מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה אל חופש

חיה עם נועה מעין ועדי
אוניית אקסודוס נכנסת לנמל חיפה
נועה מעין עומר ועדי רוצים להציג לכם את סיפור השואה והעלייה של חיה דגן

הבריחה אל החופש
 
בגיל חמש זוכרת חיה ששמעה יריות. מהר הכניסו אותה ואת אחותה בת השנתיים לסירה והביאו אותן אניית מסע. היא, אחותה ואמא שלהן ברחו לכיוון רוסיה ברכבות, שוורים וכל מיני אפשרויות בריחה אחרות. באותה תקופה, אבא שלהן היה בצבא הפולני.
 
כשהגיעו לעיירה ונפוצה השמועה שהגרמנים צריכים להגיע לעיירה, כולם לקחו את מאגרי המזון שלהם כדי שלא יישאר לגרמנים אוכל אז יצא שלקחו את הכבשים וברחו עם הכבשים יחד. בדרך היו הפגזות. כל פעם מישהו אחר ירד מהעגלה והיה תורו ללוות את הכבשים. לפתע הפגזה נוספת הרעישה את האזור. באותו זמן אמם ליוותה את הכבשים. חיה ואחותה חששו לחייה של אמם ופחדו שהיא נפגעה ואמם חשבה שהן נפגעו. למזלן אף אחת לא נפגעה.
בעגלה פגשו זוג שהציע לקחת את הילדים. הם ניסו לשכנע את אימא של חיה שהייתה לבדה וגם אישה צעירה ללא בעל ואבא שיעזור לטפל בבנות. הם הציעו לקחת את הילדות ולטפל בהן אך אימא של חיה לא הסכימה להצעה.
מסען המשיך גם ברכבות מסע. ברכבת לא היה אוכל, ומידי פעם היו נכנסים סוחרים לרכבת והיו מחליפים: עגילי זהב שהיו לה תמורת לחם, כדי שיהיה להם אוכל. היו פעמים שהרכבת עמדה הרבה זמן. האם והבנות היו רעבות. האם אמרה שהיא תלך להשיג אוכל ואז תחזור. אימא של חיה הלכה להשיג אוכל ולפתע הרכבת קיבלה פקודה לזוז. חיה ואחותה בכו ורצו לקפוץ מהרכבת אבל האנשים סביבן לא נתנו להן. הן הגיעו לתחנה מופגזת והיו שם אנשים פצועים. שוב הורידו אותם ופינו את הרכבת מהנוסעים. זו הייתה תחנה עם שתי מסילות. האנשים השאירו את חיה ואחותה עם חבילה גדולה של בגדים בין שתי המסילות. כשהרכבות נסעו במסילות, הבנות היו מתכופפות כדי לא להיפגע .רכבת של חיילים רוסיים הגיעה למקום ולשמחתם אימא של חיה חזרה אליהן ברכבת הזאת.
הן המשיכו להתקדם ביערות כשסביבן חיות וחזירי בר ושוב רכבות עד שהגיעו לכפר ברוסיה. הממשלה ביקשה מאנשים שגרים שם להכניס את האנשים שהגיעו מהרכבת לבתים שלהם. חיה הייתה בבית של בחור צעיר. לבחור היה עלי טבק (פעם לא היו סיגריות והיו מכינים סיגריות מעלי טבק). הבחור ביקש מחיה להחזיק את עלי הטבק עם גרזן והגרזן פצע לה שתי אצבעות .
כעבור זמן מה נתנו להן דירה קטנה. ברוסיה חשוב לאסוף את התבואה לפני תחילת עונת השלגים. הגברים לא היו בכפר כוון שהיו במלחמה אז הנשים עבדו בימים ובלילות כדי לאסוף מהר את התבואה לפני בוא השלגים. אימא של חיה הלכה לעבוד בלילות והיא ואחותה נשארו לבד בלילה. בדירה היו חולדות שטיפסו עליהן וגם כינים, הן התחבקו מפוחדות. אוכל לא היה. הן אכלו את המרק שאמם קיבלה בזמן עבודתה והביאה להן. היו זמנים שאמם הייתה הולכת ליערות, אוספת ומבשלת להן ביצי עורבים.
חמש שנים לא ראו או שמעו הבנות מאביהם .כשהודיעו שנגמרה המלחמה, עזבו חיה אחותה ואמם ונסעו לפולין. הן הגיעו קרוב לעיירה שגרו שם לפני פרוץ המלחמה ואמם רצתה לנסוע לעיר ולביתם הקודם. כדי להגיע לבית בו גרו פעם, היה צריך לחצות נהר. אנשי המקום הזהירו את אמם שלא תלך כי הגויים שהשתלטו בינתיים על רכוש היהודים, מפחדים שהאנשים יחזרו ויידרשו את רכושם, אז הם היו מטביעים בנהר את האנשים שמנסים לחזור. לשמחתן, אמם החליטה לא ללכת.
הם נסעו ללוץ בפולין שם פגשו את אביהם והתחברו לקבוצת יהודים. חילקו אותם למפלגות. הם אספו את הילדים ושלחו אותם יחד לגרמניה, קבוצת ילדים וקבוצת מבוגרים. בגרמניה נולדה להן אחות .מגרמניה נסעו לצרפת. כשהגיעו אחותם הייתה כבר בת 3  חודשים .
 
בצרפת הביאו אותם לאניית אקסודוס (יציאת אירופה תש"ז).  4506 איש הצטופפו אנייה אחת  ועשו את הדרך לחופי ישראל. בהתקרב האנייה לחופי ארץ ישראל, ראו שלוש אניות של אנגלים מקיפות אותם. האנגלים רצו שיחזרו למקום ממנו הפליגו ונערכו למנוע את הגעתם לחופי ארץ ישראל. החל מאבק. האנגלים זרקו גז מדמיע כדי לגבור על האנשים ולהשתלט על האנייה. היה חם בספינה. קברניטי הספינה אמרו לאנשים לזרוק את כל הדברים שלהם לים כדי להקל על משקל הספינה. קבוצת נערים זרקו שימורים ותפוחי אדמה על האנגלים.
 לאחר מאבק קשה נתפסה הספינה ע"י הבריטים.
 
תמונה 1
 
 
הם הגיעו לנמל חיפה אחרי 10 שבועות. הבריטים הביאו 3 אניות ובחיפה הורדו האנשים מאניית אקסודוס בכוח והועלו לשלושת האניות לגירושם חזרה למקום ממנו הגיעו . שלושת האניות חזרו לצרפת והורו להם לרדת אך הם סירבו. אז החזירו אותם לגרמניה. באחת מבין שלושת האניות הוטמנה פצצה ע"י חברי ההגנה. חיה הייתה באניית הפצצה. בהגיעם לגרמניה, שתי אניות נלחמו והתנגדו לרדת אך האנשים מהאנייה השלישית התפנו במהירות וללא סירוב, בגלל הפצצה. האנגלים חשדו שמשהו לא בסדר כי האנשים באנייה השלישית ירדו מהר וללא התנגדות, נערך חיפוש באנייה והאנגלים מצאו את הפצצה,  אך לא נגרם כל נזק.
 
חיה ומשפחתה היו יותר מחצי שנה בגרמניה .בזמן זה, הם השיגו אישורים לעליה לגאלית (חוקית) והעלו אותם קבוצות קבוצות. אבא שלה קיבל תעודת זהות מזויפת של איש אחר וככה העלו אותם, כל פעם את האדם המתאים בהתאם לניירת.
בסופו של דבר הגיעו לחיפה ואז לחדרה באוטו משוריין.   
 
העשרה
אקסודוס (יציאת אירופה תש"ז): "אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר."
עלייה בלתי לגאלית: "ההעפלה (קרויה גם עלייה בלתי-לגאלית ועליה ב' הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי מאורגן החלה מאז מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי ואף קודם לכן, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934. היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית."
תשע"ה

מילון

אקסודוס (יציאת אירופה תש"ז)
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

עלי טבק
פעם לא היו סיגריות לקנייה והיו מכינים סיגריות מעלי טבק.

ציטוטים

”שתי אוניות נלחמו והתנגדו לרדת אך האנשים מהאוניה השלישית התפנו במהירות וללא סירוב, בגלל הפצצה “

הקשר הרב דורי