מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה ממצרים

ניצה וראובן
באלכסנדריה
ברחנו מחופשים לצופים
תמונה 1

 

ראובן נולד בשנת 1937 באלכסנדריה* מצריים להורים יוצאי איטליה, אח בכור לשלוש אחיות. אביו עבד כאחד מששת בודקי הכותנה המצרית שהייתה ידועה באיכותה.

עזב את אלכסנדריה בהיותו בן 17 (הסיפור להלן), לצרפת להכשרה של השומר הצעיר*, משם כשליח התנועה לאיטליה, ואז עלה לארץ לקיבוץ ברעם. כשאמו ואחיותיו הגיעו בשנת 1956 עבר לקיבוץ חצור ל – 32 שנות חברות בקיבוץ.

ראובן היה מהנדס מתכות ואיש תעשייה ויצוא. דיבר שמונה שפות, נסע ושהה רבות בחו"ל במסגרת לימודיו ותפקידיו. בשנים האחרונות מימש את חלומו ועסק בציור, הציג במספר תערוכות.
קישור לאתר ציוריו
תמונה 2
ראובן נפטר בשנת 2011 – יהי זכרו מבורך
 תיעדתי את סיפור בריחתו ממצריים כפי שראובן סיפר לי:
"שפות האם שלי היו איטלקית וצרפתית, ואבי שלח אותי מהגן לבית ספר אנגלי לנערים. שיקספיר וכדורגל הם הנושאים העיקריים בבית הספר. הלכתי לבית ספר במדים וכל בוקר שרתי את ההמנון האנגלי. אמא הייתה עקרת בית ואבא עבד וכמעט לא היה בבית.
תמונה 3
 הורי אני ואחותי
 
תמונה 4
כילד יהודי לא הרגשתי באפליה או באנטישמיות, הייתה לי ילדות שמחה וחברים יהודים ולא יהודים. הווי החיים שלי כלל הרבה "חבר'ה" סרטים, חנות עוגות, דוכנים עם שרימפס, שפת הים…. בנעורי הצטרפתי לתנועת נוער יהודית, השומר הצעיר. הבנות הכי יפות היו שם…

במצרים של אותם ימים תנועות הנוער היהודיות היו מקובלות, לא חוקיות אך גם לא נרדפות, לכן לא יכולנו להיפגש במקום קבוע משלנו. נפגשנו לפעולות כל פעם במקום אחר: בבתים פרטיים, בחדרי מדרגות וגם – במרפסת בית הכנסת שהיה מקום מפגש ליהודי אלכסנדריה חילוניים ודתיים כאחד.

אבי נפטר מהתקף לב כשהייתי בן 16, וכאשר חזרתי הביתה והתבשרתי על מותו. אימי הודיעה לי: "מעכשיו אתה הגבר בבית….וגבר גם אחראי לפרנסה". וכך התחלתי לעבוד בחברת הכותנה.

עסק הביש*, הסיפור שלימים הסעיר את מדינת ישראל וגרם לתהפוכות פוליטיות, וגם טבע את השאלה :מי נתן את ההוראה?" פגש אותי כשהייתי בן 17 שנים. חברי ואני, חברי השומר הצעיר, לא שותפנו ולא היינו מודעים לפעילות זו אך חלק מחברי התנועות הפעילות היו חבריי במשך שנים.

פרסום הפרשה בכלי התקשורת היה מעורפל והרבה שמועות וידיעות התרוצצו בין היהודים. הסתבכות הצעירים וחשיפתם גרמו לכך שמסוכן היה להיות צעיר ציוני וחבר תנועת נוער במצריים באותה תקופה סוערת.

עוד לפני שהבנו מה קורה קיבלנו הוראה מהארץ, הוראה לחברי תנועת הנוער השומר הצעיר, למהר ולברוח לפני שמישהו יתעורר ויחשוד גם בנו.

ואני, ה"גבר" במשפחה, שמסייע לאמי ולשלושת אחיותיי הצעירות, צריך לעזוב אותן ולהימלט כמה קשה, כמה רגשי אשמה נשאתי על כתפי…. אך גם לטובתן הייתי חייב להציל את עצמי. וכך, תוך ימים ספורים, חבריי ואני, מחופשים לחברי תנועת ה"צופים" (שהייתה תנועת נוער לא יהודית) ועם סיפור כיסוי של יציאה למחנה קיץ באירופה, נמלטנו. עלינו על אנייה, לבושים בתלבושת הרשמית וענובים כמוהם, עם עזרות חשאיות כאלה ואחרות, והפלגנו – ברחנו. כעבור הרבה מאד שנים חזרתי לאלכסנדריה עיר הולדתי לטיול שורשים עם ניצה, אשתי. נפגשתי עם שכן מקומי שהיה ידיד של הורי ועם הקהילה היהודית הקטנה שנותרה שם, וביקרנו בכל תחנות ילדותי.

בפתח חדר המדרגות של הבית בו גרתי, בעודי מספר ומתרגש מהזיכרונות, עבר בחור והתעניין בנוכחות שלנו, סיפר שהוא גר באותה דירה עצמה והזמין אותנו לעלות אליהם. בדירה, שהייתה דירת ילדותי עד עזיבתי את מצריים, פגשנו את אמו של המארח ואחרי שיחה קצרה הסתבר לי שבילדותי היא גרה באותו רחוב מעברו השני, היא סיפרה שהכירה את משפחתי, והמשיכה: "אמרו אז שעזבת את הבית וברחת כי שמת פצצות בקולנוע". לראשונה שמעתי שאכן, הייתה סכנה ממשית שגם אנחנו היינו חשודים ונאשמים, הופתעתי מאד".

 ניצה וראובן

תמונה 5

 

סיפורו של ראובן דה פורטו ז"ל בתמונות

מילון

אלכסנדריה
אלכסנדריה - אלכסנדריה היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס, וכ-208 ק"מ צפון-מערבית מקהיר. מספר תושביה כ-4.1 מיליון (2006).

עסק הביש
עסק הביש או ה"פרשה" - פרשת "עסק הביש" משנת 1954 (שהתרחבה מספר שנים מאוחר יותר והפכה לפרשת "לבון"). "עסק הביש" היה כינוי לכישלון מספר פעולות ביטחוניות של חוליה יהודית שפעלה במצרים בראשית שנות החמישים והייתה מורכבת מיהודים מקומיים. תפקיד החוליה היה לחבל ולשבש את יחסיה של מצרים ושליטיה החדשים (מועצת הפיכת 1952 והעומדים בראשה נג'יב ונאצר) עם ארצות המערב ועם בריטניה וארה"ב. אחד עשר חברי החוליה נעצרו בחשד להנחת פצצות בבתי קולנוע, משרד דואר ובמרכזי מידע של ארה"ב בקהיר ובאלכסנדריה והואשמו בפעילות מטעם שירותי הביטחון הישראלים שמטרתה לחבל ביחסים בין מצרים לבין המערב.

השומר הצעיר
השומר הצעיר - בשנת 1913 הוקמה תנועת השומר הצעיר, הראשונה לתנועות הנוער הציוניות. ראשיתה בגליציה שבפולין, בה נאספו צעירות וצעירים יהודים לקבוצות, נפגשו לפעולה ולמדו מפיו של מדריך על ציונות, שיתוף והגשמה. תוך שנים מספר התפשטה התנועה לעשרות ומאות קנים ברחבי פולין ומשם ל 35 מדינות. ערב השואה עמד מניינה על 70,000 שומרים ושומרות ברחבי תבל. בארץ הקימה תנועת השומר הצעיר 85 קיבוצים והייתה לתנועת חיים מגשימה. במרוצת השנים יצרה מפעלים חברתיים וחינוכיים רבים אשר תרמו לבניין המפעל הציוני והחברה הישראלית. בתנועה מתקיימים תחומי עשייה רבים: תנועת הנוער בארץ, המונה 80 קנים בהם מתחנכים אלפי בני נוער תנועת הנוער בעולם, המונה 42 קינים ב-21 מדינות פעילויות חברתיות רבות במסגרת קבוצת חבצלת ותנועת הבוגרים של השומר הצעיר המונה מאות חברים וחברות בקבוצות ובקיבוצים המקיימים עשייה חינוכית וחלוצית בתחומים רבים

ציטוטים

”מחופשים לחברי תנועת ה"צופים" ועם סיפור כיסוי של יציאה למחנה קיץ באירופה, נמלטנו. “

הקשר הרב דורי