מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגיור של סבתא בישראל

אנחנו בסיור בבית התפוצות
סבתא רבתא, סבתא, אמא ואני 4 דורות
סיפור כיצד סבתא עלתה לארץ, הקימה משפחה והתאהבה בארץ ישראל

סבתא תיאה לסקי מספרת על הגיור בישראל

נולדתי בהולנד להורים נוצריים, גדלתי כנוצריה עד גיל 25. בשנת 1973 באתי פעם ראשונה לארץ ישראל, ומיד התאהבתי בה. שנה אחרי זה באתי לקיבוץ גדות כמתנדבת להיות עם הקיבוצניקים. חודש לאחר מכן פגשתי את בעלי … מוטי לסקי חבר גרעין נח"ל שבדיוק סיים את הצבא. לאחר שנה חזרתי להולנד, אבל הגעגועים לחבר ולישראל היו חזקים וחזרתי לאחר חודשיים לארץ. נכנסתי להריון עם בתי הבכורה (אמה של אלה מנקא) והחלטנו להישאר בקיבוץ והגיור היה אפשרי. שנה אחר הלידה, עוד בזמן ההריון מוטי נסע לרב גורן הרב הראשי אז לישראל. הרב כעס מפני שנכנסתי להריון לפני החתונה.

כשהתינוקת אמך, הייתה בת שנה יכולתי להצטרף לקורס גיור בקיבוץ שלוחות. קורס שנמשך שלושה חודשים. הפרידה מהתינוקת שלי הייתה קשה ביותר אבל הרצון לגיור היה חזק. בבוקר עבדנו על יד סרט נע. עבודתי הייתה מיון הגזר מול סרט נע. אחר הצהריים היו לימודים: לימודי כשרות (לא לערבב בשר וחלב), לימודי טהרת המשפחה, ת"נך ושמע ישראל בעל פה וכתיבתו. שם הגיור שלי הוא שירה בת אברהם שם הגיור של בתי היה קרנית בת אברהם.

היום אני גרה עם בעלי במרכז גדות ויש לי ארבעה בנות נפלאות, דודות לאלה ובני הדודים שלה. יש לי שישה נכדים שאני אוהבת. כל בנותי גרות גם כן בגדות חוץ מבתי השלישית שגרה בניצנים עם בנה הקטן ובעלה. אני חיה בשלווה וחופש עם בעלי, אני מאושרת.

גיור הוא תהליך המרת דתו של גוי ליהדות. על פי הגדרת ההלכה היהודית. בלשון התנכ"ת ( גיור ויקיפדיה)

הזוית האישית

אלה מנקא מביאה את סיפורה של סבתא תיאה, עלייתה לישראל, הגיור והקמת המשפחה והאהבה לארץ ישראל.

מילון

גיור
גיור הוא תהליך המרת דתו של גוי ליהדות . על פי הגדרת ההלכה היהודית . בלשון התנכ"ת ( גיור ויקיפדיה)

גדות
גָּדוֹת הוא קיבוץ בעמק החולה. נוסד בשנת 1949. היישוב נקרא כך משום מיקומו סמוך לגדת הירדן. הוא נמצא סמוך לחורבות המושבה משמר הירדן ולצומת גדות, הקושר בין כביש 91 לרמת הגולן וכביש 918 לגונן.

ציטוטים

”הפרידה מהתינוקת הייתה קשה ביותר אבל הרצון לגיור היה חזק“

הקשר הרב דורי