מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"הגיעה העת לעלות ארצה"

עמית מראיין את מוריס
תהליך התיעוד - מוריס ועמית לוי
מוריס לוי מספר על עלייתו וקליטתו בישראל

הילדות במצרים נולדתי בעיר אלכסנדריה ב-1943 בצל מלחמת העולם השנייה. אני הבכור מבין שלושה ילדים שהיו להורי. לאחר סוף מלחמת העולם השנייה חזרה הילדות שלי להיות רגילה. למדנו בביה"ס, ושחקנו משחקי ילדות של שנות ה- 50: כדורגל, כדורסל, משחקי שוטרים וגנבים רכיבה על אופניים, טיולים בפארקים, גני חיות ונסיעות לים בקיץ. בגיל מבוגר יותר, לאחר בר המצווה, התחלנו לארגן מסיבות עם שירה בציבור ומאוחר יותר מסיבות ריקודים.

הילדות של סבא מוריס הילדות שלי הייתה שגרתית כמו כל ילד בעולם הנאור. כלומר: בית ספר, הכנת שיעורי בית, מפגש עם חברים מהכיתה, שכנים, חברים מהשכונה, משחקי חברה, חוגים, כדורסל, כדורגל. בקיץ לרוב בילינו בחוף ים על שם סטנלי, אחד היפים בחופי אלכסנדריה. עם השנים כילדים בוגרים, התחלנו לצאת עם חברים לסרטים, מועדונים ומסיבות שסיפקו לנו הנאות וזיכרונות. לאחר המהפכה הצבאית המצב במצרים התחיל להידרדר עבור היהודים.

העלייה לארץ ישראל ב-1952 הייתה מהפכה צבאית שבעטיה המלך עזב את מצרים והמדינה הפכה לרפובליקה. בעקבות המצב הזה פרצה מלחמת סיני ב-1956, ומצב היהודים במצרים התחיל להיות קשה מאד. בסיום ביה"ס והמכללה, הורי החליטו לעזוב את מצרים ולעלות ארצה כדי להעניק לכל המשפחה עתיד בטוח יותר. העלייה ארצה בשנת 1961: הוריי החליטו בסיום לימודיי, שדי לגור במצרים והגיעה העת לעלות ארצה. לכן אבי התחיל את המגעים עם הסוכנות היהודית במצרים כדי לארגן לנו את העלייה. הוריי החלו במכירת הבית ומיטלטלים למיניהם. הדבר הלך מהר מאוד והסוכנות היהודית סידרה לנו מעבר ימי עם אוניה לאתונה שביוון. הפלגנו בתחילת פברואר 1962, בים סוער יצאנו לדרך. ביום הראשון של ההפלגה היה קשה בגלל הים הסוער ורוב הנוסעים סבלו מהקאות ונדודי שינה. במשך הלילה הים נהיה שקט יותר ובהמשך ההפלגה הייתה נעימה ומרגשת. בהגיענו לאתונה נציג של הסוכנות נפגש איתנו וסידר לנו מגורים בבית מלון עד להמשך נסיעתנו לישראל, שהתבצעה בטיסה בחברת התעופה אל-על. כשהגענו ארצה ההתרגשות של כולנו הייתה גדולה מאוד. כשהגענו לשדה התעופה בתל-אביב העבירו אותנו לשיכון "מורשה" שברמת השרון.

הקליטה בארץ בהגיענו לשיכון מורשה כולנו התרגשנו מהמעמד. המבנה היה כולו בן חדר וחצי עם גינה גדולה מאד. חלמנו לגדל ירקות ופרות אבל בפועל זה לא קרה כי המציאות הייתה אחרת. אחי הקטן נרשם לתיכון עממי, אחותי יצאה לעבודה ואותי שלחו לקיבוץ לתוכנית של הסוכנות היהודית ללמידת עברית, המשולבת בעבודות קטיף. לאחר שישה חודשים סיימתי את האולפן עם עברית התחלתית, ויצאתי לחפש עבודה.

תעסוקה לאחר זמן לא רב מצאתי עבודה בבית מלון תל-אביבי אשר עבדתי בו כשלוש שנים. לאחר מכן שרר בארץ מיתון גדול שלא עזר למצב הרוח של כל תושבי הארץ. כעבור חודשיים מצאתי עבודה חדשה בחברת תעופה אשר עבדתי בה כ-34 שנים.

בינתיים פגשתי בחורה יפה ונחמדה שהפכה לאשתי והאם של ילדינו, אריאל ויפעת, שהפכו להורים של שלושה נכדים מקסימים כל אחד. זה בתמצית קצרה מאד פרק מחיי.
 
לחצו כאן כדי לצפות בסיפורו של מוריס כמצגת ב-youtube

מילון

מלחמת העולם השניה
המלחמה הגדולה ביותר בתולדות האנושות. התרחשה בין השנים 1939-1945

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל, הפועל מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל

ציטוטים

”בשנת 1961 הוריי החליטו בסיום לימודיי, שדי לגור במצרים והגיעה העת לעלות ארצה “

הקשר הרב דורי