מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה מעירק

אור וסבתא אביבה.
אביבה בילדותה עם משפחתה.
העליה לישראל מעירק

שמי אביבה גבאי, סבתא של אור, נולדתי בשנת 1946, להורי ומשפחת הומי. אני משתתפת איתו השנה בתכנית הקשר הרב דורי וספרתי לו על הורי, על סבא רבא שלו ועל עליית המשפחה לארץ מעיראק.

לאבא של סבתא שלי אביבה (סבא רבא יהושע) שחיו בעירק היה בית תפוס ומלא בעיתונים ובעלונים שונים. הוא הואשם על הציונו שגילה ואהבתו לישראל.

כשהוקמה מדינת ישראל בשנת 1948 החלו לפרעות ביהודי עירק ולהאשים את יהודי עיראק בקשירת קשרים עם מדינת ישראל. לסבא רבא שלי יהושע ניתנו האשמות על ציוניזם והוא היה נתון למעקב על השתייכותו למגמת התעוררות הציונות. בשלב מסוים הוא הואשם ועמדו לאסור אותו לכן עוד באותו הלילה שהגיעה השמועה הזאת ברחו מעירק סבא וסבתא רבא שלי יחד עם כל ילדיהם (כולל סבתי אביבה). בבריחה נאלצו לוותר על רכושם ולשלם הרבה כספי שוחד על מנת שלא יגלו את בריחתם.

אביבה בילדותה עם משפחתה

תמונה 1

הם הגיעו לישראל בחוסר כל ושוכנו באוהלים. סבתי אביבה הייתה אז בת 3. היא נשלחה לגן ושם למדה את השפה העברית והתחברה עם יתר הילדים בגן.

הזוית האישית

נהננו להשתתף בתכנית וללמוד על העבר של המשפחה.

מילון

ציוניזם
ציונות היא מגמה ערכית השואפת למימושה בפועל של מסגרת לאומית עצמאית ליהודים. הציונות החלה כתנועה לאומית יהודית בסוף המאה ה-19 במרכז ומזרח אירופה, כתנועת תחייה לאומית יהודית, כתגובה לפוגרומים והתנכלויות אנטישמיות ותנועות לאומניות באירופה. מראשיתה היו מטרות הציונות שיבת ציון, קיבוץ הגלויות, החייאת התרבות והשפה העברית וביסוס ריבונות יהודית עצמאית. לפי בנימין זאב תאודור הרצל, הנחשב להוגה הציונות המודרנית, הציונות היא מסכת רעיונות רחבה, שבה כלולה לא רק השאיפה לשטח מדיני מובטח כחוק בשביל העם היהודי, אלא גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית. מראשיתה, לא הייתה הציונות הומוגנית. הוגיה, מנהיגיה ומפלגותיה היו שונים זה מזה ואף סותרים בדעתם. צורך השעה לצד הכמיהה לשוב למולדת האבות הביאו לפשרות ולוויתורים למען מטרה תרבותית ופוליטית משותפת.

ציטוטים

”"בשלב מסוים הוא הואשם ועמדו לאסור אותו"“

הקשר הרב דורי