מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה הגדולה

אני וסבא
סבא (ראשון מצד ימין) והמשפחה
שנת המצוות של סבי הייתה שונה ממה שציפה, בר המצווה שלו הייתה אירוע צנוע וקטן.

סבי נולד בשם הרשלה ויצמן בורשה שבפולין לרחל (עקרת בית) וליוסף (סוחר בחנות רהיטים ) בשנת  193 , היו לו 4 אחים : הניה, שמריהו ועוזי (שמו של הרביעי אינו ידוע) .

בשנת 1939 כאשר התחוללה השואה ופרצה מלחמת העולם השנייה , הוא ומשפחתו ברחו לרוסיה מהגרמנים והוגלו למחנה עבודה פתוח בסיביר , שם היו עד שנת 1945 (סוף המלחמה והשואה) ועזבו לגרמניה . 

שנת גיל המצווה של סבי התרחשה בשנת 1947 כ-2 שנים לאחר המלחמה. באותה שנה סבי למד בבית ספר דתי במסגרת בית הספר למד סבי על משמעות בר המצווה והנחת התפילין ביהדות. באותו הזמן לא הייתה האפשרות ללמוד לבר המצווה כמו שצריך, וסבי למד את רוב הליך הנחת התפילין לבד ואת חלקו בבית הספר.

"ביום של הבר מצווה הלכנו כל המשפחה לבית כנסת וחגגנו את בר- המצווה שלי" . סבי ומשפחתו חגגו את אירוע בר המצווה בצורה צנועה כיוון שבשנים לאחר המלחמה נדדו אל עבר ארץ ישראל. בבר המצווה אינו נשא דרשה ורק הניח תפילין , כל יום ביומו במשך כמה שבועות הלך לבית הכנסת והניח תפילין אך לאחר כמה שבועות הפסיק ולא חזר לעשות דבר זה .

בשנת 1948 ניסו לעלות סבי ומשפחתו ארצה אך האנגלים תפסו את העלייה הבלתי לגלית וסובבו את הספינה לקפריסין (אז הייתה בבעלותם) אך לא התייאשו וניסו עוד פעם , בפעם השנייה הם הצליחו לעלות והתיישבו ארצה ביפו בבתיהם של ערבי יפו שעזבו בעקבות הכרזת העצמאות.

בשנת 1951 התגייס לצבא ושירת כלוחם בגבעתי.

בגיל 24 התחתן עם שושי אנטר להם נולדו שני ילדים :עמיר ויוסי.

היום לסבא וסבתא ישנם גם נכדים ואנחנו משפחה גדולה ומאושרת !

מילון

מחנה עבודה פתוח
מחנה עבודה פתוח הוא מחנה עבודה לכל דבר הנמצא בשטח,אזור של ברית המועצות , במחנה היהודים חויבו לעבודה ""תקנה בדבר הנהגת עבודת כפייה לאוכלוסייה היהודית" מי שאינו רצה היה נידון למאסר ואף למוות.

ציטוטים

”"ביום של הבר מצווה הלכנו כל המשפחה לבית כנסת וחגגנו את בר- המצווה שלי" “

הקשר הרב דורי