשיג דירה מהסוכנות היהודית בפתח תקווה, אולפן לאחותי הצעירה, ועוד… הכול היה קשה בהתחלה. אבל עשיתי זאת ברצון באחריות ובאופטימיות. אחרי כל זה הגיע תורי לדאוג לעצמי. מצאתי עבודה בתור מנהלת חשבונות, התחתנתי, ילדתי שני ילדים מקסימים בת ובן. שמחתי שאני יכולה לגדל אותם פה בארץ ישראל.

 יום העצמאות הראשון בישראל

בזמן שהייתי באולפן לעברית היה יום העצמאות הראשון שלי בארץ. ראיתי את מצעד צה"ל וזה ריגש אותי מאוד! העוצמה שראיתי, שיש לנו, גרמה לי להיות גאה בצבא בישראלי שלנו. בעלי היה איש צבא והרגשתי שהוא חלק מהאנשים הנהדרים שמשרתים את המדינה ומגנים עליה, לדעת שזה שלי, שלנו היהודים, החלום התגשם.

אני מקווה שהשלום יגיע בקרוב ונכדי יגדלו בארץ מאושרים.

הזוית האישית

תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית מצוינת המחברת מאוד בן הסב לנכדו. אני אהבתי את התוכנית מהסיבות הבאות: ראשית, התוכנית מאפשרת לילדים להכיר יותר את העבר ואת המורשת של המשפחה ואת של הסב בפרט. בנוסף, התוכנית מחברת בין הסב לנכד במשימות שצריך בשבילן עבודת צוות וגורמות לזמן איכות שלא תמיד מתאפשר בבית. יתר על כן, התוכנית נותנת לסבים להיפתח יותר עם עברם ועם דברים שקשה להם לספר. בנוסף לכל, התוכנית נותנת לסבים אפשרות לספר את סיפורם ושאנשים יוכלו לקרוא עליהם ושהסיפור שלהם לא ישכח. לאור הסיבות שהצגתי שהתוכנית נותנת זמן איכות בין הסב לנכד ושהתוכנית מאפשרת פתיחות מצד הסב אני ממליץ לכל אחד לחוות את התוכנית.

מילון

גאנץ
הכל

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי