מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הגביע היקר שעבר בירושה

סבתא פיה ונכדתה חלי
הציון של אדמו"ר ה'ינוקא' מקרלין
הגביע שמור במשך כל השנה ומוצאים אותו אך ורק בליל הסדר

שמי פיה גלבשטיין, נולדתי בארץ בכפר חב"ד בכ"ד תשרי תש"י (6.10.50) הוריי והמשפחה כולה היו ממקימי כפר חב"ד. ברצוני לספר לך, חלי נכדתי היקרה על חפץ יקר ערך שעובר במשפחתנו מדור לדור.

גביע הכסף

את גביע הכסף קיבל הסבא רבא ר' אליעזר, שהיה  חסיד  קרלין, מהאדמו"ר רבי ישראל מקרלין המכונה: "הינוקא"-התינוק, כיוון שמאז היותו כבן שנתיים אביו הועיד אותו להיות האדמו"ר.  את הגביע קיבל  ר' אליעזר  מידיו הקדושות של הרבי מקרלין לרגל נישואיו, ולאחר מכן הוריש אותו לבנו ר' נתן נטע ולכלתו רבקה, הלוא הם סבי וסבתי.

כאשר אני מחזיקה את הגביע אני מתרגשת בכל פעם מחדש, מהמחשבה שגביע זה החזיק הרבי מקרלין.

סבתא רבקה הייתה הבת הקטנה במשפחה בת 12 ילדים. לפתע, בפרק זמן קצר נפטרו כל הילדים באופן מפתיע בזה אחר זה, סבתא רבקה נשארה הבת היחידה מכל אחיה. אביה, שהיה חסיד קרלין, פנה לרבי מקרלין (ל"הינוקא") בלב שבור, ובדאגה לביתו הקטנה והיחידה שנשארה לו. האדמו"ר מקרלין אמר לאביה של סבתי  שיש שתי אופציות כדי שבתו הקטנה תמשיך לחיות, להכניס את הילדה למשפחת אומנה או לארס אותה כבר עכשיו, בהיותה בת 11 אך כשתגדל ותגיע לגיל נישואין עליה להתחתן עם הבחור – הארוס.

הוריה של סבתא רבקה החליטו לארס אותה, כך תמשיך בתם לחיות, ותוכל גם להמשיך לגור אתם עד אשר תתחתן עם הבחור המיועד לה. ואכן, כעבור ימים אחדים לאחר ההתייעצות עם הרבי מקרלין, התארסה סבתא רבקה עם בחור ג'ינג'י נמרץ בשם שלמה, וכמובן חסיד קרלין.

סבתא רבקה הייתה ילדה קטנה כבת 11 וכמובן כמו כל הילדות היא אהבה לשחק בבובות. פעם אחת סבתא רבקה שיחקה בבובות, וחתנה לעתיד הגיעה לבקרה כדי לדרוש בשלומה. סבתא רבקה הייתה עסוקה במשחק, היא לא רצתה שיפריעו לה. וכאשר ניגש אליה חתנה והחל לשוחח אתה, סבתא רבקה בחוסר רצון נאלצה להפסיק באמצע המשחק. חתנה ניסה לשוחח אתה דקות אחדות, אבל היא לא התייחסה אליו והמשיכה לשחק במשחק. כאשר ראתה שחתנה לא מתכוון לעזוב את הבית. היא פנתה אליו ואמרה לו, שאינה רוצה לראות אותו יותר ושיסתלק מביתה.

הבחור היה המום אך, הלך מן הבית ואכן לא חזר לעולם לביתה של  סבתא רבקה. באותה עת פרצה מלחמת העולם השנייה והבחור הג'ינג'י שלמה אשר היה חתנה של סבתא רבקה התגייס לצבא, ולאחר זמן מה נודע שהוא נהרג באחד הקרבות, סבתא רבקה הצטערה מאוד על כך שגירשה את אותו הבחור מביתה, וידעה כי רק בגלל שגירשה אותו, הלך להתגייס לצבא, כל ימי חייה סבתא רבקה הצטערה על כך שגרמה למותו של הבחור.

אך, כמעט שסבתא רבקה הייתה שוב בסכנת חיים. הוריה חששו מאוד לחייה והחלו לחפש בחור אחר לשדך לה. לאחר זמן מה הגיע בחור שביקש מקלט בבית הוריה. הוא היה בחור צעיר שברח מהקומוניסטים אשר רצו לתפס אותו, באשמת לימוד תורה ומצוות, ואף לימד אחרים תורה ומצוות. אותו בחור היה דודה של הסבתא רבקה, הוא מצא מחסה בביתה של אחייניתו ואחיו, הבחור שהיה צעיר וצנום. והתחבא בחדר נסתר בביתם, כאשר ראתה אותו סבתא רבקה הודיעה שעם הבחור הזה היא רוצה להתחתן, ואכן סבתא רבקה התארסה לדודה, הסבא רבא ר' נתן נטע צפתמן ולאחר מספר שנים הקימו בית בישראל. סבתא רבקה וסבא נתן נטע התחתנו ברוסיה הקומוניסטית.

לפני כשבעים שנה היה גביע הכסף ברשותו של הסבא ר' נתן נטע אשר הוריש אותו לאבי שהיה בנו משה משל צפתמן. הגביע שמור במשך כל השנה ומוצאים אותו אך ורק בליל הסדר. הוא עומד במרכז השולחן ובסוף הסדר שותים ממנו לחיים, לפני שאבי (ר' משה משל) נפטר הוא היה היחיד אשר שתה מגביע הכסף הקטן.

סבא נתן נטע נפטר י"ב מרחשוון תשכ"ו. הסבתא רבקה נפטרה כ"א אייר תשכ"א (עזרת הנשים בבית הכנסת המרכזי בכפר חב"ד נקראת על-שמם)

במשפחתי ישנן בנות, ובן יחיד שאיננו הבן הבכור, ולכן כאשר נולד בני הבכור, נכדו הראשון של אבי, נתן לו  אבי את הגביע בהיותו בן שנתיים בלבד, כיום נמצא הגביע ברשותו של נכדי שהוא בנו הבכור של בני, כך שהגביע לא היה מעולם רכושי הפרטי.

החפץ יקר מאוד לליבי ולמשפחה כולה.

תמונה 1

הזוית האישית

לא לפגוע באף אדם, לא להסתכל על האדם לפי החיצוניות אלה, לפי הפנימיות, כי שם מסתתר האדם האמיתי!!!

מילון

חסידות קרלין
היא חצר חסידית שנוסדה בעיירה קרלין (היום פרוור של העיר פינסק בבלארוס) על ידי רבי אהרן ("הגדול") מקרלין, תלמידו של המגיד ממזריטש. היא אחת החצרות הוותיקות בתנועת החסידות. .

ינוקא
מארמית "ינוקא", תינוק) הוא כינוי שהיה מקובל בקרב חסידי מזרח אירופה לאדמו"רים אשר הוכתרו כשאינם עוד בגיל בר מצווה (בני 13) ולעתים כונו כך מכיוון שאינם עוד בוגרים או גדולים בתורה כדי להיות אדמ"ורים. המונח מושפע ככל הנראה מספר הזוהר שבו מוזכרים ילדי פלא בעלי יכולות רוחניות מופלאות. אחד מהם הוא הינוקא מכפר סכנין, שהיה בנו של רב המנונא סבא[1]

ציטוטים

”האדם האמיתי משתקף בפנימיותו.“

הקשר הרב דורי