מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מפולין לסיביר

סבי אריה, סבתי רבקה ואני
סבי בצעירותו
להתמודד עם מנהיגים אכזריים: היטלר וסטלין.

שמי אריה. נולדתי בשנת 1935 בעיירה קטנה בשם  קורניצה בפולין, כבן זקונים להוריי. היו לי שבעה אחים ואחיות. כשפרצה מלחמת העולם השנייה הייתי בן ארבע. אני זוכר שהגרמנים הפגיזו את העיירה והורי הסבירו לי שעלינו לברוח לשדות וליערות שמסביב בכל פעם שמתרחשת הפגזה.

לאחר כחודש הורי הבינו שהגרמנים מתקרבים לעיירה, ולכן החליטו לברוח לרוסיה עם כל המשפחה. הם אספו מספר פריטי לבוש וכך הגענו לתחנת הרכבת בעיירה. משם בנסיעה לתחנת רכבת בגבול הרוסי. הגענו לעיירה ברוסיה בשם מנייבץ שם שהינו חצי שנה.

ב-1940 סטלין שהיה מנהיג רוסיה, הגלה אותנו לסיביר בתור פושעים ובוגדים במדינה. הועברנו לרכבת מסע צפופה ובמשך חודש נסענו לסיביר. כל יום בשעות הערב הרכבת עצרה וקבלנו מנת לחם ומרק. הייתה צפיפות רבה ברכבת אך בזכות אמונה ולכידות שרדנו והגענו לסיביר.

סטלין בנה מחנות כפייה בתוך היערות בסיביר הרחוקה. היה זה מחנה עבודה ענק שאליו הביאו הרוסים מאות אלפי אנשים על מנת שישרתו את רוסיה, יכרתו עצים ויעבדו מבוקר עד ערב עבור מנת אוכל קטנה. תנאי העבודה היו קשים ביותר, גרנו בבקתות עץ קטנות. כל יום הגברים היו יוצאים לכרות עצים ובחוץ שררה טמפרטורה של 40 מעלות מתחת לאפס.

אני נשארתי בבקתה בהשגחת אחיותיי הבוגרות כשהורי ואחיי הבוגרים יצאו כל בוקר לעבוד. בחורף הכול היה מכוסה בשלג והקור היה מקפיא. בקיץ הקצר שהיה, עם הפשרת השלגים, האזור הפך לביצה טובענית שבה היו יתושים שהעבירו מחלות. שהינו בסיביר עד ספטמבר 1941.

עליתי עם משפחתי למדינת ישראל ב-1949. במשך מספר שנים עברנו ממדינה למדינה עד שהצלחנו לעלות לישראל ממחנה עקורים שהיה בגרמניה.

סבי היום נמצא בפנסיה. בזמנו הפנוי הוא בין היתר מרצה באוניברסיטה על סיפורו האישי בזמן השואה. מסיפורו אני לומד כמה כוח היה לו לשרוד במצבים קשים ביותר, איך סבא לא ויתר ולו לרגע. סבא שלי הוא בעיני גיבור אמיתי.

הזוית האישית

אורי: התרגשתי שסבי בא לבית הספר לספר על חייו ולמדתי המון על ילדותו בתקופת השואה.

מילון

סיביר
אזור ברוסיה שבשל היותו קר, מבודד ובעל תנאי מחייה קשה, שימש זמן רב כמקום להגליית אסירים.

ציטוטים

”כל יום הגברים היו יוצאים לכרות עצים ובחוץ שררה טמפרטורה של 40 מעלות מתחת לאפס.“

הקשר הרב דורי