מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה לארץ ישראל

סבתא ואני
סבא עמוס וסבתא דורית ביום נישואיהם
הבריחה

שמי סתיו עמית, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי דורית אורגד, ממנה שמעתי את סיפורה. סבתא דורית סיפרה לי גם על סבא שלי, עמוס טורגד ז"ל, שהלך לעולמו לפני שלוש שנים.

סבא עמוס אורגד במקור נקרא קרל הלר

סבא עמוס נולד בצ'כוסלובקיה, שם חיה משפחתו מדורי דורות. מדובר באזור שהיו בו הרבה גרמנים. לכן בשנת  1938, כשהנאצים כבר היו בשלטון בגרמניה, הם סיפחו את המחוז שסבא גר בו וגירשו משם את היהודים. סבא שלי, שהיה אז בן עשר, נעשה פליט חסר בית. קרובת משפחה, שעבדה בלונדון אצל משפחה יהודית עשירה, באה לפראג ולקחה אותו ואת אחיו בן ה-12 ללונדון, שם היה סבא שלי כל מלחמת העולם השנייה.

הוריו של סבא הצליחו להגיע לארץ ישראל, אבל סבא לא יכול היה להגיע לכאן בגלל המלחמה. המשפחה שלו הייתה מיודדת עם המשפחה של סבתא שלי וכאשר סבא הגיע לישראל קיבלה אותו סבתא, שהייתה אז בת עשר, עם זר פרחים. סבא היה אז בן 18 וישר התגייס לצבא. הוא נלחם ונפצע באוזן מירייה. בגיל חמש עשרה וחצי התחיל הרומן בין סבא וסבתא והחזיק מעמד שמונים שנה.

סבא עמוס וסבתא דורית ביום נישואיהם

תמונה 1

סבתא שלי דורית אורגד במקור שמה: סבילה דורותי לדרמן

סבתא דורית נולדה בגרמניה כשהנאצים היו בשלטון, בת לרופא מומחה. המשפחה תמיד רצתה לעלות ארצה, במיוחד בתקופת שלטון הנאצים שגרשו את אחייה מבית הספר. אבל האנגלים ששלטו אז בארץ לא איפשרו להגר לישראל. היה נחוץ רישיון כניסה שנקרא סרטיפיקט. לבסוף כשהגיעו הסרטיפיקטים אבא של סבתא היה בארץ ישראל לביקור כדי למצוא מקום למרפאה שרצה להקים. אמא של סבתי רצתה להצטרף לבעלה והשלטונות אסרו זאת. הם טענו שרק אם אבא של סבתא יחזור לגרמניה הם ירשו לכל המשפחה לעזוב.

הוא חזר לגרמניה, אבל אז קרה אירוע ליל הבדולח ולקחו אותו למחנה ריכוז. אמא של סבתא שלי הצליחה להביא לשיחרורו והמשפחה יצאה ערב המלחמה לישראל. גם כאן לא תמו הצרות, כי האנגלים ששלטו בישראל לא נתנו לו רישיון לעסוק ברפואה, למרות שהיה רופא ידוע בגרמניה. הוא נאלץ לעבוד במפעל ללטוש יהלומים ואבק יהלומים חדר לריאות שלו. הוא חלה וכשסבתא שלי הייתה בת שלוש עשרה וחצי הוא נפטר, אך המשפחה המשיכה בחייה ומילאה את השאיפות של בני המשפחה ותרמה לביטחון הארץ ולבניינה.

הזוית האישית

סתיו עמית: שמחתי לשמוע מסבתא דורית את הסיפור של המשפחה שלי.

מילון

סרטיפקט
רישיון לעלות לארץ

ציטוטים

”משפחה זה משהו מאוד חשוב“

הקשר הרב דורי