מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבר מצווה של סבי

נהלל מושב בו סבי גדל וגר בו עד היום (ויקיפדיה)
פרטי בר המצווה
מה היה בבר מצווה

סבי עמי אשכול נולד בשנת 1945 במושב נהלל.

נהלל

"נַהֲלָל הוא מושב עובדים בצפון עמק יזרעאל, והוא מושב העובדים הראשון בארץ. משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. במושב 75 משקים חקלאיים…המתיישבים הראשונים של נהלל אנשי העלייה השנייה והעלייה השלישית עלו לארץ ממזרח אירופה. שאיפתם הייתה להתיישב בארץ באופן שיתאים לערכים סוציאליסטים, בהם דגלו, תוך שמירה על פרטיות של הפרט והתא המשפחתי בשונה מהחברה הקיבוצית". (ויקיפדיה)

חגיגת הבר מצווה של סבי

סבא עשה את הבר מצווה עם עוד שני חברים: אביטל לבנה, ואברהם בן טוב על מנת לחסוך כסף. בשונה מהיום שכל אחד צריך אירוע משלו והפקה שלמה, ושכל תשומת לב תיהיה ממוקדת בו, אז הדברים היו שונים, בעיקר מסיבות כלכליות.

סבא סיפר לי שהמתנה הקבועה שקבלו הייתה שעון יד. באותה תקופה לא היה טלפון לראות בו מה השעה, והיו צריכים לחכות עד לבר מצוו בשביל שעון, כמעט לכולם היה שעון, אז הייתה תחרות של מי השעון הכי נחשב.

חגיגת הבר מצווה של סבי הייתה בין  החגיגות הראשונות בשכבה שלו. באו הרבה חברים ומשפחה מכל הארץ. לא היה נהוג לחגוג אז עם קייטרינג, אז כל אחד הביא מאכל שהוא הכין, האוכל היה ממש מעולה! הוא למד את ההפטרה  והפרשה עם הרב של נהלל באותה תקופה זכריה כהן לימד אותו מעולה! בסוף הוא ידע את ההפטרה והפרשה ממש טוב!

בסיום הקריאה כשזרקו את הטופי, כנראה שהיה שם צלפים טובים, כי זה ממש כאב לו. הוא זוכר את האירוע כאירוע משמח מאוד  ומהנה. גם הוא וגם החרים שחגגו איתו, נהנו ביותר.

הזוית האישית

אלון אליעז: אני ראיינתי את סבא עמי, מצד אמא. סבא סיפר לי על הילדות שלו, ומכיוון שאני חוגג ממש עוד מעט בר מצווה, אז בחרתי להתמקד בבר מצווה.

מילון

צלפים
אנשים שמכוונים טוב

ציטוטים

”"הוא זוכר את האירוע כאירוע משמח מאוד ומהנה..."“

הקשר הרב דורי