מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגלויה לחיים

הגלויה שהפיחה חיים חדשים
הפגנה נגד הבריטים בקפריסין
הכתב היה הונגרי והחתימה - הוא לא האמין למראה עיניו הייתה של אחיו הצעיר יוסף

הגלויה לחיים/ גילי סבג 

סבא שלי, איצו טסלר, נולד בהונגריה ובגיל 18 גוייס בכוח לצבא ההונגרי, שהיה תחת הפיקוד של של הצבא הגרמני. תפקידו היה לגלות מוקשים ללא ציוד עזר. אם יהודי עלה על מוקש סימן שיש שם מוקשים.

היהודים לא נחשבו כבני אדם ולכן לא יחסו חשיבות לחייהם.

בשנת 1944 כאשר הגרמנים עזבו את רוסיה הם רצו לקחת את היהודים למחנות השמדה בפולין. סבי ברח והסגיר את עצמו לרוסיה והם החזיקו אותו בשבי עד שנת 1947 (שנתיים אחרי סיום המלחמה). במשך תקופה זאת (1941-1947) היה סבי בטוח שכל משפחתו נספתה בשואה ולכן היה מדוכא מאוד.

יום אחד הגיע נציג של הצלב האדום הבינלאומי וחילק מכתבים. סבי שידע לכאורה שאין לו ממי לקבל מכתבים, התרחק מהמקום. למרבה ההפתעה חבריו מיהרו לבשר לו את הבשורה המשמחת שמחכה לו מכתב…

לתדהמתו חיכתה לו גלויה שהגיעה מקפריסין.

מקפריסין? שאל את עצמו.

הכתב היה הונגרי. והחתימה – הוא לא האמין למראה עיניו – הייתה של אחיו הצעיר יוסף. מרוב התרגשות כמעט ולא הצליח לקרוא את הכתוב.

במאמץ רב קרא שאביו, אימו החורגת אנה ועשרים ושבעה בני משפחה נוספים נרצחו על ידי הנאצים. המשיך לקרוא וגילה שלמרות מאמצי הנאצים להשמיד גם את אחיו, הוא הצליח לברוח ליוון ומשם עלה על אוניה שתיקח אותו לישראל.

 מחנות החורף בקפריסין

תמונה 1

ואף על פי כן לא הגיע לישראל, מכיוון שהבריטים סירבו לאשר ליהודים לעלות לארץ.

הבריטים תפסו את אוניות המעפילים שהיו בדרכם לישראל ובלב ים עצרו אותם ואילצו אותם ללכת למחנות פליטים באי קפריסין, מחנות המעצר. משם כתב לו אחיו יוסף את המכתב.

 ההפגנות כנגד הבריטים 1946 ( ויקיפדיה)

תמונה 2

בא לידי ביטוי במכתב זה המון געגועים למפגש אחים שורדים וגעגועים לארץ ישראל.

גלויה זאת שינתה את חייו של סבי. ממצב דיכאוני הוא עבר למצב שבו התחזק בו כוח הרצון לא רק לשרוד אלא להתאחד עם אחיו בארץ ישראל.

שנה לאחר מכן, בשנת 1948 עלה סבי לישראל ופגש את אחיו בבאר-שבע.

העשרה

הצלב האדום הבינלאומי: "הצלב האדום, או תנועת הצלב האדום והסהר האדום הוא קבוצה של ארגונים העוסקים בסיוע הומניטארי. קבוצת הארגונים של הצלב האדום כוללת את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שמטרתו הגנה על חייהם ועל כבוד האדם של קורבנות סכסוך מזוין, את ארגוני הצלב האדום והסהר האדום הלאומיים של המדינות השונות, כולל מגן דוד אדום הישראלי ואת הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום העוסקת בתיאום וארגון שיתופי פעולה בין הארגונים הלאומיים. המשרדים הראשיים של ארגוני הצלב האדום נמצאים בז'נבה שבשווייץ. משרדיו בישראל שוכנים בשכונת בית חנינא בירושלים".

מחנה המעצר בקפריסין: "מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל".

תשע"ן, 2015 
מורשת קהילות משרד החינוך

מילון

הצלב האדום הבינלאומי
הצלב האדום, או תנועת הצלב האדום והסהר האדום הוא קבוצה של ארגונים העוסקים בסיוע הומניטארי. קבוצת הארגונים של הצלב האדום כוללת את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שמטרתו הגנה על חייהם ועל כבוד האדם של קורבנות סכסוך מזוין, את ארגוני הצלב האדום והסהר האדום הלאומיים של המדינות השונות, כולל מגן דוד אדום הישראלי ואת הפדרציה הבינלאומית של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום העוסקת בתיאום וארגון שיתופי פעולה בין הארגונים הלאומיים. המשרדים הראשיים של ארגוני הצלב האדום נמצאים בז'נבה שבשווייץ. משרדיו בישראל שוכנים בשכונת בית חנינא בירושלים.

מחנה המעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל.

ציטוטים

”גלויה זאת שינתה את חייו של סבי ממצב דיכאוני הוא עבר למצב שהתחזק כוח הרצון“

הקשר הרב דורי