מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה הגדולה

חתונה בבאר שבע
בר מצווה של ירדן
בר מצווה

עבורי מאחר והוא מהווה תיעוד של הציונות מהפן של העדה המזרחית.

אבי נולד בשנת 1935 במרוקו בעיר אוג'דה.
במשפחתו הם היו 13 אחים ואחיות, האב היה דתי ושימש כרב הקהילה היהודית. לאחר מלחמת השחרור חלה תופעה בה יהודים מארצות ערב השאירו את רכושם מאחור ועלו לארץ ישראל.
בשנת 1948 מטעם הסוכנות היהודית הגיעו שליחים למרוקו ששכנעו את היהודים לעלות לארץ ישראל. אבי' שהיה בן 13, מאוד הוקסם מהרעיון של העלייה לארץ ישראל והחליט יחד עם בן דודו לברוח באישון לילה
מהבית לעיר קרובה שבה הם ידעו שיש התכנסות ומפגשים עם הסוכנות היהודית במטרה לעלות לישראל. בהגיעם לעיר הסתבר להם כי העלייה תתעכב ואין באפשרותם לעלות והם צריכים להמתין. בן דודו החליט לעשות מעשה והצטרף למשפחה שהתחילה בעלייה להסעה אל עבר הים. אבי נותר לבדו ולא הייתה לו אפשרות לחזור לעיר.
הוריו הבחינו שהוא נעלם והגיעו בהפתעה לעיר שבה הוא היה. הם החזירו אותו בכוח לעיר אוג'דה, אך הבטיחו לו שהם יאפשרו לו לעלות לארץ ישראל אך רק לאחר שהם יחגגו לו יחד את בר המצווה בבית הכנסת במרוקו.
המשפחה אכן חגגה יחד את בר המצווה בבית הכנסת בעיר ויום לאחר מכן ליוו אותו הוריו לאנייה שנקראה "מודיקה". הם הצמידו אותו לקרובת משפחה, וכדי לקבל אישור לנסוע הוא נרשם כבנה.
אבי הגיע לחיפה ושם נפגש עם בן דודו והם שהו יחד כמה חודשים והגיעו למחנה עולים בפרדס חנה שנקרא "ברנדס". לאחר השהות בפרדס חנה העבירו את אבי למוסד של עליית הנוער שנקרא רמת הדסה ששכן ליד אלונים בעמק יזרעאל.
שם הוא נשאר שנתיים עד גיל 15. הוא עבר בין קיבוצים ומשפחות אומנות עד הגיוס.
אבי התגייס לנח"ל ולאחר שירותו הצבאי הכיר את אמי. לימים הם נישאו בבאר שבע והקימו את ביתם בבאר שבע והם גרים שם עד עצם היום הזה.
נולדו להם חמישה ילדים וכיום יש להם 9 ילדים. בתמונה אבי ואימי חוגגים בת מצווה לנכדה הקטנה.
"בשנה הבאה בירושלים הבנויה"

מילון

אוג'דה
עיר על גבול אלג'יר ומרוקו

ציטוטים

”העלייה של יהודי מרוקו עלייה ציונית עם שליחות -בשנה הבאה בירושלים הבנויה“

הקשר הרב דורי