מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנת ה"בר מצווה" האחרונה לפני פירוק קדמה

אחינועם וחנה עובדות על הסיפור
קבלת אות התנועה.
כאן אני מספרת על הבר מצווה האחרונה לפני הפירוק ועל 11 הנקודות

חגיגת הבת מצווה מעולם אחר

סיפורה של סבתא חנה שדמי לנכדתה אחינועם

בת-המצווה שלי ופרוק קדמה

כנהוג בקיבוץ של פעם שנת הבר-מצווה התקיימה בכיתה ז' לכל ילדי הכיתה יחד ותאריך הלידה של כל ילד וילד לא היה רלוונטי. כיוון שהקיבוץ היה חילוני, אף ילד לא עלה לתורה והניח תפילין. המסיבה חולקה לשני חלקים: חלק ראשון היה מפקד אש מרהיב שעבדנו עליו תקופה ארוכה ושכלל כתובות אש ותרגילי אומץ (קפיצה לברזנט, הליכה על גשר חבלים בגובה 3 מ', אומגה, מעבר חישוק אש וכו')  שבסופם קיבלנו תעודה וסמל "הנוער העובד והלומד". לאחר מכן הוצגה על הבמה הצגת הילדים, ברכות מההורים, הקיבוץ והתנועה. בין המברכים היה הרצפלד ודוד כהן. קבלת מתנה מהקיבוץ (שעון יד עם בורג למתיחת קפיץ השעון ואם שכחת למתוח, למחרת השעון נעצר).

לאורך השנה קיימנו 13 מצוות שחשובות בהן היו חלוץ בודד בשדה, הכר את שכניך, עזרה ראשונה, מתנה למשק (השאר לא זכור), אבל מה שכן זכור זה שהיו אין ספור חזרות בשבוע ושבסוף כל חזרה בשעת הלילה הכינו לנו צ'יפס וכד'…. ולקראת המסיבה האימהות רקמו על חולצות לבנות רקמה (דגם רוסי) כל ילד בחר את הדוגמא לרקמה.

בר-המצווה של הכיתה שלנו הייתה האחרונה בקיבוץ קדמה לפני פירוק הקיבוץ. האורחת היחידה שהגיעה אלי הייתה הדודה שולקה אחות של אבא. במסיבה שנערכה על הדשא המרכזי אני זוכרת שההורים שלנו ואנחנו ישבנו ובכינו לאורך המסיבה והיה לנו מאוד קשה לשמוח בגלל ההחלטה לפירוק קדמה.

במסגרת הברכות שהיו מצד נציגי הקיבוץ המאוחד ותנועת הנוער העובד והלומד חיזקו אותנו ועודדו אותנו להצלחה בהמשך.

11 הנקודות בתולדות הקמת מדינת ישראל (ויקיפדיה)

הנקודות הן 11 ישובים אשר הוקמו במבצע התיישבות גדול בנגב הצפוני, במוצאי יום הכיפורים תש"ז י"א בתשרי, בלילה שבין ה-5 ל-6 באוקטובר 1946, ביוזמת הסוכנות היהודית. מטרת המבצע הייתה לגרום להכללת אזור הנגב בתוך גבולותיה העתידיים של המדינה היהודית. מבצע התיישבות זה נחשב לגדול מסוגו בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל.

הסיבות לפירוק הקיבוץ

קדמה היה אחד מ 11 הנקודות, ליד קריית מלאכי. קדמה הוקם על ידי יוצאי: גרמניה, פולין, בולגריה, צ'כיה, עיראק, פרס, ליטא, ועוד ומתחילת דרכו התאפיין בקשיים חברתיים שהיו תוצאה של השוני הגדול בין התרבויות והמנטליות של חברי הקיבוץ. חברי הקיבוץ התפרנסו מחקלאות, לול, גידול חזירים. בתקופת מבצע קדש סבל הקיבוץ מחדירה של פאדאיונים (מחבלים שהגיעו משבטי הבדואים באזור). את הקיבוץ תקפו משברים כלכליים וחברתיים והוא נכנס לחובות כבדים. מזכירות הקיבוץ המאוחד הזרימה כספים רבים ואנשים למקום אך ללא הצלחה. הנטישה החלה במאי והסתיימה ביולי 1962. מיד לאחר טקס חגיגת הבר מצווה הכתתי, התפזרנו לאזורים שונים בארץ חלקם העירה וחלקם לקיבוצים אחרים. אני ומשפחתי עברנו לבארי,שגם הוא קיבוץ מ-11 הנקודות.

תמונה 1

הזוית האישית

חנה שדמי: נהנתי מהמפגשים עם הנכדה הבכורה שלי בבית הספר, שתרמו מאוד לקשר ביני לבינה. הבנתי כמה שונה השפה והמנטליות של דור הנכדים.

מילון

ברזנט
בד חזק שנמתח על ידי הילדים אליו קפצנו.

קדמאים
ניקראו אנשי קדמה באשר הם לאחר העזיבה

הנוער העובד והלומד
תנועת הנוער שצורפנו אליה בשנת הבר מצווה והיתה משוייכת לקיבוץ המאוחד

11 הנקודות
11 מושבים וקיבוצים שהוקמו בין לילה במוצאי יום כיפור 1946

פדאיון
המחבלים ערבייםבשנים לאחר קום המדינה. למטרות טרור וגרילה ויד שהוחלפו בארגוני טרור פלשתינאים בשנות ה-60

ציטוטים

”"זיכרונות עמומים מהבר מצווה הקיבוצית של פעם, ותראומת האזיבה“

הקשר הרב דורי