מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מפולין

בזמן כתיבת עבודה
הדודים שלי
הסיפור של רחלי אזרד

כך שרדו הוריי את השואה

עוד לפני שהתחילה מלחמת העולם השנייה אבי צפה את כל הפורענות שהולכת לקרות והתחיל לשכנע את אמי לברוח מפולין מהעיר רובנה. אמי פחדה לברוח ללא משפחה וכשיש להם ילדה קטנה בת 3 (אחותי הגדולה), ולכן אבי עבר מבית לבית של כל בני משפחתנו וניסה לשכנע אותם שיעזבו גם הם ושיצטרפו אליהם. רק דודתי (אחותה של אמי) הסכימה לברוח עם בעלה ובתה שהייתה תינוקת בת שנה.

באותו לילה הם העמיסו מעט בגדים ומעט אוכל על חמור ועגלה ונסעו כל הלילה מעיר לעיר למשפחה בערים אחרות, אך לא הצליחו לברוח מההפגזות, ולכן הם ברחו ליערות.

הם ניסו להסתתר, אך הדבר היה קשה עם שתי  תינוקות. אבי מצא חווה בבעלות גויה פולנייה והיא הסכימה להחביא את שתי הנשים והתינוקות תמורת עזרה בעבודות החווה ובשדות, משום שכל הגברים הפולנים גויסו, ובסוף יום עבודה הם קיבלו חלק מכיכר לחם וקוביית חמאה.

הבן של הגויה השתייך למפלגת הנאצים והם חיו כל יום בפחד וחשש שהוא ימצא אותם אצל אמו וירצחו אותם. הגויה מאוד דאגה להם, היא הייתה זקנה וחולה והסתירה אותם במשך המלחמה, והגברים – הבעלים של אימי ודודתי – גויסו לעבודות. אמי ואבי לא נפגשו במשך ארבע שנים במהלך המלחמה ולא ידעו אם הם שרדו בחיים! אך הם ניצלו וכשחזרו לפולין לעיר שלהם, הם גילו שהבית שלהם וכל הבתים מסביב נהרסו מהפגזות ואף בן משפחה לא שרד.

אבי חיפש את בעלת החווה ורצה לגמול לה על טוב ליבה ולהפוך אותה לחסידת אומות העולם, אך לא מצא אותה ולא את עקבותיה.

לאחר המלחמה הוריי נפגשו בגרמניה במחנה הכנה לעלייה לארץ ואז אמי נכנסה להריון ונולדתי.

עלינו לארץ דרך מרסיי באנייה.

 

הזוית האישית

מאוד נהנינו לשמוע את הסיפורים, אנחנו מאחלים בריאות לרחלי.

 

סרטון לסיכום התכנית, מאי 2018:

מילון

פורענות
התפרעות המונית, תוך פגיעה באנשים ורכוש

ציטוטים

”אבי חיפש את בעלת החווה ורצה לגמול לה על טוב ליבה, אך לא מצא אותה“

הקשר הרב דורי