מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגשמתי חלום להיות מורה

סבא מאיר והנכדה נגה
סבא מאיר בן 8 שנת 1944
מעדן לכפר סבא

מאיר לוי מספר לנגה נכדתו:
 
נולדתי בשנת 1936 ( תרצ"ו ), בעיר עדן שבדרום תימן. משפחתי עלתה ארצה בשנת 1942.
 
העליה לארץ מתימן
עלינו לארץ, כשהייתי בן 6  שנים. הגענו ארצה באנייה, מעדן עד מצריים, לאורך ים סוף. ממצריים נסענו ברכבת דרך צפון סיני, עד למחנה עתלית. עלינו לארץ באמצע מלחמת העולם השנייה, במסגרת מכסת העלייה שקבע השלטון הבריטי בארץ. משך הנסיעה היה 3 שבועות.
קליטתנו והחיים בארץ
באותה תקופה החיים היו קשים מאוד. לא הייתה מדינה ולא היה מי שיעזור. לא למדתי בבית ספר תיכון, כי להורי לא היה כסף לשכר לימוד.
 
החיים בצל מלחמות ישראל
למעשה, השתתפתי כמעט בכל מלחמות ישראל. במלחמת העצמאות, הייתי בגיל 12, עזרתי להביא מזון ובגדים לאבא שלי, שלחם בחזית בכפר סבא. (באותו זמן לצבא החדש שלנו לא היו מספיק ציוד ומזון ונשק, ולכן המשפחות היו צריכות לעזור לחיילים).
 
בגיל  18 התגייסתי לצה"ל ושירתתי "בחטיבת גולני". בתקופה זו השתתפתי במלחמת סיני (מלחמת קדש ). שירתתי במילואים 36, עד גיל 56. במהלך שירות המילואים השתתפתי במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה.
 
עיסוקי – חינוך
למעשה, עסקתי כל ימי בחינוך (בתוך כך 8 שנים גם בחקלאות ). אחרי שירות חובה עברתי הכשרה והייתי מרכז קן של "הנוער העובד והלומד" למשך שנתיים. לאחר מכן עברתי הכשרה להוראה והייתי מורה במשך 24 שנים. בהמשך, עבדתי כמנהל מרכז קהילתי, במשך 24 שנים. מאז צאתי לגמלאות, אני מתנדב במסגרות שונות, בעיקר בארגון גמלאי עיריית כפר סבא.
 
משפחתי
בגיל 27 בקירוב, נשאתי לאישה את זהבה (שגם היא הייתה מורה). נולדו לנו 4 ילדים 3 בנים  ובת: אורן, עופר, צפריר וסיוון. כיום יש לנו 9 נכדים.
אילן היוחסין שלי: יעקב וזהרה היו סבי וסבתי, מצד אבי; ומצד אמי אברהם ושולמית. את אברהם ושולמית לא הכרתי, כי הם נפטרו בטרם נולדתי. אני בכור להורי, שלום ושרה. אחרי נולדו רפאל, דניאל ונפתלי. נפתלי היה ימאי ונספה בים.
 
איך אני חסר תעודת בגרות הפכתי למורה ? כאמור, לא יכולתי ללמוד בתיכון. את השכלתי הכללית רכשתי כמעט לבד. הסוד שלי הוא שהייתי "תולעת ספרים". אהבתי לקרוא וקראתי הרבה בכל התחומים. אחרי שסיימתי בית ספר יסודי (אז למדו בו עד כיתה ח') הצטרפתי לחברת נוער בקיבוץ, כי ידעתי שבקיבוץ עובדים וגם לומדים. אחרי שנה וחצי עזבתי את הקיבוץ.
 
לאחר שרות צבאי סדיר, בגיל 21, הלכתי ללמוד בסמינר למדריכי נוער, שנמשך כשנה. לסמינר התקבלו בנים שלמדו 10 שנות לימוד, בתנאי שיעברו ועדת קבלה. שיקרתי ואמרתי שהייתי שנתיים בקיבוץ. עברתי בהצלחה את ועדת הקבלה וסיימתי את הסמינר בהצלחה. עבדתי כמדריך ראשי בקן של הנוער העובד והלומד, למשך שנתיים. כששמעתי שיש סמינר למורים, שמקבל גם תלמידים שלמדו 11 שנות לימוד, כלומר, גם ללא תעודת בגרות, הגשתי את מועמדותי ועברתי את ועדת הקבלה. כמובן שהייתי חייב לעבור בחינות השלמה. סיימתי את הסמינר בהצטיינות ונשלחתי לבית ספר קטן בגבול הצפון, שם כיהנתי כמורה וכמנהל.
 
לסיום
קשים היו העלייה והקליטה לפני קום המדינה ובשנים הראשונות של המדינה אבל "אין דבר העומד בפני הרצון". בקצת מאמץ אפשר להשיג כמעט כל דבר ולדוגמא ראו את מדינתנו שהתחילה מאפס והגיעה לאן שהגיעה.
העשרה
חטיבת גולני: "חטיבת גולני (חטיבה מספר 1) היא חטיבת חי"ר סדירה בצה"ל, הנמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, אשר השתתפה בכל מלחמות ישראל. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל רגלים ונועלים נעליים שחורות. הצבע החום מסמל את הלוחמים הראשונים של החטיבה שהיו עובדי אדמה שגויסו. דגל החטיבה הוא בצבעי ירוק וצהוב המסמל את שטחי הלחימה, גם בצפון וגם בדרום. סמלה של החטיבה, הנמצא גם על תג היחידה, הוא עץ זית בעל שורשים עמוקים ביותר (יש הטוענים כי זהו עץ אלון)‏.
  
תשע"ה 

מילון

תולעת ספרים
כינוי לחיות אשר אוכלות את דפי הספר, ובהשאלה, לחובב ספרים וקריאה "זולל ספרים".

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון ובקצת מאמץ אפשר להשיג כמעט כל דבר“

הקשר הרב דורי